kingfreddie
Medlemmar-
Innehålls Antal
43 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm kingfreddie
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag har ph stickor till en pool så kan använda dem.. om ja hittar skiten. Får hålla koll på batteriet om de läcker ut nå mer. Nu bor jag ju i södraste skåne så jag undrar om temperaturen varit under 0 denna vintern.
- 9 svar
-
- 1
-
kingfreddie började följa Gps tracker i utombordare, Batteriproblem., Evinrude 2tk -84 50hk, startproblem! och och 2 andra
-
Jag har en motorbåt med 50 hk. Har ej haft den i denna sommaren utan haft den på land med kapell uppe och en pinne så inte vattnet samlas i kapellet. Men konstigt nog när jag skulle kolla båten igår så var där ca 1,5 liter vätska i batterilådan under styrstolen. Men fattar inte hur vatten kommit dit och om de kan läckt från batteriet?? Har ingen större erfarenhet av just batterier i den storleken så vet inte riktigt va ja ska göra. Detta batteriet var ett biltema på 75-80 amp tror ja, underhållsfritt. De kan ju vara att ja nojjat upp mig för de har stått på land ett år utan ja kollat. Får prova ladda. Men skadas ett underhållsfritt batteri av att stå i vatten upp till Halva batteriet? De enda ingångar enligt min uppfattning är väl gas utsläpp längst upp.vid sidan?
-
Jag byta mitt tändningslås inför denna säsongen och provade starta den när ja gjort de. Bara en snabb start så jag visste allt vart kopplat rätt. Startade utan problem och sen stängde jag av direkt igen. Sen kör jag och lägger i båten och sen startar den såklart inte. Jag testa länge så möjligt den blev sur vid det tillfället. Iaf efter att testat ett tag öppna jag motorhuven och såg att en del sladdar hade brott på sig eller var väldigt nedslitna så bara halva av koppartråden var kvar. Då jag började byta lite sladdar, fick igång primern som inte funkat innan. Men gick inte igång endå men då k sån den v ser ut för sur. Därför var jag där idag för o men nu var batteriet för dåligt. Men jag kollade runt bland sladdarna och såg nåt väldigt konstigt. En sladd som gick in i en socker bit och en sladd med samma färg som gick in i sockerbitshålet ett steg är högre, dvs ingen kontakt. Det konstig är att det verkar varit så länge. Nån som vet vad detta är för sladd? Brun sladd på bilden. Sen så har jag gjort en tjuvkopplibg eftersom en säkring pajja på sjön.. Det är de röda sladdarna på bilden dom går in i en vit sockerbit, är de nån som vet vad för sorts säkring som ska sitta där? Här är bilder på hur de ser ut i högre upplösning: https://minfil.com/x50eKau0ne/20190610_212802_jpg https://minfil.com/040cKbu2nc/20190610_165455_jpg https://minfil.com/270cK6u5n1/20190610_165514_jpg https://minfil.com/Ac07K8ufn4/20190610_212700_jpg
-
Jag byta mitt tändningslås inför denna säsongen och provade starta den när ja gjort de. Bara en snabb start så jag visste allt vart kopplat rätt. Startade utan problem och sen stängde jag av direkt igen. Sen kör jag och lägger i båten och sen startar den såklart inte. Jag testa länge så möjligt den blev sur vid det tillfället. Iaf efter att testat ett tag öppna jag motorhuven och såg att en del sladdar hade brott på sig eller var väldigt nedslitna så bara halva av koppartråden var kvar. Då jag började byta lite sladdar, fick igång primern som inte funkat innan. Men gick inte igång endå men då k sån den v ser ut för sur. Därför var jag där idag för o men nu var batteriet för dåligt. Men jag kollade runt bland sladdarna och såg nåt väldigt konstigt. En sladd som gick in i en socker bit och en sladd med samma färg som gick in i sockerbitshålet ett steg är högre, dvs ingen kontakt. Det konstig är att det verkar varit så länge. Nån som vet vad detta är för sladd? Brun sladd på bilden. Sen så har jag gjort en tjuvkopplibg eftersom en säkring pajja på sjön.. Det är de röda sladdarna på bilden dom går in i en vit sockerbit, är de nån som vet vad för sorts säkring som ska sitta där? Här är högre upplösning på bilderna: https://minfil.com/x50eKau0ne/20190610_212802_jpg https://minfil.com/040cKbu2nc/20190610_165455_jpg https://minfil.com/270cK6u5n1/20190610_165514_jpg https://minfil.com/Ac07K8ufn4/20190610_212700_jpg
-
Kan slänga ner lite mer bensin i tanken för den är inte full så får ja ner oljenivå lite. Ska ta lite bilder nästa ggn jag är nere i hamnen och lagar kablarna osv. Såvida ja inte fixar den. E de nån som vet va de e för säkring som brukar sitta i en sån motor? De va en säkringshållare som pajjade och då funkade inte start motorn alls så antar de va till den men snubben som hjälpte mig så att de va lugnt o skita i säkringen ett tag snurra ihop sladdarna o byta den sen. Nu har ja inte kört nåt direkt efter det så tror inte de skada nåt men ja har ingen koll på vad för styrka de ska vara på säkringen.
