

DrSweden
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm DrSweden
-
Placering
Kadett
-
Jag haft en Silver Eagle, nu har jag Buster XL, jag tycker att Bustern är mer tålig, speciellt om man har de senaste modellerna med aluminium att gå på (jag har med trä/laminat eller vad det är). Jag gillade inte alls glasfibern i Silvern, den blev så skitig av det minsta, och då ser det förjävligt. Skrovet är lika bra som Buster, om inte bättre, Silver är för mig snyggare båt. Men jag föredrar nog buster för att man kan ha den lite mer som arbetsbåt och jag bryr mig inte om en repa känsla. Buster är vanligare också? Lättare att hitta? Fler manualer, fler som har och kan ge råd? Min silver var känsligare för regn och våger över aktern, tog in en del vatten, vet ännu inte om Bustern är bättre här. Dock är Buster dyrare än Silver. Sedan är årsmodeller avgörande. Silver tidigare är hade ingen dörr mellan pulpeter om man köper DC. Nyare Silver har dock det, jmf med äldre buster som hade dörr mellan. Det är så sjukt bra när man kör och det är kallt. Silver Mercury och Honda? Buster Yamaha (oftare) jag har en känsla att Yamaha är bättre? Slit och släng: Buster Snyggare, kanske bättre i sjö (tveksamt)
- 7 svar
-
- 1
-
-
Gammal tråd, har samma problem med min Silver Eagle. Försökte vattenfylla skrovet och se om det sipprade ut från motor bultar el något, men icke. När det regnar tar den in, när det slår in vågor över aktern tar den in. Men även om jag åkt lite tar den in. Fanns ett Jättekonstigt avlångt hål under bakre sittbrunnen, vars underkant var 5 cm från golvet vid självlänshålen, så om det regnade, fastande löv så steg vattnet och rann över kanten. Där över satt det dock en aluminiumkåpa men saknade nitar på underkant och glipapade. Helt bissart läge, åtgärdat, men skiten läcker fortfarande...
-
Fixade nya kabelskor, satte ihop alla på en m8 bult, ny kopplingsdosa, totalt 50 kr biltema. Allt funkar igen!!! Sisu (Silver finskt)!!! Nu är frågan var man köper nya damasker?
-
Får försöka titta bakåt kablarna, motorn är en utombordare, Honda BF130, båten från 2000 motorn 2001. Tänkte att Silverbåtar med utombordare kanske hade något gemensamt tänkt, och att dessa dosor kanske är standard trots att de ser "B" ut och är väl tänkta för hus...
-
DrSweden började följa Hjälp, "kopplingsplint" Silver Eagle...
-
Min första båt, och jag kommer nog att låta lite borta här, men kanske går att förstå... Var storm i Bråviken där båten ligger, vattnet sköljde över aktern i några dygn och en gammal damask som hade spruckit/torkat (upptäckte det nu) varvid vatten läcker in i skrovet, länspumpen pumpade ut kanske 50 liter vatten, och det är silk och skit i skrovet, men det går nog att skölja ur, men sedan ser jag att någon form av kopplingsplint, som egentligen är en vanlig vit kopplinsdosa, men utan lock!!! Som har blivit nersköljd och det har blivit en grön och vit gegga i den, och båten har lagt av (länspump fungerar dock). tog ingen bild, men det går in en fet svart kabel (5-6 mm), två lite smalare röda kablar som kommer i par som är 5 mm? och en tunn röd kabel med en liten svart säkringsdosa och en blå 10 A säkring. I denna dosa så har någon lagt en svart plastplatta med en m6 skruv igenom, på den sitter den feta svarta kabeln med en kopparkabelsko som är till häflten uppäten, de två röda kablarna saknar helt kabelskor, och den lilla röda kabeln saknar också kabelsko. Så i dosan sitter alltså en fet svart knappt fast på en m6 som med bult, och 3 röda kablar inne i dosen hänger fritt utan att vara kopplat till något plus grön och vit gegga. Det finns en till sådan här kopplingsdosa, den har lock, där går det in ett antal svarta kablar. Jag vågar inte öppna den... Är det gröna och vita fd kabelskor? Skall allt detta vara kopplat till samma punkt. Båten är alltså död, tilt fungerar inte och tändningen är helt död... Går det att förstå, eller måste jag gå ut i natten och ta en bild? Väldigt tacksam för svar. Vh Marc