Knubblo
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm Knubblo
-
Placering
Kadett
-
Läser ofta på forum och tre saker dyker ständigt upp, alla med diverse förslag och dyra kemikalier. 1) Teak. Ger inga råd här eftersom de flesta har olika syn på vad som är snygg / välbehållen teak; oljad, vaxad, ljus, mörk, obehandlad etc. 2) Gul gelcoat = Oxalsyra i pulverform. Köpes på närmaste byggvaruhus (ex. Bauhaus) för 100 kr/förpackningen. Blandas med lite vatten och smetas ut på gelcoat, lämpligen med vanlig tvättsvamp. Avvakta 3-5 min spola av med färskvatten = vit gelcoat. 3) Toalett-/urinlukt. Det är inte varken själva urinet eller bajset som luktar. Det är alla äggviteämnen i kisset/bajset som luktar vidrigt. Detta löses extremt enkelt med ett par flaskor Perstorp (eller annat märke) av ren ättika (8-12%). Ättika är helt miljövänligt och dunstar av sig själv plus att den torkar ej ut packningar och slangar som vissa andra kemikalier kan göra. Ättikan bryter dock snabbt ned samtliga äggviteämnen och odören försvinner till 100%. En flaska kostar ca 15 kr. Späd ej. Inför hösten pumpar jag in en flaska (ca 3 dl) i septitanken via toaletten och låter det ligga under vintern. Under sommaren så pumpar jag in 1 dl per månad eller oftare beroende på hur toaletten nyttjas. Även om du har gamla slangar eller köpt en gammal båt med urinlukt så fixar ren ättika problemet. Man ska absolut inte skicka ned klorin i toaletten. Dels för att klorin inte löser problemet men framförallt för att ren klorin är så starkt att det går extremt hårt åt gummipackningarna. Klorin dödar bakterier och bleker färger. Äggviteämnen är ingetdera. /Knubblo
-
Hej, Vill bara ödmjukt nämna att det du skriver inte gäller, alltså ångerrätt. För köp mellan privatpersoner gäller det som överenskommits. Har man inte kommit överens om ångerrätt så kan det ej åberopas. Har man däremot kommit överens om (i avtal) att objektet har vissa beskaffenheter så skall de gälla. Sedan tillkommer problemet med att definiera FEL utifrån avtal och vad ett FEL faktiskt är. Oftast är FEL att klassas som något som göra att objektet inte kan användas så som det kan förväntas.
-
Jag ligger i hamnen med alla förbrukare påslagna. Kyl, frys, stereo, TV etc. Det är orsaken till att de drar ut fort. Servicebatteriet är endast 90 Ah. Jag har en C-tek M300 och som jag förstod det kan den ligga inkoppplad hela tiden då den endast ger underhållsladdning när batteriet är fullt.
-
Hej, Daycruiser (ny) med Mercury Verado utombordare drar slut på mina batterier på no time. Har nu kopplat in en Ctek M300 direkt på startbatteriet, även förbrukarbatteriet laddas tack vare laddningsrelä så allt är lugnt. Alla kablar är certifierade och rätt dimensioner men frågan är bara om jag vågar ha motorn nedfälld i vattnet medan jag ligger ansluten till landström? Risken för galvaniska strömmar borde väl kunna härledas till tre saker? 1) Hamnen har jordat el-uttagen (230V) så att jorden kommer i kontakt med vattnet (på något sätt) och skapar galvaniska strömmar i vattnet. 2) Någon annan båt ligger med landström och har fått sitt drev eller motor i kontakt med landströmmen via batterispänningen och skapar galvaniska strömmar i vattnet. 3) Min egen båt har via motorns elkablar på något sätt kontakt med riggen och med landström ansluten (och att punkt 1 ovan stämmer) så skapar jag galvaniska strömmar? Alt. 1 Om man tänker sig att hamnen har problem med punkt 1 borde väl mina (och mina båtgrannars) problem elimineras av att jag hissar upp min motor när jag ligger för landström? Inga andra metalldelar är i kontakt med vattnet. Alt 2. Om min motor är ned hissad, hur vet jag att inte batterikablar, läckspänningar etc. kommer i kontakt med riggen och skapar galvaniska strömmar när jag ansluter landström antingen med problem från punkt 1 eller oavsett om punkt 1 är i spel eller ej? Tacksam för lite feedback. Läst åtskilliga siter och foruminlägg men får inte riktigt svar på mina frågor ovan. Mvh Knubblo