-
Om nån bor i närheten av Trelleborg så betalar jag gärna 1000kr till den som kan få igång den och laga de kablar som är kassa. Den funka som sagt 2 mån innan jag la i den och under den tiden har den bara stått stilla.
-
Nä alltså jag starta den så att motorn gick igång. Därför jag tyckte de va så konstigt. Men de kan va att jag flödat förgasaren innan jag hitta kabelbrottet ,som var till chocken tror jag.) Hur kollar man om där är gnista på tändstift på en 2takts 50hk evinrude från mitten på 80talet? Jag hittade nåt som likna en tändstiftshatt, men den satt snett på nån svart plast bricka Som var fastskruvad. Ska man ta av den för att komma åt tändstiftet? Och en sak till.. jag kanske råka få lite för mycket olja i bensinen, 2-4,% är rekommenderat men om de blev 6% spelar de nån roll för att få igång den? Det borde väl bara ryka lite mer från avgaserna? Tack för övriga tips! Ska ut o kolla alla kablar snart.
-
Under vintersäsongen byta jag tändningslås, vilket efter lite strul verka funka då jag kunde start motorn och chocken funka vid intryckning av nyckeln. Så allt verka ok. Idag körde jag ut båten i hamnen och skulle start, men de kunde ja glömma. Hade inte gjort nåt med båten sen jag byta tändningsnyckel ,(2 mån) Det verks som den inte tände alls. När jag tog av kåpan och kolla sladdar så var många trasiga, inte helt av men nära på. Jag byta ut en brun sladd som gickpå vänstra sidan av motorn som gick till en skruv där den var fastskruvad med en annan. Sen var där en grå sladd som sitter vid elblocket på vänstra sidan längre bak som också var nästan av, han dock fixa den idag. En sak till, jag testa väldigt länge att starta den innan ja hitta el problem. Och när jag lyfte upp motorn så rann det ganska mycket bensin ut från motorn , främst de nedre delarna. Nån som har fler idéer va de kan vara? Eller har el schematic för min motor Eller som bor i sydvästra Skåne som vill tjäna lite extra genom o fixa den!
-
Jag har köpt den absolut billigaste gps tracker på eBay. Men den funkar. Jag hade tänkt sätta den i utombordare och mitt problem är spänningen. Gps drivs med ett litet lipo 3.7v batteri som laddas med usb. Min tanke var att hitta nån extremt liten 12v adapter till usb sen borde saken vara biff! Nån som har nån input? Om detta funkar så har jag gps spårning för högst 100-150kr. Tänkte att koppla till sockeln så fort regulator kommer!
-
Tack ska du ha för förklaringen! Ja de kanske kan funka! Det är ju inte så att det är nåt vi ska syssla med på heltid så om de bakre förtöjningsfästena håller för de så... Men om man tänker som så att man håller ju i linan.. inte fan har man så starkt grepp att man skulle lyckas dra av de två fästena! Om man nu ska göra ett sån här special lösning så vet jag inte om man kan köpa ett vanlig lina till vattensport... Men om man nu ska konstruera själv, hur lång bör linan vara och hur långt bör det vara innan hanfoten går ihop det bakom motorn? Jag tar för givet att linan måste flyta men ska det vara en fjädrande Lina eller en styv? Jag antar fjädrande här också... känns som rycket skulle bli för hårt annars.
-
Tänk på att du talar till en novis.. vad är hanfot, akterknappar och pollar?? Det jag har där bak att fästa en lina vid är de två förtöjningsställen uppe på ovansidan av aktern samt 2 små handtag på aktern. Men är dessa inte för klena för Att dra något? Skulle ju iofs kunna använda lina med låg brytpunkten båten ej förstörs.
-
Jo precis när jag tog bort luft burken och drog i choken så var där ett spjäll som stängdes. Som på en gammal moppe!
-
Jo men förstod inte riktigt.. om jag kopplar de på tändningslåset så är de ju automatiskt även kopplat på huvudbrytaren. Så jag sätter plus på startnyckelns mellanläge och sen minus Kan jag dra direkt till batteriet, eller nån annan närmare minusanslutning?
-
Jadå.. de berätta gubben som serva motorn om eftersom jag fråga han då jag så de va min första båt. Vilket jag även sa till säljaren. Men den där röda reglaget har jag inte sett faktiskt. Men kopplat till choke vipparmen så är där ett litet stag typ 2mm tjockt men en liten fjäder som kommer från nåt som liknar en solenoid, dvs rund liten cylindrar kanske 3-5 cm i diameter.