-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
10 TrovärdigOm Capten_
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Vad är det för båt/fabrikat? Ibland kan det vara bra att vända sig till den mäklaren/båthandlaren som vardagligen hanterar samma fabrikat och har erfarenhet kring modellen.
-
10 år gammal trailer ( ny pris 13.000) 2017 beg pris 5000 om allt fungerar som det ska. Kolla hjullager.. Motor: Motorn original? 44 år gammal motor? bör vara bortskänkes kan jag spontant tycka. Räkna med reparationskostnader om det inte redan gjorts en större renovering av motorn. Hur är reglage etc? Köpa båten nu på hösten / augusti? Jag skulle säga allt som allt mellan 10-15.000kr symboliska pengar. Ägaren ska vara glad att någon vill köpa det här ekipaget. Att säljaren gått ned i pengar två gg betyder att ingen har vart intresserad. Kanske är du den första intressenten? = stor prutförmån Lycka till...
-
Kolla Axopar 28 OC Bra badbåt, enskild toalett, enklare pentry, kabin barnen kan krypa ned i aktern, 5 bekväma säten, solbädd bak på cabintaket, bord fram att sitt vid (4 vuxna) Har en själv och är väldigt nöjd. http://axopar.se/batar/28-serien/28-oc/ Går ruskigt bra i sjön. Helt odramatiskt över mysingen.
- 5 svar
-
- 1
-
KAD 44 låter som drev. KAMD kallas det vanligen vid rak axel. Vad får du för temp på den motorns som går varm, stiger det kontinuerligt tills du hellre stänger av motorn eller stannar det på en viss grad? Vad är det för temp på den motorn som går "normalt? Känns oroväckande att du knappt kommer upp i marschfart. Vad har du för varv vid fullt gaspådrag? Vad är det för båt?
-
Ehh... "Att köpa en kanonfin Bayliner 285 / 2855 från första halvan av 2000-talet eller att köpa en gammal trött 80-tals Nimbus för det dubbla är ett ganska enkelt val till jenkarens fördel." Bayliner 285 - 10-15 år gammal ca 350.000kr - bensin Nimbus 300 R - 10-15 år gammal 750.000kr - diesel Varför ens nämna en gammal 80 talare? Så gamla båtar står inte särskilt högt i värde. definitivt inte det dubbla..
-
Då har du rätt propp. Då ska du ska ta en tur och testa när du är själv i båten Kontrollera varvtalet och återkom efter kontroll. Ta en bild på mercury displayen i marschfart. Bör se ut enligt denna bild. Detta med 300 mercury 2017 axopar AC. Ligger något högt i marschfart. Bör gå ner 1,5 knop. då också bränsleförbrukning minskar.
-
Okej Du ska: Byta propeller till 4-bladig (mercury revolution 4) Kör båten ensam utan passagerare med samma tankvolym. På toppfart ska du trimma såpass mycket att du ligger på ett varvtal runt 6-6200 rpm. Då kommer du göra ca 45-47 knop beroende på vind. Marschfart är på 4200-4300 rpm och då drar du ca 1,45 l/nm i 27-28 knop med rätt trim. obs trimma inte för mycket. Ditt problem ligger inte i beväxning. Allt har med din propeller att göra samt lite motortrim. Lycka till! återkom gärna när du testat...
-
Vad har du för propeller på? 4 bladig eller 3 bladig? Är den Axopar 28 AC, OC, Cabin eller Open? Årsmodell? Testar du med fulla tankar 4 pers ombord eller kör du själv med halv bensintank och tom vattentank, olastad? Är båten bottenmålad, eller omålad? Trimmar du motorn när du når marschfart. Vad har du för varvtal "27/28 knop? Vad når du för topphastighet? samt toppvarv? Har båten legat i sedan tidig vår? När sjösatt du? Vet du om det är epoxybehandlat? Många frågor men om du svarar på dessa kan jag hjälpa dig nå rätt förbrukning och toppfart.
-
Har bra koll på Volvo Penta motorerna då jag arbetar med dem dagligen. Formuleringen var mer ställd som en fråga till dig vad du anser är fel på dem, men ditt svar om att googla bevisar att du inte har särskilt bra koll på de felen du beskriver.. Vi har kanske 1 motor av 100 som det är fel på. Det går ofta under garantiärende. Visst, ny teknik har både för och nackdelar. Håller med om att 7,4 delar är billiga jämfört mot Penta. Enkla att grejja med? Ja.. om du har meckat förut visst, men en nybliven båtägare tror jag inte byter limpa, knän, rengör förgasare mm själv. Framförallt inte i en bayliner/ många jänkarbåtar där motorutrymmena ofta är minimala.
- 30 svar
-
- 1
-
Tack. 2x 225 yama från 00. Nej inte min båt. En väns.
-
Det är ingen myt om att Nimbus håller mycket högre kvalité än exempelvis Bayliner. Om jag vore köparen skulle jag definitivt ta bägge båtmodellerna på en provtur. Eller det kanske räcker med att bara gå ombord på båtarna för att känna kvalitets skillnaden. Underhållskostnaderna är högre på en nyare Volvo Penta D4. Men jämfört mot en gammal mercrusier 7,4 får du istället räkna in mer reparationskostnader. Så i slutet tror jag underhållskostnaderna blir detsamma om inte lägre på en fräsh Volvo Penta D4. Vad är det för strul med D4:orna=?
- 30 svar
-
- 3
-
Tips: köp inte båten. 1 Är båten importerad från USA eftersom den inte är CE märkt? Om så är fallet har motorerna utsatts för stora påfrestningar gällande saltvatten som definitivt sliter snabbare på kylsystemet. Genomgående rost på många ställen förmodar jag då det är sjövattenkylt. Två motorer betyder dubbelt av allt. Dubbla förbrukning, dubbla servicekostnader, dubbla limpor och knän osv.. Två nya motorer kan ligga i framkant inom några år. Om jag var du skulle jag sikta på en svensk båt som gått i svenska vatten och som inte har gamla sjövattenkylda mercrusier motorer. Leta efter båt med dieselmotor, ex Volvo penta D4. Köp av en båthandlare så du får 3 års konsumentköpelag och allt var det innebär vid dolda fel etc. Inköpspriset bör du inte fokusera på. Det är billigt att låna pengar idag. Det som kostar är underhåll och ägande. Givetvis bör du lägga till beräkningen att båten en vacker dag ska kunna säljas och bör då vara attraktiv på marknaden. Jänkarbåtar med gamla förgasarmotorer är inte attraktiva idag. Om båten inte skänks bort såklart. Kolla båtar med singelmontage= 1 st motor. Ex nimbus 27s nova. Finns en hel del på blocket. Nyare båtar betyder billigare ägande. Sålänge du kan ligga ute med pengarna. Men somsagt. Det är billigt att låna pengar idag. Lycka till!
- 7 svar
-
- 1
-
Bra tänkt med att sikta in er på "Rätt motor" Spontant känns det som de båtmodeller ni siktar in er på är av minsta klassen för 2 vuxna och 4 barn. Skulle sikta in mig på båtar i 7-8 meters klassen för att få bättre sällskapsyta och utrymmen att röra sig fritt på. Kolla exempelvis Cranchi 27 med inombordare. Finns en del på blocket som är prisvärda. Om ni har budget skulle jag välja en båt med en dieselmotor. Lycka till!
-
Eniro på sjön? AIS, Rutt, logg etc... Kostar 130 kr fungerar hur bra som helst.