winzhangout
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm winzhangout
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
4 854 profilvisningar
-
Problemet tycker jag aldrig är vinden. Problemet är som sagt vågorna och kustvädrets våghöjder stämmer oftast inte där jag åker. Ibland är det nästan inga vågor trots vind och en prognos som säger 1m vågor. Har kört en sjötransport redan 28k gick den på så den budgeten är slut. Som tur var är det bara 2 resor kvar för att färdigställa allt. Muskö/Nynäshamn byggvaror fick jag ett pris på 9k av och för fick jag inte ha med mig annat än enbart det jag köper och är ju en hel del annat som måste med också. Tackar iafl för alla tips! Var som sagt en hel del vågor i vanlig ordning vid Långgarn idag. Som vädret ser ut på söndag när jag måste hem lutar det väl åt att ta mig hem via Waxholmsbolaget och hämta hem båten en annan dag, är det alltid såhär i maj?
-
Haha jag som tänkt att om det börjar gå illa kan jag alltid svänga och kanske ha tid att svänga och köra rakt in i klipporna för att få närmare till land, båten kan jag köpa ny i värsta fall. Men ok då håller jag mig en bit ut iafl, tack för tipset. Finns det något annat bra tips att ha med sig livflotte, räddningsoverall, torrdräkt eller nått annat? Håller som sagt på att renovera sommarstugan och går bara ta sig dit med båt, finns inga bilvägar på Norra Ornö.
-
Ok då kanske jag gör helt fel jag försöker trycka längs kusten så gott det går men känns som vågarna är värre där närmast då de även vänder mot land och slår från alla håll. Kryssar sen tvärsöver där det måste åkas över. Enda orsaken till det är att jag tror den finns en chans att lyckas simma in till land om jag kantrar nära land. Skall åka imorgon på dagen och då säger sjövädret 0.9m vågor (12m/s) byvind och jag har ett gäng brädor som behöver fås med.
-
winzhangout började följa Köpes privat motorbåtkurs :), Våghöjd och vind, Byta packbox vid växelpinnen. och och 2 andra
-
Som hyffsat ny på att köra båt med en TG5000 har ju nu timat byvindar på 20m/s och vågor runt 1.5m utanför Långgarn där det alltid verkar vara knas. Båten fullpackad med brädor osv på några hundra kilo varje resa ut till Ornö. Landfjärden- Ornö huvud. Sista resan nu drog båten ner en bit på sidan. Men slogs upp av en våg från land. Känns inte som temp i vattnet man vill kantra på när man har 1nm in till land. Var så torr i munnen att tungan fastnade i gommen av vad jag kände som skräckresa. Är jag bara onödigt nojig eller vart kan man lägga gränsen för en sån här båt. Försöker ta vågorna snett så gott det går och ligga i fart som precis planar typ 15 knop, har inga trimplan utan bara powertrim som jag har lite uttiltad.
-
Hej en fråga växelpinnens packbox skulle jag behöva byta den översta. Har lossat de 3 skruvarna till kåpan men den går inte bända loss. Måste man riva isär allt på drevet för att få upp hela pinnen. Jag tycker det ser ut som att låssprinten bör sitta under men det ser inte ut som den skall påverka att få upp locket som jag bara lyckas bända upp 1mm typ. Är ett Suzuki df70 drev.
-
Hej alla proffs! Har en TG5000 med en Suzuki DF70 från 2003 ( 13 splines eller vad det heter propeller inte 15 som senare modellen ). Den planar på ca 6sek " utan trimplan" vilket jag tror är snabbare än vad jag läst om den "får för mig att det beror på att den är för motorn är för lågt" men max 27knop med en 17 propeller inte 30 knop som den både enligt TG själva och båttidningar skall ge med den motorn och då med ca 5800 varv fullgas och motorn verkligen max uttrimmat, precis innan där den suger luft, knappt styrförmåga alls känns det som ( Bränsleförbrukning ca 25l/h enligt mina lowrance flödesmätare, vilket känns väldigt mycket för den motorn ). Jag får för mig att motorn är för lågt ställd men jag kan ha fel bifogar en video. En annan sak med motorn fullt uttrimmad i hamn är det precis att skeddan lämnar vattnet, går man i båten åker den ner under. Jag har förövrigt köpt Bobs hydrauliska jackplate för att kunna få upp motorn 15cm till för att slippa borra nya hål som jag tänkt sätta dit i vinter om den sitter för lågt monterad? Orsaken är att motorn redan sitter nästan max monterad på näst översta hålen. Bifogade videon i ca 25 knop med en hel del uttrimmad motor: https://www.youtube.com/watch?v=uipUTLPyb8U
-
Har haft båt några år, tidigare en utombordare, nu en liten TG5000 med utombordare, men hur mycket jag än tränar lyckas jag knappt komma in mellan mina Y-bommar, ibland 10 omtag då båten alltid hur jag än försöker häva att glida med båten i sidled längs bryggan hamna på sniskan. Är sååå trött på att alltid behöva dra in mig med tampar. Finns det något som har något supertips eller som är en grym båtförare och mot betalning kan lära ut hur man lyckas få båten att bara kunna köra rakt in på plats. Har sett videos på hur man skall göra utan att lyckas och är så less på att hamna på sniskan eller ett kvarts varv på fel ledd. Skulle i övrigt inte se mig som ett totalt stolpskott så hopp finns. Har tyvärr ingen som jag känner som kan visa hur man kör och båtcoacherna verkar ha fullt upp iår.
