Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Safir-mike

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Safir-mike

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. - Ja, fast nog snittar priserna på >50´ i den tabellen ändå. Inte många sålda under 50´vad jag kan se.
  2. Tackar o bugar för välkomnandet : ) Jag förstår att det är knepigt att uppskatta pris, men handlar det om 50- eller 70 000 SEK typ? En novis som jag behöver vägledas, o jag hittar inte motsvarande båt+motor vare sig på Blocket eller Fb Market, tyvärr. Antingen är båtarna nyare, eller så är motorn 2-taktare. 4-taktare måste väl vara att föredra, gissar jag?
  3. Eftersom jag är splitter ny här - hej!- är jag osäker på om jag ställer frågan i rätt forumdel, men provar tills mod slår mig på fingrarna. En Ryds 530 (80-tal) med 75 hk 4-takts Hondamotor från -00. Ser ut att vara i gott skick. Vad kan en sådan setup vara värd mellan tummen och stortån?
  4. Tackar för återkoppling, jag provade med den i båda lägena flera gånger. Jag hade misstänkt att jag "surat" motorn om det inte varit för att den inte ens tände till vid något enda tillfälle. Hade inga verktyg med mig, så jag kunde inte kolla tändkabel och stift...men samtidigt gick den ju prima när vi provkörde den hos säljaren, o jag har inte rört den sedan dess.
  5. - Ja jag provade med choke o jag provade utan choke. Motorn tände inte ens till. De där instruktionerna är de vanliga för start av en liten utombordare, så det gjorde jag automatiskt. Frågan är vad spaken jag ringade in ovan, egentligen är för något?
  6. Var ute med en nyköpt motor förra veckan, och lyckades inte dra igång den. När jag provkörde den i en tunna hos säljaren, startade den direkt och gick prima. Det är en Parsun med en liten inbyggd tank, och jag skulle köra från den, tänkte jag. Alltså utan extern tank i båten. Jag provade att choka lite lagom och med gasreglaget i körläge..inte ens en tändning. Nu börjar jag undra om det krävs en externt inkopplad tank för att motorn ska kunna köras, och att den inbyggda lilla ska betraktas som "reserv" när bränslet börjar ta slut i tanken. Någon som kan hinta om möjliga problem jag missat här? Den i rött inringade spaken blev jag inte heller klok på...är det någon slags väljare av bränslekälla, eller vad? Provade den flera gånger i båda lägena utan framgång.
  7. - - Tack för hjälpen, ska prova att reboota enheten när jag är tillbaka på kontoret.
  8. - Enheten startar alltså upp med sina respektive funktioner som de ska, men GPS:en hittar inte sitt läge ens efter en timmas sökande. Jag har valt att ange "Ja" på frågan om ungefärlig position som den visar hyfsat rätt, men sen händer inget mer med själva GPS-sökningen än att frågetecknet fortsätter blinka. Som det är, så finns enbart den förinställda kartan i enheten, alltså den som levererades redan inläst i den. Jag har inget kart-kort i den just nu, men det borde väl inte påverka GPS-sökningen?
  9. - Tack o bock för utförligt svar. Men varför behövs egentligen GSD21:an när jag redan har ekolodsgivare? Den är väl "bara" någon slags förstärkare eller liknande då?
  10. Följdfråga inom samma ämne: När jag nu startar upp Garminenheten GPSmap 545S mot 12V och kopplat in GPS-antennen, så står markören i kartan och blinkar med ett frågetecken. Det betyder att den inte hittar sin position via någon satellit. Krävs något mer än att starta enheten för att få igång GPS:en? Ekolodssensorerna går inte att "torrprova", utan behöver vatten för att fungera, läste jag mig till.
  11. Hej Jag har fått ett antal Garmin-grejor som jag inte riktigt vet vad de har för funktioner. Huvudenheten är en Garming GPSmap 545S, och till den en GA29 GPS-antenn, samt två ekolodsgivare (Airmar P79 och Garmin D/T). Det tillbehör jag inte förstår anledningen till att ha är en Garmin GSD21, som också medföljde. Är inte det också en ekolodsgivare, fast dyrare bara? (nypriset runt 3 500 SEK)
  12. - Men vänta nu och hallå - är inte AQ115 en B20? De har väl klockvis tändordning till skillnad från B16 o B18 som har motsols?
  13. Följdfråga - när jag kikar på bränslefilter till min motor (AQ115), ligger de på ca 900 SEK. Det låter extremt overkill och jag undrar om det går att ersätta det befintliga filtret med en enklare slangfilter eller liknande? OM så....hur gör man med det befintliga uttjänta filtret och den anslutning som det kräver på motorn?
×
×
  • Skapa nytt...