Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

lindfors9

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lindfors9

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Jag har lite problem med motorn. När man har kört ett tag och ligger på högre varv så läggs neutralen i och det låter som motorn kvävs samtidigt som det börjar lukta bensin. Motorn fortsätter gå fast på tomgång. Detta händer även när jag inte rör gasreglaget utan bara ligger i marchfart. Efter att det händer så brukar samma problem uppstå varje gång jag försöker komma upp över planingströskeln. Problemet uppstår bara när motorn varit igång i ca 20 min eller mer. Kan det ha något med förgasaren att göra? Motorn är en Mercruiser 5.7 / v8 alpha one från 1987. Tack på förhand!
  2. När jag plockade av batteriet så lossnade själva klämman som gör att kablarna sitter fast på batteriet (satt alltså väldigt löst). Kan detta ha orsakat kortslutningen?
  3. Motorn är en Mercruiser 5.7 /Alpha One från 1987
  4. Hej, jag var nere och sjösatte båten idag. Tog ett varv i hamnen för att testa så att allt fungerade och det verkade det göra fram till att jag gasade upp över planingströskeln. Strax efter att jag kommit upp på planing så dog motorn och det började komma vit rök från kablarna som går från batteriet till förarplatsen. Det började lukta kabelbrand och jag kopplade genast av batteriet. Efter att ha granskat kablarna (som verkade okej) så kopplade jag på batteriet igen och körde tillbaks till bryggan. Finns det någon som har en aning om vad som kan ha orsakat detta? Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få!
  5. Hej, när jag kör motorn på låga varv t.ex. när man ska lägga till så börjar säkerhetssystemet pipa. Temperaturen är på ca 79 grader så det ska inte vara problemet. Men oljetrycket är under den lägsta nivån på instrumentpanelen under tiden man kör på låga varv medan när man varvar högre så går den upp. Ska det vara så eller? Jag misstänker att det är därför den larmar. På instrumentpanelen står det att det larmar för hög temperatur eller lågt oljetryck. Så jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lösa detta problem. Tacksam för alla svar jag kan få! Fabian
  6. Tack! Det funkar nu! Försökte vrida propelleraxeln utan propellern på först. Därför trodde jag att den var helt låst men nu så lyckades jag vrida den med propellern och den gick att få upp. Tack för all hjälp!
  7. Jag håller på att installera underhuset jag köpte. När jag försöker trycka upp underhuset i överhuset så tar det emot. Jag tror det kan vara drivaxeln som inte hamnar likadant som splinesen i överhuset. Det går inte heller att vrida drivaxeln utan den är låst. Har du någon aning om hur jag kan lösa det?
  8. Okej, tack! Hur vet jag ifall underhuset är i neutral? Om propellern kan snurra båda hållen utan problem, är den i neutral då?
  9. Okej, tack så mycket! Jag ska testa det i eftermiddag eller imorgon.
  10. Hej, enligt instruktioner jag läst så ska man lägga i full växel framåt när man plockar av underhuset. Detta glömde jag bort och undrar nu om det kommer vara några problem att få ihop det igen. Värt att säga är ett annat underhus jag installerar då det gamla var dåligt. Jag vet inte vilken växel som ligger i på det nya underhuset. Finns det något sätt jag kan lägga i framåtväxel i det lösa underhuset eller kommer det bara vara att montera ihop? Drevet är ett alpha one gen 1. Tacksam för alla svar jag kan få!
  11. Jag har hittat en kille som säljer ett pre-alpha / Mercruiser mc-1 och han säger att från det han har hört så är det samma som alpha one gen 1. Jag är bara ute efter underhuset och undrar därför om man kan montera ett pre-alphaunderhus på ett överhus som är alpha one gen 1. Har hört från min båtmekaniker att det ska fungera också. Tacksam för alla svar! Fabian
  12. Jag har hittat en kille som säljer ett pre-alpha / Mercruiser mc-1 och han säger att från det han har hört så är det samma som alpha one gen 1. Jag är bara ute efter underhuset och undrar därför om man kan montera ett pre-alphaunderhus på ett överhus som är alpha one gen 1. Tacksam för alla svar! Fabian
  13. Jag har en Observer dc 17 från 1983, liknar Marieholms Concorde mycket och undrar om den klarar att dra en tube / åkring för två personer. Jag bifogar en fil på ringen jag har tänkt köpa. Jag drar i ringarna som sitter på akterspegeln. Mvh Fabian
  14. Okej, tack så mycket för svaret! Skönt att det förmodligen inte var något värre. Jag ska ner och ta en titt på glasfibern nu och ta reda på hur det ligger till med den. Sprickan syns inte förrän man kommer kanske en halvmeter ifrån den med huvudet och inte så stor så jag tror inte det är något fara ännu. Man känner den knappt när man drar fingret över. Men om det fortsätter så gör jag som du rekommenderade, tack så mycket!
×
×
  • Skapa nytt...