Seara
Medlemmar-
Innehålls Antal
21 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Seara
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Behövde man byta slangar för att det kunde läcka eller att slangarna krympte? Jag har också fått förklarat för mig att det är vanligt att tillverkarna sätter i något överdimension på bränsleslangar.
-
Idag pratade jag med en expert på bränsleslangar. Han trodde absolut inte att det är slangarna som krympt pga HVO100. Gamla fossildieselslangar klarar även HVO100. Mera troligt är att pumpen inte klarar HVO100 lika bra som blankdiesel.
-
Jag börjar tro att mina problem beror på att bränsleslangarna svällt. Undrar om de går tillbaka om jag återgår till B0…
-
Jag har fullt i tankarna nu i vinter. Men jag kommer övergå till B0 nästa säsong och se om det hjälper. Annars vet jag inte vad det skulle kunna bero på. Volvo Penta godkänner HVO100 i alla sina motorer och omfattande tester är gjorda.
-
När jag körde på B0 (blankdiesel) så varvade de upp mycket snabbare. Bytte alla bränslefilter nu i höst och de var inte igensatta. Det ska de ju inte bli med HVO 100. Jag tittade igenom föreslagna BSR filmer på youtube och det är ju väldigt lite skillnad på B0 och HVO vad gäller effekt. Blir inte klok på varför då mina motorer inte varvar upp lika snabbt med HVO 100…? Båda motorerna beter sig lika. Så det borde bero på min övergång till HVO 100. Inget annat är ändrat.
-
I år har jag på försök övergått till att bara tanka HVO 100 till mina VolvoPenta TAMD63P från år 2000. Det enda skillnaden som jag hittills märkt är att det tar mycket längre tid att komma upp i plan och att motorerna varvar upp som de ska. Båda motorerna beter sig lika. Jag tänkte först att jag behöver kalibrera EC boxarna men det hjälpte inte. Så det kanske kan bero på att HVO 100 har lägre densitet och energiinnehåll än blank diesel. Är det någon mer som noterat denna effekt?
-
Jag har denna typ av axeltätning. Dvs talgsnöre som tätar. Det har börjat läcka lite även när båten ligger still. Kan man täta dessa genom att dra åt eller ska det in fett? Hur gör man för att byta snöre?
-
Nån som vet om TAMD63P har självjusterande ventiler eller ska de justeras med jämna intervaller?
-
Vi har en Fairline Targa 34. Vi hade en mindre båt innan denna på 27 ft. Ingen skillnad i tid att lägga ut eller till tycker jag. Börjar alltid i 5-8 kt i ca 10 min för varmkörning och sen åker vi oftast ca 20 min i 25 kt till en ö och övernattar en eller två nätter. Ibland blir det bara en dagstur ut på en ö. Vi brukar också ta någon längre sväng på nån vecka. Bogpropeller samt ett fjärrstyrt ankarspel i aktern gör det mycket enkelt att lägga till på ö. När man väl lärt sig köra båten och ens medhjäpare vet vad som ska göras och när så är det inte alls besvärligt.
-
Tack för era svar. Enligt den tillbehörskatalog jag hittar på nätet så skall det fortfarande vara 75W140 till både DP-G och DP-H. Men jag känner mig lite mera lugn efter era svar. Men för säkerhets skull byter jag nog oljan nu ändå...
-
Jag har av mitt eget misstag slagit i drevolja 75W90 API GL-5 syntetolja i mitt Volvo Penta DPG drev. Nu har jag fått veta att det ska vara 75W140 olja istället. Har fått rådet av mekaniker att byta till den oljan efter denna säsong. Men jag har läst att fel olja inte är bra för drevet pga ökat slitage på drevet och växelkonan i synnerhet. Än så länge växlar det ok men helt utan att det klonkar som det egentligen ska. Någon expert här på forumet som kan råda mig? Ta upp båten nu och byta olja eller göra det efter säsongen?
-
Seara började följa Oljeläckage KAD 300
-
Jag har en KAD 300 som läcker lite olja vid körning. Jag är inte riktigt säker ännu men det verkar komma från vevaxeln. Någon som vet hur man gör för att byta packboxen där? Är det enkelt eller besvärligt? Behövs specialvertyg? Behöver man suga ur motoroljan innan man börjar?
-
Har nu lyckats bli av med problemet. Jag vände bara stickptoppen ett halvt varv och vips så slocknar lampan. Lite knepigt är det för jag har provat detta förut men nu gick det.
-
Vi tittar på att köpa en större båt och har tittat på några Sealine S34 men även också Fairline targa 34. Sealinen är ju lite billigare men har läst lite att det förekommer problem med sprickor i skroven. Framförallt om man har den större motorn KAD 44. Någon som kan ge lite mera info om hur vanligt det är? Hur kan man kontrollera om det finns problem?