Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

Bimme

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Bimme

  • Placering
    Landkrabba
  1. Det är härligt vad mycket bra info man kan hitta i gamla trådar och ännu bättre när de får liv igen, så jag hoppas att ingen misstycker denna fråga. Jag har precis köpt ny båt med en YSM12 och skulle byta olja för första gången. Jag körde ner slangen ifrån pumpen i påfyllningshålet (där det gula locket normalt sitter) och satte igång och pumpa. Men jag fick bara upp några få centiliter och det lät ungefär som man försöker få ut den sista drycken med ett sugrör. Oljestickan som ser ut att sitta högre än jag fick ner slangen och bara är 5 cm lång visade däremot på halvfullt. Sedan blev det tyvärr för för mörkt så jag beslöt mig för att prova igen någon annan dag. Så har ni några tips på var jag ska skicka ner sugröret? Jag funderade på att prova röret för oljestickan, men slangen på min pump var för tjock.
  2. Tack för alla svar! Det känns som att jag ska ta en titt på matarpumpen. Hittade en på http://drevdelar.se/branslepump-matarpump-md1-2-3-5-6-7-md11-17-2001-2002-2003-motorer till riktigt bra pris, någon som har erfarenhet utav dem? Känner inte alls igen bilden på pumpen, men det är liknande pumpar på flera sidor. Jag ha för mig att min är betydligt mer platt, men jag får kolla i helgen. Vekar som att bästa sättet att kolla efter läckor är att trycksätta tanken. Har ni några bra tips på hur man gör det?
  3. Jag har ett ständigt problem med att dieseln rinner / sugs tillbaka till tanken när motorn står still på min Albin Vega. Måste ofta köra startmotorn mer än 1 minut, ibland luftar jag genom att öppna luftningsskruven på finfiltret, men ofta behöver jag gå hela vägen till att lossa spridarna. Det kan även gå fort, ganska ofta att jag får problem efter en timmas segling... Jag fick ett tips på att installera en elektrisk bränslepump efter framgångar på en truck, men efter att ha läst på forumet så är jag inte säker på att det är bästa lösningen. Ett alternativ är kanske att byta ut tanken och placera den högre, jag har kvar orginaltanken från 75 placerad långt ner under durken. Har även läst att man kan trycksätta tanken, men hur gör man det? Beror troligen på ett luftläckage, men hur hittar jag det? Jag har provat med fett vid t ex luftningsskruven (och naturligtvis bytt packning), men det hjälper bara något. Backventil? Om man byter till elektrisk bränslepump, ska man montera bort den gamla matarpumpen eller kan den nya pumpen suga bränslet igenom matarpumpen? Ska den nya pumpen placeras före, emellan eller efter för- och finfilter?
×
×
  • Skapa nytt...