tommyboy1
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm tommyboy1
-
Placering
Kadett
-
Pratade med Garmin igår och de hade fortfarande inga bra teorier. De borde ju fått mera klagomål om detta vilket de påstår att de inte fått. Skall testa att starta plottern efter motorn först nästa gång
-
Ok, jag tänkte ringa till dem igen om någon vecka och kolla läget. Får se vad de säger
-
tommyboy1 började följa Volvo Penta 5.7 varningssignal / summer, Garmin GFS10 Bränsleflöde, VP 5.7Gi misständer och och 1 annan
-
Har en Garmin GFS10 bränsleflödesmätare kopplad till min Garmin plotter 7407. I början av förra sommaren visade den alltid förbrukning L/nm men efter en uppdatering av mjukvaran till plottern så slutade detta att visa det. L/timme visas fortfarande men inte L/nm... Garmin supporten hade ingen teori och har uppdaterat den igen till senaste men fortfarande inget l/nm? Någon som har liknande problem?
-
Kolla på detta klipp så förkarar han var det sitter och hur man får loss det.
-
Kolla även filtret i bränsleregulatorn nu när du har hyfsat ny pump så det inte sitter massa färgrester där från tidigare bränslepumpen.
-
Problemet löst! Tog loss värmeväxlaren och lämnade in den för komplett rengöring hos en marinfirma. Den var inte helt igensatt men tillräckligt för att inte hinna med att kyla.
-
ok, med cirkpumpen men då borde ju motorn gå varm direkt och inte stanna på 80°... Fick tips av lokala pentaåf om att rengöra värmeväxlaren vilken jag plockat loss ikväll för inlämning för ordentlig rengöring hos dem. Är det inte detta är det nog bara vattenpumpen kvar att felsöka. Impellern till sjövattnet hade jag loss idag och den var mycket fin:)
-
Om vattenpumpen pumpar som den ska vet jag inte. Hur kan man mäta eller veta det? Kylarvätska är i perfekt nivå i expansionsbehållaren. Remmen känns lagom sträckt också. Har inte testat att köra utan termostat. Vad skulle man kunna läsa ut av det?
-
...och jag bytt termostat och tempgivare. Felet kom plötsligt och fått utläst ur datorn i motorn att det var ett överhettningslarm. Impeller bytt förra året och den verkar pumpa sjövattnet bra då limpor och knän är lagom temp på dvs de går att ta på. Värmeväxlaren är jämnvarm mer åt det heta hållet. Borde den inte vara svalare nertill där sjövattnet kommer in eller kan det vara vattenpumpen(men då borde ju knän samt limpor vara vara)
-
Hade en 60HK och när den hade låg oljenivå(2-takt) i oljebehållaren så pep den. Känns inte som det har med ditt fel med skvallerstrålen att göra men kan vara värt att kolla ändå
-
När jag kom tillbaka från en tur förra helgen började en summer ljuda under panelen. Motorn är en Volvo Penta 5.7 Gi-Ef 2005 med direktinsprutning. Såg att oljetrycket var lågt men lade intill vid bryggan och startade om motorn och inget ljud... Kollade olja som var väl påfylld samt kylarvätska. Under dagens tur så dog motorn i fullfart men att sen starta utan problem men med summerljud som försvann. Oljetrycket var ok då. Efter middagen på ön så var den svårstartad(1:a gången någonsin) men med högre tomgång så gick det. Full fart hemåt och efter ca 5 min så "klippte" den effekten och summern började tjuta. Tuffade ca 1 min till lugnt vatten och kopplade ur växeln och då slutade det låta. Kan det vara oljetrycksgivaren som spökar och var sitter den iså fall?
-
- 5.7
- oljetrycksgivare
-
(och 1 mer)
Taggad med:
-
Jag hade samma dilemma men det slutade med att jag köpte en ny Garmin med NMEA2000 och det fungerar perfekt. Jag googlade MYCKET och hittade några riktiga specialer(typ 1000kr) men ingen kunde garantera att det skulle gå.
-
Ja, problemet blev löst tack vare ett servicePDF från Webasto om en felproducerad kabel. Värmaren är kanon och allt fungerar jättebra.
-
Japp, fick ett servicemeddelande från Webasto att de har/haft problem med 2000STC med smart/multicontrol. Detta fel visas inte i displayen och kan visa sig på olika sätt. Det vanligaste är att som i mitt fall att den bränner för fullt i 3-4 min för att sen varva ned och sen starta om efter 10 min. Man skulle klippa av en kabel i kabelhärvan som går in i brännaren för att ta bort detta fel. Om Ni har liknande problem så kontakta Webasto för att få denna PDF som visar exakt vilken kabel det gäller. Tack för alla tips på vägen!
-
Tackar men fått tips idag av Webasto om att det kan vara produktionsfel på kabeln. Skall testa och återkommer med resultatet.
- 9 svar
-
- 1