Jag har ett ständigt problem med att dieseln rinner / sugs tillbaka till tanken när motorn står still på min Albin Vega.
Måste ofta köra startmotorn mer än 1 minut, ibland luftar jag genom att öppna luftningsskruven på finfiltret, men ofta behöver jag gå hela vägen till att lossa spridarna.
Det kan även gå fort, ganska ofta att jag får problem efter en timmas segling...
Jag fick ett tips på att installera en elektrisk bränslepump efter framgångar på en truck, men efter att ha läst på forumet så är jag inte säker på att det är bästa lösningen.
Ett alternativ är kanske att byta ut tanken och placera den högre, jag har kvar orginaltanken från 75 placerad långt ner under durken.
Har även läst att man kan trycksätta tanken, men hur gör man det?
Beror troligen på ett luftläckage, men hur hittar jag det? Jag har provat med fett vid t ex luftningsskruven (och naturligtvis bytt packning), men det hjälper bara något.
Backventil?
Om man byter till elektrisk bränslepump, ska man montera bort den gamla matarpumpen eller kan den nya pumpen suga bränslet igenom matarpumpen? Ska den nya pumpen placeras före, emellan eller efter för- och finfilter?