Gå till innehåll
måndag 04 november 2024

Jonasth

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Jonasth

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

596 profilvisningar
  1. Så efter att du skrapat bort från botten har motorn börjat prestera bättre igen?
  2. Jag har samma problem med en Suzuki DF140. Visserligen äldre men ändå. I början av säsongen varvade motorn över 6000 varv som max och nu bara 5000 varv. Har du hittat någon anledning? @guestsson din teori om att det har med beväxtning att göra skulle kunna stämma in på min båt eftersom det har minskat under säsongen och även maxfarten har minskat 7-8 knop. Men båten är bottenmålad och används i en sjö (Mälaren/Västerås), är det verkligen rimligt att det skulle sänkas så mycket under en säsong?
  3. Testade i helgen och jag kom upp i ca 5400 varv på full gas, ensam i båten. På full gas kan jag tilta motorn till hälften enligt tiltmätaren, sen börjar den få in luft. Känns rätt lite liksom. Vad har du för varvtal på max? Märkte även att båten tappat under sommaren till knappa 30 knop på max. Är det normalt att tappa ca 3 knop under en säsong? Båten ligger i Mälaren i Västerås, och precis vid utloppet av ån som rinner genom stan, så det är ju inte direkt den renaste båtplatsen.
  4. Tack för ditt svar! Jag ska kolla varvtalen, har faktiskt inte gjort det ordentligt. Maxvarv ska iaf vara 5600-6200. Har läst på lite mer kring propellerdimensioner nu, så ska kika om något kan göras där. 17p menar du pitch då alltså? Hursomhelst låter det som att jag borde kunna komma upp i lite över 35 knop iaf. På vår förra båt målade vi hela tiden över bottenfärgen. Vi hade en grundfärg, och sen målade vi med någon annan färg typ var femte år när mycket hade försvunnit. Är det bättre att skrapa bort gammal färg? Kanske bäst nu iaf för att börja om på ny kula? Skrapade du för hand eller med nån maskin? Det är en av skruvarna som håller fast fronträcket. Fästet som sitter ungefär vid ratten. Så jag tror inte det går att poppnita där riktigt.
  5. Hej! Nu har jag haft båten i en sommar, och är överlag mycket nöjd! Men jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med =) 1. Hur snabbt bör båten egentligen gå, med en Suzuki DF140? Jag har hört att den borde gå närmare 40 knop, men jag kommer bara upp i dryga 30 knop (enligt gps). I optimala förhållanden ca 33. Kan tillägga att jag har äkta teak i, läste nånstans att det väger så mycket att man skulle tappa några knop. Kan det stämma? 1a. Hur mycket skillnad gör motorhöjd/propstorlek? Motorn sitter fast i mittenhålet av de fem man kan välja för höjden. Jag upplever att den ganska lätt tuggar luft när jag tiltar upp den, brukar ta upp den till ungefär mitten av tiltmätaren, då jag märker att det är max för den farten. Då räcker det med att jag gasar lite extra så börjar den tugga luft direkt. Är det normalt? (det var inte så med min förra båt, tiltade jag upp den motorn så mycket jag kunde i marschfart kunde jag sen gasa hur mycket mer jag ville, den tuggade aldrig luft. Men det var en styrpulpet på 4,8m med 60hk...) Propellern står det 3x14x19 på. Antar att det betyder 19"? Hur är det, blir det fördel med större/mindre prop? Rostfri? 1b. Båten är bottenmålad, hur mycket skillnad kan/bör det göra, till fördel eller nackdel? Vet tyvärr inte vilken typ av färg då det var förrförre ägaren som gjorde det. Kan det bli bättre om jag målar om den? Den har enbart körts (och körs) i insjö. 2. Var hittar jag (troligtvis) centraldosan för startspärren? (Boatgard) Jag har bara en avaktiveringsdosa, som dessutom är lite trasig. För att få tag i koden till dosan så jag kan koppla ihop en ny måste jag hitta serienumret, som sitter på centraldosan. Har hört att den förmodligen ska sitta under kåpan, men jag har letat och letat och jag hittar den inte. Kan den sitta nån annanstans? Nån som kan beskriva/visa om det finns något "vanligt" ställe för den att sitta? Har tänkt be dom leta rätt på den vid höstens service, men jag tänkte om nån här har något bra förslag innan dess 3. Båten har en skruv som sitter löst pga skada. Den gängar inte alls. Vad är bästa sätt att fixa det? Jag antar spruta in nåt som härdar som skruven sen kan gänga i. Men vad? Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig en sväng
  6. Jag skrev till Bella på Facebook och fick från dom en instruktionsbok som PDF till min Bella 620 DC från -05, så det kanske funkar för dig med
  7. Tack! Japp jag fick med den, kan fixa mått åt dig. Fixar det nästa gång jag är nere vid båten, när vädret är lite behagligare
  8. En till fråga som jag glömde. Ryggdynorna i sittbrunnen, kan man ta loss dom och isåfall hur? Antar att det går men har försökt en del; dra åt olika håll och försöka nå bakom med fingrarna osv. Men jag vågar inte ta i för mycket heller :/
  9. Mycket tack för era svar! Jag kände samma som er, och eftersom DF140 redan är typ en "upphottad" DF115 vad jag har förstått så kändes det tveksamt att den på nåt sätt skulle vara upphottad till 150hk (eller 158hk som han påstod). Så förmodligen var det bara nåt påhitt, antingen från honom eller från den tidigare säljaren. Men så knappen typ "nollställer" säkringen utifall den löses ut, eller vadå? Det var en helt ny grej för mig
  10. Hej! Ny användare här som precis har köpt min första lite större båt - en Bella 620 DC med en Suzuki 140DF, båda -05. Jag har lite frågor som jag hoppas någon med lite mer erfarenhet kan svara på! 1. Säljaren menade på att motorn egentligen är en DF150-motor, men att den är såld som en DF140, för att få ner försäkringspremien. Han menade att förra säljaren hade berättat att det gjordes ungefär 300st på det här sättet. Han kunde dock inte bevisa något och jag betalade för värdet av en DF140. Men, kan det ligga någon sanning i detta? Eller är det bara ett konstigt påhitt? Kan man på något sätt kontrollera detta? 2. Kan man på något sätt se hur många timmar motorn har gjort? 3. Det sitter en knapp bredvid strömnyckeln vid batteriet (se bild). Är det någon standard-knapp, och isåfall vad gör den? Har inte vågat trycka på den än 4. Enligt Suzuki så har DF150 en batteriisolator för laddning av 2 batterier. Men kan jag med hjälp av ett separat skiljerelä fortfarande ladda 2 batterier med DF140? 5. Luckan längst bak på golvet i sittbrunnen verkar sitta fast. Alltså luckan över självlänsningshålet. Har försökt ta i en del, men vågar inte hur mycket som helst. Ser ingenting som kan tänkas hålla fast den. Bör jag bara ta i lite extra eller är det någon som har ett hum om vad det kan bero på?
×
×
  • Skapa nytt...