-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Fyrkrafs
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Fyrkrafs ändrade sitt profilfoto
-
Relativt var ordet medan jag haft och sett bra blybatterier som utan besvär klarat sig åtminstone mer än 10 år, faktiskt. Var lite skeptisk till det gröna men det som sitter på mc'n har skött sig fint i tre år nu trots djupurladdning och sånt otyg.
-
Det där blir inte helt bra, måste ha den liggandes p.g.a. utrymmet Säkrades med lite självhäftande kardborre samt små spännband.. med kardborre Vända på all elektronik utan att behöva knipsa och skarva krävde lite eftertanke men ingen raketforskning Sådär någonting Bosch plus.. ..Tudor = 36.4kg 2.5kg + ett likadant batteri till = 3.5kg vilket blir en viktbesparing på 32.7kg Nu har jag dock fegat lite och kört med ett lithium och Tudor men kört mestadels med enbart det lilla inkopplat utan problem. Förbrukarna är i dagsläget endast, instrument, tilt, usb-laddning för mobil/padda, länspump och lanternor varav det mesta används med motorn igång. Kommer testa ett tag till, tycker jag att det känns lite väl snålt med Ah blir det ett litet bly till istället. Viktbesparingen blir då "bara" totalt 27.9kg.
-
Nej den står kallt, ena batteriet klara den gångna vintern men inte det andra. Inget av dom var purfärskt men dom står sig bättre i garaget. Jag har bara BB-kodat några fler år än Maringuidens existens så.. 🙂 Byggs en automatik in som i sin tur inte fungerar mer än i förhandsgranskning så har inte forumet lyckats helt bra.
-
Bytas, vinterförvaring, göra plats för att dona med båten o.s.v. 🙂 Nä forumet är inte helt bra på att hantera bilder, ska se om jag kan laga.
-
Batterier är inte allt för sällan ett straff att svettas runt med när de ska transporteras, i/ur båt, installation, trångt och jävel. Nu har jag inget stort behov och har mest ro för själen som anledning till varför jag ens har dubbla. I våras stod det klart att ena blyklumpen gjort sitt och jag börja fnula lite, använder lithium till motorcykeln sedan några år och den har ändå ganska många fler förbrukare än min skuta.. hmm. Säkrades med lite självhäftande kardborre samt små spännband.. med kardborre Det där blir inte helt bra, måste ha den liggandes p.g.a. utrymmet Vända på all elektronik utan att behöva knipsa och skarva krävde lite eftertanke men ingen raketforskning Sådär någonting Bosch plus.. ..Tudor = 36.4kg 2.5kg + ett likadant batteri till = 3.5kg vilket blir en viktbesparing på 32.7kg Nu har jag dock fegat lite och kört med ett lithium och Tudor men kört mestadels med enbart det lilla inkopplat utan problem. Förbrukarna är i dagsläget endast, instrument, tilt, usb-laddning för mobil/padda, länspump och lanternor varav det mesta används med motorn igång. Kommer testa ett tag till, tycker jag att det känns lite väl snålt med Ah blir det ett litet bly till istället. Viktbesparingen blir då "bara" totalt 27.9kg.
-
Jag skulle koppla in ett batteri i taget och mäta vid max belastning så vet du om båda batterierna är friska eller ej. Även om båda håller nominell spänning obelastad säger inte så mycket.
-
Den går att ställa ställa in mellan 10Ah-900Ah och displayen visar 360Ah vilket torde vara korrekt, 2x180Ah=360Ah. Du har soc på 54% och laddning slår ifrån, det låter väl bra nära som att ena batteriet är fullt och det andra dött, felkopplat eller inte inkopplat.
-
"Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter." Gammal körskolefras som kan vara bra att ta till sig ibland, fler än man kanske tror har det svårt med höger och vänster.
-
Råkade vispa i sågkedjeolja med bensinen i motorsågen, gick det med 🐸 Ganska säker på att jag åtminstone kört någon halvtank utan olja i någon eller några av alla handjagare som passerat sen barnsben = aldrig lyckats skrota en tvåtaktare på sjön.
-
Alltid någon som är värre 🙂 Som sagt det får jag vara nöjd med, har tyvärr dålig koll på vad den drog med 3-blad men duktig skillnad i drivet är det iaf. Jämförelsevis for den runt som i en tvålkopp eller hur det nu var i då omöjliga kryssvågor medan nu så orra den bara på och brydde sig inte nämnvärt, faktiskt. Känns stark i min lilla båtvärld, kul, kul.
