Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

sixleg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om sixleg

  • Placering
    Kadett
  1. En bra gissning är 1500kg på den här båten. Aq130 med 100-drev original som hänger i akterspegeln = inga motorfästen, så akterspegeln är brutalt stark. Men jo, har läst på lite om försäkringar och börjar känna att kanske jag ba ska ta tiden att knåpa ihop en D3 av en D5, då jag redan har D3 delarna. Detta ska driva en Berkeley Je-12 jetaggregat. Fyrtaktare är så stört dyra. Utombordaren kostar 20K mer än bilen, som samma motor sitter i, när vi snackar tex. Honda. Nu ska jag bara hitta en bra D5 o lite tid...
  2. Efter en snabb sökning så har jag i närheten av mig hittat, till rimligt pris och bra patina; Omc sea drive 150 (+är att den kommer ut så pass långt att jag inte behöver bygga någon ställning till den) Evinrude 120 VRO (+är att den är billig) Yamaha 200 Beto V6 (+är att jag har bara god erfarenhet av allt som heter yamaha) Alla är tvåtaktare, fyrtaktarna är 150% dyrare känns det som så jag måste undersöka om det är värt pengarna. Yamahan kanske är för stark/tung, VRO har fått 50/50 ris och ros vad jag lyckats läsa, OMC skulle vara lättast att installera tror jag.
  3. Jag skulle behöva lite hjälp med att välja utombordare till min Polar 20 -64. Gamla AQ med 100 drev åker ur nu. Jag hade tänkt bygga en VP D3 av en Volvo D5 , har skaffat alla D3 delar men inte hittat en passlig bilmotor, men plötsligt kände jag att jag kommer SÅ mycket lättare undan med utombordare samt att jag får en extra sovplats då motorrummet försvinner. Jag hann skaffa en Berkeley JE-12 jet till paketet också men även den måste bytas impeller på så jag känner ba att tiden inte kommer räcka. En utombordare får jag dit på en helg. Till frågan; I den här djungeln av utombordare, vad ska jag tänka på? Tar gärna en äldre då båten är gammal, tycker det ser bättre ut samt att jag är inte gjord av pengar. Då utombordaren kommer hamna ganska långt akterut så måste jag väl tänka på vikten. Är tvåtaktare så mycket lättare som det sägs? Har någon en bra gissning på hur stark motor jag behöver till en 20 fotare? Vill kunna cruisa i 20 knop utan att misshandla motorn. Annat att tänka på?
  4. Tack för alla svar. Det är precis en sån som på blocketannonsen. Jo vet inte riktigt om det är mahogny eller plywood eller annat men svällt har det och till förbannelse. Nåja, återstår att se om det krymper tillbaka. Har gjort vid elen så nu är det bara zink och puts kvar innan den får stå och torka. Får se om man får i den denna sommar.
  5. Har nu fått hem min udda Polar 20, plastskrov med mahognyöverbyggnad, och märker att den har svällt så tusan. Brorsan slipade och oljade ett par lager kinaolja förra året innan tiden tog slut, vart riktigt fin faktiskt. Men sen stog den ute hela vinterna utan ens en pressenning på. Vad ska jag göra för att få trät att krympa igen? Byggfläkt inuti? Vänta tills sommarvärmen torkat den? Hur ska jag bäst behandla för att undvika svällande igen? Lite orolig för att skadan inte går att laga är man ju.
×
×
  • Skapa nytt...