Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024

Freddess

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Freddess

  • Placering
    Kadett
  1. Nu är problemet löst. Tack för all hjälp. Problemet var att jag monterat ihop det fel. Köpt insugspackning till regnumret på astron jag tog motorn ifrån. Det va en insugsmotor och jag har förgasare i båten. När jag bytte till förgasar insuget så va kanalen längst fram stängd i packningen. Innebar alltså att det fanns noll cirkulation i motorn. Bytt till riktig packning så jag va nyss ut och körde båten. Gick som en dröm. Skepp ohoj! :-)
  2. Ja maskinen blev verkligen jättebra. Nu när den sitter i båten så ser man enbart ventilkåpor och luftfilter. Det va dom timmarna med finish det :-) Fick bort termostaten och där under va det hur fint som helst. Så jag känner att jag kan utesluta termostathuset helt och hållet. Impeller är fin och körd en säsong. Vattnet flödar fint upp till termostathuset så det kan inte vara där. Måste vara något med pumphuset som trycker in vatten i blocket eller någonstans i blocket. Får nog plocka bort det och provspola igen ändå. Ska börja med att testa utan termostat och köra ir mätaren.
  3. Det sitter en packning bakom termostaten och den sitter fast med en låsring. Googlar jag runt på den typen av termostathus så sitter alla fast likadant.
  4. Bilden luras litegrann. Känns mer som att fryspluggen som sitter på ovansidan ska gå hela vägen ner (se bild på röda termostathuset i första inlägget) Känner man där inne i hålet så är det ca 3-5mm tjockt gods. Så ett hål ska det ju vara där, frågan är som sagt om fryspluggen ska gå ändå ner. På den sprängskissen jag skickade med i inlägget i början så ser det ut som om termostaten är vänd åt andra hållet och sitter på insuget. Min termostat sitter en bit in i termostathuset, så jag vet faktiskt inte. Satt inget där när jag flyttade över i alla fall. Sett att andra varianter av termostathus har nån cylindrisk plaströr där som ska träs i. Kan det bli luftfickor i en sån här kylanläggning? Om det skulle bli nån ficka på något vis någonstans i blocket.
  5. Ett tillägg. Hålet där är inloppet från färskvatten(1). Där inne ser man att någon kant sticker ner och där är det öppet rakt ut till 3&4, uttagen till kyllimporna. Ska det vara blockat där emellan? Eller är det den vägen vattnet ska gå i början innan vattnet blir varmt? För som de verkar nu så går allt vatten den vägen.
  6. Jag har en Chevrolet 4.3l v6 från en Chevrolet astro -89. jag har bytt frostpluggar på den här och spolat rent blocket så det bör inte sitta igen. Men det ska jälvklart kollas upp. Spolar jag i ettan manuellt så kommer det vatten i trean och fyran trots termostat sitter kvar. Är just det jag tyckte verkade konstigt. När jag testade termostaten i kastrull så öppnade den runt 70grader. Tempgivaren står alltid på botten tills jag stänger av motorn och blocket värmer upp insuget där tempgivaren sitter.
  7. Okej Men motorn blir ju riktigt het. Luktar bränt. Även ventilkåporna blir väldigt het så det känns som om oljan som går upp är lite väl het. Man vågar ju inte ha den igång något mer efter det.
  8. Är väl tyvärr för nybörjare på detta för mitt eget bästa. Har köpt min första inombordare som tyvärr va sönderfrusen i blocket. Bytt motor och flyttat över dom marina bitarna. Den funkar "fint" förutom att kylning strular. Vatten kommer in vid ettan. Sen går det ut direkt vid trean och fyran till avgaslimporna. Det kommer lite vatten ner till tvåan men det är ytterst lite och den blir stekhet. Även blocket blir hett. Uppe vid insuget blir det iskallt. Tempgivaren visar att den är väldigt kall. Har termostathuset frysit sönder så den går lättaste vägen ut på en gång? Tagit bort huset och kollat termostaten och den fungerar som den ska. Däremot om jag häller i vatten i huset så kommer det ut i alla utgångar samtidigt. (bifogar bild på termostathuset oxå). Nån får gärna idiotförklara mig bara jag får fram en lösning
×
×
  • Skapa nytt...