-
Utan att låta som en soppa men 2 frågor gällande Suzuki df70 från 2004 och båt tg 5000 från 1993 1. Reglageget finns det inget sätt att varva i neutralläge som jag kunnat på tidigare inombordare isfl hur gör man. Handtaget är helt stumt och går inte dra framåt utan knappen man trycker in för att lägga i växel? 2. Nästa fråga jag kommer upp i 27knop utan last och max 5200 varv vid fullt gaspådrag, även hur jag än titlar drevet. Enligt allt jag läst skall det gå att komma upp i 30knop med den båten ( tg 5000 ) och den motorn jag har. Är nästan säker på att när vi provkörde den visade han att den gick upp i 6000 varv. Tyvärr blåste han mig på massa saker så jag kan inte ringa och fråga. Det enda jag gjort med motorn är nya stift innan jag la i den så det borde inte vara det iafl för då borde den också gå dåligt vilket jag inte tycker den gör.
-
Så ser det ut med det jag kan se på styrningen.
-
Men jag har vajer med styrservo tror jag går en fet vajer från ratten iafl, dvs mercruiser 3.0 med alpha one gen 2 har jag rattpump då iafl? Felet uppkom efter jag tiltat upp och ner drevet några gånger för att ställa trimsändarna efter monterat ihop allt.
-
Har bytt bälgar och stödlager och allt som kan tänkas bytas i stort sett men lite orolig för en sak som jag inte tänkt på om det var så innan. Jag kan vrida hela drevet åt vänster med hand kraft till fullt svängt läge och känns som det helt plötsligt glappar i sidled. Åt höger kan jag inte vrida det med annat än ratten. Min tanke nått trasigt alt 2 att jag hålla på och svängt fram och tillbaka under all renovering att trycket i hydralen till svängning är borta och kommer fungera när jag startar motorn och hydralpumpen börjar snurra igen. Tyvärr vill jag ju inte starta motorn på land och testa då den är uppfylld med glykol och annan vinterkonservering. Så vore sjukt tacksam om nån kunde svara på det så jag slipper ligga sömnlös att jag får mer att pula med.
-
Tack för alla bra tips!! Mycket uppskattat. Fördelen med bil som gör en orolig på sjön är att där vet man att det går att stanna, lägga i handbroms och gå ut, inte riktigt så med en båt som knappast stannar kvar. Inte för man har behövt göra det med bilen men just den skillnaden är en liten spärr jag kände att jag hade i båten. Har drev,,,, men tyvärr ingen bogpropeller förövrigt på båten. Sen är det rätt trångt mellan bryggorna och jag och ligger i mitten på en av de, samt på bryggan bredvid som har sina Y-Bommar mot min plats sticker det ut en stor fet ny utombordare från hans plats d.v.s det första jag kör på vid alla missar. Samt in från min plats är det typ 10-15 meter tills jag slår i stenbotten med propellern. Samt Y bommar som är ca 20cm bredare än båten. Så i min värld ruggigt dåliga förhållanden på att träna. Inlägget är helt seriöst, en person härifrån hörde av sig så blir en kväll eller dag veckan efter midsommar då kanske man kan få till det här
- 27 svar
-
- 3
-
För att totalt idiotförklara mig själv och kanske i fel forumsdel på min första post, jag har iafl jag tagit förarintyg, skepparexamen osv men kört båt 2 gånger en gång på båtpraktiken och en gång med båten jag köpte i vintras d.v.s en SWEMAX 690, tror jag la en dag på att försöka lägga till mellan mina Y-Bommar utan att lyckas blev tvungen att bli indragen av någon på bryggan efter ha kört på de de flesta grannbåtarna,, känner heller ingen som har båt som kan visa så vetefasen hur man skall gå tillväga. Sen Powertrim och trimplanen vet jag inte riktigt när man skall använda. Har testat youtube klipp men inte mycket till hjälp. Ärligt talat är det också totalt omöjligt att övertala frugan att åka ut med barnen när jag inte kan komma till land igen. Båten ligger i Landfjärden ( mot Nynäshamn ) så start därifrån är väl en fördel. Någon som har en kväll eller solig helgdag tillövers, betalar givetvis! Skeppohoj!