Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

phillan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om phillan

  • Placering
    Kadett
  1. Dålig kil var det! Bytt och går återigen
  2. Lämnar in den på måndag. Kan ju alla fall säga att jag har försökt. Tack för all hjälp. Är säkert cdi boxen igen. Sjukt i så fall(endast 2 säsonger) Återkommer i alla fall när det är löst. Kan väl ta någon vecka
  3. Kan detta glapp på reed ventilen vara orsaken? Är några My endast. Men det går ett litet ljus igenom insuget. Gick tyvärr inte filma från insuget, då syndes det inget. I så fall beställer jag nya
  4. Är rätt desperat så nappade på det ändå. Här är ett klipp, om ni får någon idé. Tänkte snart ge upp och lämna in den. Ska göra ett kompprov först bara. Den tänder ju nästan, rinner lite svart sörja ur avgasröret(!) Hjälper inte med startgas eller soppans cylindern. Och gnistan är stark(utanför cylindern i alla fall) reedventilerna är inte kollade än, kändes som lite väl stort ingrepp då växelaxeln lär plockas bort. Uppskattar verkligen hjälpen. Annars hade jag nog redan gett upp. Hoppas man inte är som farbror Melker bara och inte har rätta knycken
  5. Aa ska kolla upp de. Tror jag ska renblåsa allt igen och ha i k-sprit. Smart verktyg du gjorde!
  6. Hej igen! Gjorde ett ryck idag igen. Försökte komma åt reedvenilerna, men det var rätt krångligt. Växelaxeln var i vägen, så ingreppet blir rätt stort. Dock felsökt lite mer. Startgas direkt i förgasaren och sen provade jag direkt i cylindern. Tände knappt.. Startade verkligen inte... Har en tändningsprovare från Biltema. Den visade att den kom någon form av gnista. Oklart hur det ska se ut, pga inte använt den förut. Tror återigen på cdi. Stiften som sitter är champion QL82C, vilket borde vara rätt? Så med andra ord är bränsletillförseln helt utesluten. är något med tändningen, även jag någon form av tändning. Ska genast ut och prova tändningsprovaren på gräsklipparen för att få en referens Tack för all hjälp edit: Starkare gnista på båtmotorn än gräsklipparen. Känns mer och mer som reedvenilter, men den borde väl tända då(?)
  7. Hej! Ursäkta sent svar. Reedventiler var en jätte bra idé. Får kolla dom, är väl rätt svårt att se statusen på dom om dom inte uppenbart är deformerade. Statorn är ju lätt mätt, då får mäta där med. Tusen tack för all input. Nu ska jag bara försöka komma åt reedventilera
  8. Har bytt soppa. Eftersom jag blockade ner förgasaren för rengöring så är den bytt. Tror det ligger lite myt bakom åldrandet av bensinen(?) Hade förr en skoter, den hade samma soppa i tanken i 4 år. (skit vintrar...) var inget problem att starta den. Men vissa motorer kanske är känsligare. Tack för input!
  9. Hej! Jag har ett problem med min Evinrude 15 HK 1995 årsmodell. (2-takt och manuell start) Den startar inte. Tänder till så det puffar, men inte mer än så. Det som är gjort i felsökningsväg: *rengjort förgasare *Bytt tändstift *Kontrollera tändkabel *Gnista finns eftersom den tänder till *får soppa. *kopplat bort dödmansgreppet. (är en öppen brytare nu) För cirka 5-8 år sedan så byttes CDI boxen. Så det borde väl inte vara den? Annars tycker jag det pekar åt det hållet. Scenariot när den slutade gå var: Tog fram motorn efter vinterförvar och startade upp den. Gick ganska orent, så körde i 5 min utan den gick nå bättre. Sen försökte jag varva den lite försiktigt på tomgång, då small det till och blev en avgassmäll. Sen efter de startar den inte mer. Några idéer? vore tacksam för svar, rätt tråkigt att åka en 4hk Yamaha just nu....När man vet att den finns en 15hk.
×
×
  • Skapa nytt...