Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Mojca

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mojca

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vilka hjältar! Tack alla, i synnerhet @cetex! Mycket att tänka på och gå igenom. Håller på att beställa nya motorkuddar. Till helgen blir det byte av grovfilter och tänker kolla bränsleförsörjning - slangar iaf. Kanske dags att byta kanske och samtidigt installera en avstängningsventil. Båten är utanför Dalarö, söder från Stockholm.
  2. Hej, vi behöver hjälp med vår Craftsman Marin3 CM3.27. Vi har ar en Albin 25 med en motor som vibrera när den är varm och går i tomgång eller på låga varv (efter ca 45min körning). Då uppstår det en konstig vibrationsljud. I början hände det varje gång motorn blev varm och gick på låga varv vid t.ex. tilläggning. Det kändes som att båtmotorn vibrerade så pass mycket att axeln slog emot plastskrovet någonstans. Båten var på varv i höstas där de utförde en linjering av motorn. Det var tydligen en differens på 2 cm mellan motor och propelleraxel. De gjorde även en bedömning att det inte fanns något fel på motorkuddar/motortassar och därför monterade de inte några nya. Oljetrycksmätare är bytt. Dom hade en helt ny Craftsman-motor på sitt lager och tydligen tog dom oljetrycksmätaren från den. Både för och efter linjeringen skakar motorn så pass mycket att propelleraxeln orsakar ett högt knackande ljud mot skrovet. Vi har noterat att oljetrycksmätaren visar låg oljetryck vid tomgångsvarv. Vid lätt gaspådragning försvinner missljudet och oljetrycket ökar. Innan motorlinjeringen hände det varje gång, efter linjeringen 1 gång av 4. Det går att (samma som förr) minska ljudet beroende på viktfördelning i båten alternativt hålla fast motorn så att den inte får möjlighet att vibrera i sina motorkuddar. Det verkar som att det är något fel med själva motorn. Problemet är bara att vi inte hittar någon reparatör som skulle vilja kika på en Craftsman motor, förutom samma båtvarv som vi använde i höstas (vilket vi inte var helt nöjda med). Alla förslag på reparatörer/båtvarv är välkomna!
  3. Hej alla båtkunniga! Jag har en fråga om båtbockar. Har pratat med två bockåterförsäljare, som gav olika svar. Press & Son: Två stycken Lilla Båtbockar, som har bärkraft på 2 ton per bock, ska belastas med en båt på max 2 ton (mest pga att en bock kan komma och belastas extramycket vid av och pålastning) Tyresöbocken: Två stycken Tyresöbocken 1500, som har bärkraft på 1500kg per bock, ska belastas med en båt på max 3 ton. Vilket svar verkar rymligare? Till vår Albin 25 har vi köpt Tyresöbockar 1500. Enligt specifikationer, har en bock bärkraft på 1500kg. Båten väger (förmodligen) strax över 2 ton. Nu undrar vi om det kommer gå bra över vintern, när man tänker på vind, ev. snö, två vuxna som går på båten och skruvar/fixar/borrar, osv. Vad tycker ni?
×
×
  • Skapa nytt...