Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025

MarcusNikander

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MarcusNikander

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Georg_Ohm, Du kan ha så rätt! Jag satt in en 10A säkring på den maskinen som inte höll 7.5A. Idag med 30nm kört, inga problem alls. Säkringarna höll och maskinerna fungerade som de ska. Körde båten 3ggr upp i plan under turen och allt är "normalt igen".
  2. Hej, Oljan är bytt i våras och nivån är som det ska på båda. Idag fungerade den ena maskinen fel fritt och säkringen höll. På den andra maskinen höll inte säkringen. Ska snurra på kopplinghjulet och se att bägge snurrar lika. Är som bäst vid en Volvo Penta service station och där har man inte hört om motsvarande förr... Felsökningen fortsätter...
  3. Vad kan felet vara när kompressorerna på BÅDA maskinerna slutar funka inom samma dag ? 2x KAD 300 motorer på Forbina 40, körda 670h och inget fel tidigare på någondera. Kört en hel del denna sommar.Kör alltid Max 3150 varv, så slavar inte motorerna. Saktade ner för svall och när jag mjukt gasade upp igen,sjönk varven på vänstra motorn. Eftersom högra kompressorn fungerade, orkade båten upp i plan, och då kom varven sakta upp även på den vänstra. Följande morgon samma sak: bara högra kompressorn kickade in, vänstra orkade varven upp i efterhand då båten redan var i plan. De gick en del sjö, så drog ner i halvplan, varefter inom 15min båda maskinerna sjönk ner till Max 1800varv (9knop) betyder att båda kompressorerna slutade fungera.Motorerna gick jämt och fint. Kom tillbaka till hamnen och såg att 7,5amp säkringarna som sitter under den svarta lådan ovanpå motorn med kablar (+ startboostern i) hade gått på båda motorerna. Bytte dem i hamnen ( motorerna släckta och kalla) Då jag sedan åkte iväg fungerade vänstra fint, men nu högras varv släpade, men båten kom i plan, och högras varv kom ifatt efter någon minut. Efter 15min pajade båda, igen så att Max 1800varv utan att kompressorerna kickade in. Säkringarna hade gått igen, på bägge maskinerna. Bytte dem på sjön med motorerna igång, men hjälpte inget denhär gången, varven Max 1800. (egen teori att ifall jag släckt maskinerna emellan och sedan satt igång efter byte av säkringarna kunde de ha möjligen fungerat på någondera, men vågade inte släcka på öppna havet ifall jag inte fått dem igen igång) Båten är fint servad, förvarats i varm hall, torr, inget läckt, inga filter stockade(vatten eller bränsle) äter inte olja eller kylarvätska, allt fullt, sotar inte. Klockan var så mycket att åkte inte mer idag och testade hur kompressorerna betett sig då de varit släckta mellan säkringsbytet. En teori var kompressorns magnetkoppling kan strula, men hur kan de hända båda maskinerna typ samtidigt ? Har någon motsvarande erfarenhet? Tacksam för alla svar!
×
×
  • Skapa nytt...