Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024

Gustav_H78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gustav_H78

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  1. Nya nålventiler och nerjusterade flottörer avhjälpte inte problemet. Förgasaren flödar ändå. Lösningen blev en lånad förgasare tills det blir inskaffat en ny. Nu går motorn, har effekt mm så felet har hela tiden legat i förgasaren. Skönt att veta det och att ha fått låna en förgasare så man kan ut och åka lite ;-)
  2. Tomt vare här! Var nere en sväng i fredags och kollade och det flödar något så in i bänken. Soppatrycket är dock stadiga 5 psi, som det skall. Nya nålventiler, packningar och allmän rengöring i början på veckan. Hoppas att det löser problemen.
  3. Tjena! Flottörerna är som synes hela och fina. Bra så långt. Nålventilerna är fortfarande misstänkta. Dock var nivån i behållarna ok när jag lyfte av locket igår. Då hade motorn stått i ett dygn ca. Ska mäta soppatrycket strax för att se om det ligger rätt. Eller så är det så enkelt att stiften är sopslut och behöver bytas. De cylindrar vi bytt stift på för test går ju fortfarande. Har torkat ur flottörkamrarna så gott det går. Hade varit bra att ta ur hela förgasaren och blåsa rent den. Ny packning skall på plats.
  4. Tjena! Tack för svar och idéer! Förgasaren ser värre ut än den är. Huvudspåret efter lite googling på diverse sighter ang Holey-förgasare är att inställningen alt själva flottörerna är fel. Det är ett hål i sidan på flottörhuset där nivån skall vara i nivå eller i underkant av hålet vid korrekt inställlning. Även med skruven i lägsta läget så är det mycket mer bensin än så i flottörhuset. Kommer riiva isär förgasaren för att undersöka om flottörerna fastnat eller om de är trasiga. Motorn har gått klockrent med denna förgasare tidigare, men började sura ner sig för några år sedan. Troligtvis därför den förstör stiften när det kommer för mycket soppa. Återkommer med resultat av vidare felsökning.
  5. Den dör inte utan det bluddrar, som om den får för mycket soppa, vilket den verkar få om man kollar på stiften. Man kan få en förgasarknall om man pumpar med gasen utan växel i.
  6. Tjena! Var nere på lunchen och stiften är dåliga. Tände bara på 6 burkar. Efter att ha flyttat runt stiften är de konstaterat dåliga, tänder inte när man flyttar dem till en "frisk" cylinder. Nya stift är på väg med posten och alla åtta skall bytas. Kanske att det räcker? Nivån i flottören verkar lite mysko. Flottörnålen är nedskruvad i botten(låg nivå) men det kommer fortfarande soppa ur hålet på vänstersidan. Får fortsätta forska kring flottören. Choken är numera spärrad i öppet läge för att i alla fall inte förvärra läget om den nu skulle vara inblandad. Inte löst än, men vet lite mer än i morse i alla fall...
  7. Hej! Sitter en Mercruiser Vortec 5,7 med Holleyförgasare i båten. Hade problem efter vintern att den inte ville gå på alla cylindrar. Allt i tändväg är bytt och nu går den fint på alla cylindrar, när den är kall. Motorn startar direkt så gnista och soppa finns. Dock är färgen på stiften svarta, rejält svarta vilket indikerar för mycket soppa. Igår var dags för första provrundan efter att vi fått den att gå på alla åtta. Startade fint, puttrade ut och lät den bli varm innan vi skulle gasa upp i planing. Motorn orkar då upp i ca 2000 rpm, sen bara bluddrar den. Några idéer? Själv misstänker jag automatchoken. Flottörnivå? Tändning? Vad skall tändningen ligga på på en sådan här motor? Choken tänkte jag ställai öppet läge och lämna den där om den nu skulle vara felet. Tacksam för hjälp, vill ut och åka båt!
×
×
  • Skapa nytt...