

niclasl184
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm niclasl184
-
Placering
Kadett
-
Nu börjar det likna något! När jag ansåg att jag hade tappat komp på två cylindrar efter att jag dragit åt vipporna så var kanske felet att jag inte hade ställt motorn i TDC läge? skall skruva nu i helgen så får se hur det slutar om det blir att riva mer eller om det löser sig. Frågan är bara om jag kan dra åt alla 3 cylindrars avgas/insugs vippor på höger sida av motorn samtidigt eller måste jag göra det enligt någon tändföljd? (den som du skrev tidigare i morse om) behöver ej röra de 3 vipporna på vänster sida av motorn då jag inte rört dom. Angående om vipporna var dragna i botten innan så kändes det som så i alla fall och värkar inte mer en rätt då det inte sitter nån mutter. Tack så himla mycket alla för bra respons och trevligt bemötande. //mvh
-
När polarn ringde mig och bad mig komma och titta varför det lät illa om motorn så hade vi igång den på tomgång. då hörde jag som sagt ett klart klingande ljud ( jobbar som lastbils mekaniker och kände igen ljudet som en stötstång) mycket riktigt så var den böjd. Skulle muttern ligga kvar i cylindern och studsa runt där så borde det ha rasslat uta bara fan. Där av vill jag veta nu hur jag gör med dessa vippor, har googlat och kollat runt men inget liknar dessa vippor. Tänkte montera tillbaka en ny stång och prova försiktigt igen i alla fall. Låter den fortfarande illa så får jag riva av topparna. Som du säger så var givetvis inte ägaren medveten om att muttern just åkt in i förgasaren. utan trodde den bara åkte ner under motorn .. alla kan göra en tavla ibland.
-
Du menar alltså att muttern måste åkt in i cylindern? förstår jag dig rätt då? När jag tittar med kameran igenom tändstift hålet samt avgasventilen så ser jag ett märke som är ungefär stort som en m8 mutter i kolven. dock hittar jag ingen mutter i cylindern.(där av tanke att den åkt ut?) så jag är till 90% säker att muttern åkt in i cylindern i alla fall.
-
Hejsan tack för ditt svar, ang justeringen så förstår jag inte hur jag skall göra då jag Inte har någon mutter på vipporna utan endast en liten bult. kan jag kanske skicka ett pm till dig med en bild så ser jag om det går bättre. när jag skall lägga upp bilden här på tråden så står det bara att filen är för stor.
-
Hjälp justerbart ventilspel eller ej? Motor kunniga se hit!
niclasl184 postade ett ämne i MotorbåtSnack
Hejsan! Är ny här på forumet och behöver nu hjälp, försökt söka mig fram till något likvärt med det problem jag har men inte hittat något som passar just mig så gör en ny tråd. Håller på att hjälpa en kompis med sin mercruser v6a, tidigt 2000 tal ej MPI motor (förgasare). Vart ett missljud efter att han troligtvis lyckades tappa ner en m8a mutter i förgasaren som i sin tur krökte insugs stötstången på cylinder 6. gjorde ett komp test och var bra komp ca 14 bar på alla cylindrar. Vid start så hörde jag ett tydligt slamrande ljud från höger sida av motorn så löft upp alla vipper/stänger och hitta då som sagt en böjd stång på cylinder 6. (hoppas på att det var det som gjorde oljudet) Tog av limpan på höger sida men lyckas inte hitta muttern igen. (troligtvis åkt ut i vattnet genom avgaserna.) Kan till lägga att jag även haft tillgång att låna hem en camera som är som en cykelvajer och inte hittat några skador på topp/ventiler eller kolv. Nu till problemet,hur gör man en ventiljustering på dessa motorer?? Finns ingen mutter att justera något ventilspel?! är bara en "bult" med nån tum (8m hylsa passa bra). läst massa olika på nätet endel säger att man bara drar dom i botten med 27nm andra säger dra åt 3/4 varv och låter dom vara sen. (tror dock detta gäller när det är mutter) Lägger upp en bild så får ni se hur vipporna ser ut Provade att dra åt vipporna i botten men då försvann komet ur 2 cylindrar så antar att jag gjorde fel och släpte på dom igen. Har endast rört höger sida av motorn. cylinder 2,4,6. Hoppas ni kan hjälpa mig nu! Tacksam för alla tips. //Mvh