Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Zebra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Zebra

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag sätter ett block med en mjukschackel långt fram i relingslisten med en tamp till sittbrunnen. Är jag osäker på åt vilket håll bomen kommer att stå, sätter jag en på var sida. Funkar kalas, och kostar inget.
  2. Förresten, Kolla sailing uma på youtube. I deras tidiga episoder installerade de en elmotor, tror att det var från en truck. I episoder från våren har de bytt till en komersiell variant. Tror att installationen av den 1:a börjar här: https://youtu.be/NAO82GRsRJY Den nya: https://youtu.be/WAhlrGck-bc
  3. Kanal kan man glömma, iaf i mitt fall med max räckvidd på 10nm. Jag har dock inte haft något "säkerhetsproblem" under de 12 år jag har haft min motorinstallation. I mitt fall sitter motorn i en segelbåt, och jag har varit runt i Tyskland, Danmark och givetvis utmed Svenska kusten, 700 - 1000+ nm / år. Det är ju klart att ibland tar det lång tid att komma till målet, men varför bråttom? Segling skall ju vara avkoppling! 🙂
  4. Jag har folding propeller. I början var jag inne på att byta till en fast propeller men då den motor jag har, Perm132, inte är borstlös valde jag att behålla foldingpropellern. Min tanke var att inte slita kol när motorn inte driver båten.
  5. 2008 var ju ett tag sedan nu, och jag har inte hittat alla kvitton, så ur minnet: Motor - 850 EUR Controller - 350 Pund Kontaktorer 48V 200A 3st - 350 dollar Laddare 48V 30A - 8000 SEK Batterier 4st 12V 105Ah - 8000 SEK Koniska rullager, Kuggermshjul, axelkopplingar - 1500 SEK och så lite skrot, en svarv och en fräsmaskin 🙂 Totalt ca 35000 SEK och ca:20Kg lättare än komplett Yanmar 12
  6. Jag byggde ett eget elmotorsystem i min Beason31, 2008, när min gamla Yanmar 12 gett upp, och det har jag inte ångrat. Systemet består av en Perm132 motor, en golfbilsstyrning och 4st 105Ah AGM batterier (48V). Till motorn tillverkade jag ett fäste i plåt med en hemtillverkad lagerbock för propelleraxeln och en kuggremsutväxling. Detta monterade jag i de gamla Yanmar hålen i motorbädden. Räckvidden är ca 10nm vid 3kn och vindstilla, och detta räcker gott för kustsegling. Laddning sker bara i hamn och vid årets semester har vi tillryggalagt sträckan , Bua - Koster - Bua inkl runtikring turer, och vi har besökt gästhamn vid 3 tillfällen (4 laddningar inkl. återkomst till hemmahamn )
  7. Om spänningen är 16 volt är det troligen regulatorn som är problemet. Vanliga bly battrier klara max 14,7 V. Om spänningen är högre förstörs batterierna. Troligtvis brinner åxå laddkabelen i detta fall.
×
×
  • Skapa nytt...