Hej BåtNisse!
Jag har exakt likadan båt och motor som jag också tog över ägandeskapet i våras, 2016!
Hur har det gått?
Känner igen att motorn kan dö av för mycket gaspådrag och jag tror det beror på att kompressionen i bakre cylindern är för dålig, så som du beskriver det, för vi har samma problem. Problemet för dig var väl inte att det inte kom bränsle till cylindern? Förstod det som att motorn inte reagerar på att du tar bort bränsletillförseln till den bakre cylindern. Det innebär att det aldrig/ibland inte blir tändning i bakre, så det blir då dubbelt så tungt för motorn att dra propellern vid gaspådrag med bara en cylinder som fungerar...
Vi har tagit ur vår motor i höstas och testat
1) spridartrycket samt att det blir bra dimma. Resultat: rejält sotiga spridare varav det till och med droppade ur en, men hur trycket var har jag inte info om. Kostade cirka 300 kr att fixa.
2) kompressionen i cylindrarna vilket görs på en i taget. Det ska vara 23-25 kp/cm2 enligt verkstadshandboken och 20-24 kp/cm2 enligt instruktionsboken. Resultat, 20 först och 22 andra gången i den aktersta cylindern samt 10 första och 14 andra testet i den förliga cylindern.
Spridarna var enkla att fixa. Återstår att se hur lätt andra problemet blir. Topplocket har just tagits av då det troligtvis är sot som hindrar luftningsventilen (?!) från att stänga ordentligt. Ventilen ska alltså putsas/slipas.
Nu är det inte jag som är den kunniga, jag hänger bara på när min svärfar som jobbat som maskinist kör sitt race.
Våra problem/symptom har varit
- Direkt efter sjösättning: Startar direkt men vid för högt gaspådrag (60-70%?) sjunker varvtalet med bibehållen flöjning. Känns med nuvarande kunskap som att vi hela tiden kört (mestadels?) med en cylinder.
- Mer och mer svårstartad mot slutet av sommaren: Funderar på om vi har sotat igen insprutarna och ökat problemet på grund av korta körningar med motorn.
- Oljeläckage från reverseringsmekanismen: (En orsak till korta körningar). Tycks inte som det ska vara olja i denna, endast fett ska tillföras som jag sett helst på hösten (en gång/år, via fettnippeln på barbords sida av reverseringen). Läckaget tror vi nu beror på en dålig O-ring för om reverseringen på axeln.
- Avgaser (och minimalt med saltvatten) läcker under kyllimpan med otrevlig lukt och rostangrepp som följd. Ny packning ska förhoppningsvis lösa detta.
- Avgaskröken sprucken: Inget större problem med detta heller tror jag, bara att avgaser kan läcka ut. Vi tätade med kemisk metall.
Känner du igen dig?