Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Rikardg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rikardg

  • Placering
    Kadett
  1. Hejsan, Jag har en AQ130 med 2x Solex PAI44 som startar lätt, har tomgång och går bra. MEN, efter man har haft båten uppe i fart en stund och ska ner på tomgång så surar den och dör. Om man istället släpper ner gasen lite fint och kör motorn på förhöjd tomgång (med eller utan växel) i ca 2-4 minuter så klarar den av att hålla tomgång både med och utan växel, dvs allting är som det ska igen. Det är just momentet från höga varvtal gå ner till tomgång som den inte tycker om. När motorn dör så går den bara att starta genom fullt gaspådrag och inte pumpa på gasen. Båten har fungerat så sedan jag köpte den i somras och jag kan inte få tag på någon tidigare historik om båten. Den har kvar gamla rostiga tändstift, torra med riktigt sotiga. Är det något ni känner igen? Eller är det bara börja renovera förgasarna och sedan gå vidare med tändningssystemet?
  2. Svart/gul fungerar som den ska. Statorn som satt på såg bränd ut (bifogar bild). Bytte till gamla originalet, men förgäves. Glömde prova att koppla ur regulatorn. Funderar på om något kan ha förstört powerpack 1 sedan bytte jag till powerpack 2 som fungerade en stund innan den också gick sönder?
  3. Okej! Jag börjar med att byta stator, eftersom jag har en. 7 och 12v som jag nämnde är en kabeln som kommer från solenoiden dvs 12v direkt från batteriet. Gissar på att den ska mata powerpacket med kräm för att starta motorn. När jag mätte på statorn hade jag ca 200V på ett kabelpar och 22V på det andra (har jag för mig) kollar det igen.
  4. Har inte skaffat en DVA mätare än, men resistansen låg inom rätt område. Testade mäta DC volt på statorn och hamnade inom rätt områden så länge kabelstyckena va anslutna, kopplade jag ur fick jag 0V.
  5. Problem med tändning Johnson 115 V4 2000 Slutet på förra säsongen så förtöjde jag båten, allt fungerade som det skulle. En vecka senare så hade jag ingen gnista. Lyckades inte felet då, så den åkte upp på land över vintern. Kastade i båten igen för en månad sen, fortfarande ingen gnista. Då bytte jag powerpack (hade en extra) och motorn startade upp direkt. Perfekt tyckte jag och drog iväg på en fiskehelg. Körde ca 15min i marchfart, sen slog jag ner reglaget fullt, då började motorn misstända (smattrade intensivt), la i friläge och förberedde ankare eftersom vi va framme. Peta i växeln för att komma till land, men motorn dog. Typiskt... Plockade av tändspolarna och såg att kontaktyta mot jord var dålig, samt att undersidan (gummikladdet) va sprucket och det var rostigt där jordbläcken går in i spolarna. Putsade och meckade, skruvade ihop och då fungerade motorn igen. Men inte på last, åkte hem i ca 6knop då den inte orkade plana. 1 vecka senare hängde jag på 2 nya spolar men hade ingen gnista efter det. Nu började jag tröttna och chansade på den optiska givaren triggern. Köpte och bytte, ingen gnista. Började mäta upp kablarna efter en felsökningsguide jag hittade, fann ett konstigt fel, 7V på gul/röd kabeln, ska vara 12V, även 7V på kabeln till triggern. Jag har en extra stator liggandes. Vad är nästa steg? Vad kan det vara som är fel? Tacksam för hjälp MVH Rikard
×
×
  • Skapa nytt...