-
Blev några båtlängder i helgen och åtminstone den första sträckan var förutbestämd, såhär gjorde jag: Mittre tanken är helt ny vilken fylldes till exakt 25L enl. pumpen, lilla dunken fylldes upp till exakt 1L som kontrollmått. http://forumbilder.se/H7FF7/20180710-153552.jpg Detta resulterade i med vägning av tom/full tank, tom/1L i dunken samt kontrollvägning av kontrollvägning med ett mått för att även se det visuellt: 1L i tanken = 736.92g 1L i dunken = 733g 1L i måttet = 733g Digital personvåg samt köksvåg användes när det var möjligt, alltså en noggranhet av +/- 2g med resultatet men upp till +/- 49g vid själva vägningen, sen kan man alltid hoppas på lite tur i den osynliga skalan. Alla vägningar utfördes minst två gånger. 26.46 sjömil färdades vi ut eller ganska exakt 49km Marschfart pendlade mellan 18-20 knop vid ca 4800-4900 varv vilket vi höll så gott som hela vägen förutom vid någon arg skylt eller sneseglare Crescent 53 DC utombordare - 440kg Honda 50hk fürtakt, förgasare 1999 med Honda 4-prop - 93kg Tankar och 50L bränsle - 48kg Packning och utrustning - minst 100kg 2 personer - 140kg med lite tur o bra väder.. = 821kg Med 25L i tanken visa vågen prick 21kg, när vi kom fram visa samma våg 10.3kg Detta fick jag det till: 0.481L/sjömil eller 2.598L/10km Nöjd 😃 Var lugnt på vattnet första halvan och mer stök den andra men inget extremt, 5500 varv/25 knop (knappt) när jag damma av ändläget några gånger med denna packning.
-
Lyfter en gammal tråd.. Idag sladda jag förbi en handel men karln blev osäker på vinkeln och rek. mig att kontakta Hondahandlare. Sagt o gjort, var tyvärr ingen förhoppning om att hitta något öppet en lördagseftermiddag så jag drog iväg ett mejl efter handlarens rek.. Nu får jag hoppas att de har eller kan få tag på facit men går det att säga/beräkna på något vis? Handlarens oro var vibrationer och annat otyg, på min 3-prop står det: 11 1/8x13-G Någon som kan spå i detta eller kanske råkar ha egen erfarenhet? På den med Honda-artikelnr (dock Solas) står det för 13 splines: 10 1/2x13
-
Jo det vore inte fel att kunna förlita sig på ett en passare och sjökort men som medioker orienterare på sin höjd tar jag gärna hjälp av tekniken om möjligt =) Tror B&G var den enda som Jag tyckte hade en vettig touchskärm, tyvärr pep den varje gång skärmen nuddades och jag mäkta inte med att lista ut hur oljudet skulle stängas av. Skulle nog behöva en kurs i ämnet dock, försökte få fram skarpare och logiska bilder av ekolod men fick mest fram en blandning av foto och regnbågens färger av myrornas krig.. sa inte mig så mycket tyvärr. 3D för ekolod verkar användbart men kanske bara återfinns i för dyra apparater.
-
Jo det kan jag också tycka ska finnas men jag har inte listat ut vilken ännu så om kunskapen finns mottages den tacksamt =)
-
Har senaste dygnen doktorerat i ämnet på nätet, kom fram till att Simrad inkl givare och sjökort för 8000 pengar kanske kunde vara en bra affär men.. Det hela slutade med tre butiker och jag provkörde samtliga stora/frontade märken i butikerna = inget imponerade. Vet att jag har lite svårt för GPS-enheter generellt, ex. kollat på specifika till motorcykeln tidigare men samtliga verkar vara byggda med U-landsteknik och prissatta av NASA på ett ungefär. För att vara lite anspråkslös eller vad jag ska kalla det så skulle jag tveka om de så kostade 500 pengar. Jag siktade naturligtvis in mig på de som kostade ungefär samma som Simrad men icke, testade även 15 000-30 000 mackapärerna och de var förvisso inte fullt lika trötta att navigera i men något high end har jag svårt att frambringa. Sen kan det naturligtvis vara som så att det som simuleras i butikerna har sina begränsningar men om de frontar så dåligt kan jag inte förstå att de säljer alls. Men jag är inte bitter =) Kan någon få mig att förstå vad som är bra och varför? Jag ser bara halvtrötta menyer, sega touchskärmar och utan touch känns som att betala för en 90-tals mobil till kostnaden för en dagens. Alternativet kunde kanske vara något utan skärm som man kopplar till mobil eller padda men är programvaran fortfarande lika trött blir jag troligtvis inte mycket lyckligare av det. Bring it on - vad kan man förvänta sig med dagens teknik?