-
Innehålls Antal
39 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm LilleNo
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
847 profilvisningar
-
Nu har jag mätt och kollat lite mer. Jag har matning fram till den röda elektronikboxen, men även på utgående matning från samma box mäter jag 12V. Den röda elektronikboxen sitter på en svart box som jag förmodar är en växelriktare + annat. Denna svarta box sitter direkt på kompressorn och erhåller alltså 12V, men inget händer. Jag har direktkopplat mot den svarta boxen, samt byglar C & T, utan resultat. Jag ringde Thermoprodukter i Kalmar och de sa åt mig att skicka över både den röda och den svarta boxen.
-
Mitt 3år gamla Isotherm CR49 ASU har lagt av helt, när jag mäter spänningen på droppsäkringshållaren så finns spänning (har testat att byta säkringar) - men allt är svart (panel, kylskåpsbelysning). Jag vill minnas att kylskåpsbelysningen tändes oberoende av om kylskåpet startats vid ASU-panelen (auto, man, off) eller ej. Men nu lyser inte ens kylskåpsbelysningen. Tidigare har kylskåpet varit lite grinigt att starta vid två, max tre tillfällen totalt (trots fulladdade batterier). Men efter att jag startat motorn eller kopplat på landström har det hoppat igång (vet ej om detta varit avgörande) och sedan fungerat helt normalt under batteridrift. Jag har uteslutande kört kylskåpet i ASU/auto-läget och jag här lagt märke till att det uppfört sig lite hysteriskt när solcellen matat på bra i kombination med fulladdade batterier (kompressorn växlar mellan låg/högeffektsläge fram & tillbaka). Jag har läst om detta fenomen i efterhand här och förstått att flera väljer att köra sina ASU-kylskåp i manuellt driftläge för att förhindra detta växlande. Har någon nått tips på vad som kan fela eller vad som behöver åtgärdas?
-
***********LÖST*********** ☺️ Testade multimetern mot nytt 9V batteri: ~12V Bytte batteri och gjorde om: 9.22V Mätte gamla batteriet som satt i multimetern: 5.02V sensmoral: mät klart & gör klart på plats i båten innan man åker hem med hjärnspöken. Tack för hjälpen alla!
-
Det låter troligt & betryggande isf, lite fånigt dock att "jaga upp" er alla i tråden för en så löjligt enkel sak som batteribyte i multimetern. Tog för givet att den visade rätt och hade för mig att jag bytt batteri i den (vilket jag troligen tänkt göra, men ej gjort). Jag utgick direkt ifrån att jag kopplat fel någonstans..
-
Bra tips från alla i tråden! Multimetern är en enkel UNI-T och jag vill minnas att jag ganska nyligen bytt batteri i den. Det var den jag mätte solcellspanelen + allt annat med. Solcellspanelen är en nyinköpt Sunwind 80W: https://www.sunwind.se/product/show/?id=1096&Solpanel-SW-80W Jag trodde att jag tagit med mig multimetern hem från båten, men icke. Får testmäta & byta batteri i den i veckan, samt se över allt batterikablage (det börjar bli så mycket kablar bara). Det är ju två tidigare ägare som hållit på med elsystemet innan mig, men det tycks vara ok gjort.
-
Det där låter intressant, kan du vidareutveckla det där med att spänningen avviker från batterispänningen om solcell/regulator inte är direktkopplat? Kan nämna att solcellen laddar förbrukarbanken (osäker på startbatteriet) även när huvudbrytarna är frånslagna. Dock har jag inte satt mig in i hur det är kopplat.
-
Halloj igen, Ursäkta om jag var otydliga i mitt inlägg; alla de tre ombordvarande instrumenten visade omkring ~14V (med 0,1V missvisning sinsemellan) när jag mätte upp ~17V polspänning direkt på de två förbrukarbatterierna som då var helt inkopplade (innan jag kopplade in det tredje) med allt batterikablage (ingen bruten krets). Det var i slutet av uppladdningsfasen, BM-1 visade på 96% laddning. Solcellen gav då ~27V (mätt på Phocos-regulatorns ingång) När jag mätte direkt på batteripolerna var allt batterikablage inkopplat, inkl. minusplinten som sammanför startbatteri och förbrukningsbatteri 1 & 2 (skiljerelät ligger kopplat på startbatteriets pluspol och frånskiljer mot förbrukningsbanken batteri 1). Funderade ett tag på möjlig seriekoppling, men den ända förändring jag gjort var då att koppla in BM-1 (på förbrukningsbanken) och 17V låter inte som ett värde som isf skulle uppnås i ett batterisystem som ligger på ~14V utan någon förbrukare inkopplad. Jag har ännu inte hunnit testa mätinstrumentet, men jag fick intrycket att det uppförde sig korrekt - det gav iaf konsekventa värden när jag mätte. Jag ska luska vidare, återkommer i tråden...
-
Kopplade in en NASA BM-1 på min förbrukarbank, samt kompletterade denna med ett ytterligare batteri (summa totalt 3 x 75Ah, samt 1 x 75Ah start kopplat med skiljerelä). I samma veva bytte jag ut min gamla 40W solcellspanel till en större 80W-panel. Alla instrument ombord (NASA BM-1, Silva Logg, analog batterimätare) på båten visar rimliga & samstämmiga värden för spänningen vid laddning från solcell (regulator Phocos CML 10), men med multimeter mätt på batteripolerna visade det ~16,7 V - 17V. Tänkte först att jag mätt fel eller att multimetern mäter fel då de övriga instrumenten är samstämmiga. Sedan blev jag lite fundersam; har jag kopplat fel? Är något batteri defekt? Solcellsregulatorn (Phocos CML 10 skall inte kunna ge så hög utspänning som 17V, utan max ligger på 14,5V).
-
Ja, jag är en "sucker" för blankt trä. Jag har lackat teakmöblerna här hemma med Benarolja & tycker att det blev jättebra (typ "inglasat" trä). Tänkte lite måttfullt med friktionspulver, som dessutom är ganska så finkornigt. Bara så att den värsta halkan dämpas. Så går tankarna iaf.
-
Jag tänkte slipa teaken i min sittbrunn & lägga på flera lager Benar-olja, samt ev. avsluta med ett sista lager där jag blandar i friktionspulver. Misstänker att jag får lägga på ett nytt friktionsskikt varje säsong för att det inte ska bli halt.
-
Detta var på norra sidan, kommer inte ihåg något segelnummer. Endast att han hade toppluva & heltäckande klädsel, seglarvästen utanpå vindjackan, seglandes en blå Maxi 77, medan jag satt i shorts + t-shirt i solskenet. Så nu har jag lärt mig att alla Maxi-seglare är överklädda paragraf-ridande strebrar.. ;D
-
Jo, det har hunnits med ett par ofrivilliga gippar (dock sällan dramatiska). I synnerhet när jag försöker att saxa seglen och vinden varit turbulent pga påverkan av land, byar mm.
-
Var hittar man reservdelar till gamla Lewmar-skotvagnar? (sthlm, norra sidan) Har sett att vissa har delrin & torson-kulor - dock inga sidostycken, men Lewmars nuvarande skotsystem ser ju inte likadana ut som mitt (troligtvis från 1985). Är det de vanliga butikerna (SeaSea,Watski, Erlandssons, Hjertmanns)?
-
Jag siktade säl vid Kolfatet (Gällnö) igår, den låg vid ytan & tycktes hålla på med en fisk. Den dök antingen pga mig (kom på gummibåt i full fart) eller att en fiskmås blev för närgången. Kul att se, första gången för mig.