Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

GroundControl

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    208
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

93 Expert

Om GroundControl

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

1 697 profilvisningar
  1. Nej, det är inget utbrett problem. 1; I just Panama så besöker inte myndigheterna båten över huvud taget. Utan du som kapten ombord måste uppsöka tull och migration för att få alla papper och pass stämplade samt betala administrativa avgifter samt avgift för sailing permit (giltigt 1år) enligt fasta priser. 2; Vi har under fyra års långsegling bara haft myndighetspersoner ombord vid två tillfällen och det var i Fiji och Australien. Där får man inte gå iland innan pappersarbetet är avklarat. Vi har under hela vår segling så här långt alltid blivit korrekt bemötta av myndighetspersoner och aldrig betalt några mutor eller liknande. Jag har faktisk inte ens hör talas om att andra långseglare skulle ha behövt betalt mutor eller blivit bestulna av myndighetspersoner. Det är möjligt att det förekom förr i tiden och att skrönorna lever kvar, men nu är det som sagt inget problem.
  2. @ Mackey Tackar som frågar. Jomen det är riktigt bra med tanke på omständigheterna. Så här med facit i hand är vi väldigt glada att vi åkte hem för vård och framför allt återhämtning. Men nu är vi på gång igen och åker tillbaks till båten i Januari. Planen är att segla tillbaks till Fiji i Maj när orkansäsongen på södra halvklotet är över. Vi känner att vi inte är riktigt klara med Fiji än och förra gången blev ju lite abrupt avbruten. 2020 betalade vi totalt 19 000kr för kanalgenomfarten och då räknar jag in allt sådant som taxiresor, telefonkort, hyra av linor och däck, line-handlers, etc. Vi hade ingen agent utan skötte all kontakt med kanalbolaget själva , annars tillkommer ungefär 5000kr till om jag minns rätt. Det här är alltså efter prishöjningen som gjordes 2019 ska tilläggas
  3. När vi gick igenom panamakanalen 2020 var det också brist på vatten. Kanske inte lika illa som nu men det var ändå så pass lite vatten i sjön att det påverkade slussningen. I praktiken innebar det att kanalbolaget gjorde vad de kunde för att optimera slussningen genom att fylla slussarna så effektivt som möjligt. För oss fritidsbåtar betydde det att väntetiden blev lite längre än normal och att själva slussningen tog lite längre tid. Jag skulle gissa att det blir så nu också. Dvs ingen blir nekad slussning men man kanske inte får sin första önskade slusstid utan måste vara beredd att vänta någon dag extra innan man får gå igenom
  4. Önskar alla ombord lycka till och hoppas att ni får en fin resa utan 100m vågor. Vi valde vägen via Porto Santo och Madeira istället för Afrika, så Marocko-Gambia har jag inga tips alls. Men se upp för alla dåligt utmärkta fiskeredskap och spöknät efter Portugisiska kusten. Annars är mitt tips att spendera mer tid på kanarieöarna än på Cap Verde. Hyr bil och åk upp i bergen, fantastisk natur och fina vyer. Ät god mat. Handla,handla,handla. Fyll båten med öl, chips, konserver, etc,etc Det finns riktigt fina affärer i Las Palmas och allt är påtagligt billigare än i Karibien. Billigaste hyperdino-ölen kostar ca 3kr för 33cl. I Karibien kostar en carib 20-30kr. Vi besökte La Graciosa, Lanzarote, La Palma. La Gomera, Grand Canaria. Alla blev favoriter som vi gärna kommer tillbaka till, God mat, annorlunda och fin natur på topparna. La graciosa var dock lite grann en besvikelse, blåsigt och mest bara sand tyckte vi. Men ni får väl kolla själva när ni ändå har vägarna förbi. Vi stannade bara en vecka i Mindelo/ Cap Verde. Det är relativt enkelt och billigt att fylla gasol där jämfört med Spanien, Portugal. Man går bort till gasolbolaget som fyller de flesta tuber medans man väntar. Det går att handla fisk och frukt och en del enklare specerier, men inte mycket annat. Hälsningar från Bora Bora
  5. Läser man hela den här tråden kan man dra slutsatsen att motorbåtar gärna har kätting och ankarspel i aktern medans seglare tycks föredra lättare grejor. Jag har ingen större erfarenhet av motorbåtar och det kanske är helt andra förutsättningar helt enkelt. Jag har seglat hyffsat länge och de sista 10åren med ganska stora båtar 36-40 fot och aldrig saknat ankarspel i aktern. Tror knappt att jag ens har sett någon segelbåt med kätting i aktern. Så rådet till TS är att lyssna mer på råden från de som har liknande båtar än på mig som antagligen är helt ute och cyklar när det gäller motorbåtsankring. Lycka till med nya båten i vilket fall.
  6. Safequip- Bruce. Same same but different name. Om någon vet om det är någon skillnad får ni gärna rätta
  7. Ett 7,5kg alt 10kg Brucekopia + 2m kätting resten ankarband eller lina borde passa din båt. Det finns så klart massor med andra bra ankare och Bruce är kanske inte bäst på någonting men väldigt allround och funkar på de flesta bottnar vid landförtöjning. Förmodligen Sveriges vanligaste akterankare. Dessutom är det förhållandevis enkelt att få loss när det dras rakt upp. Vad har du för ankare nu?
  8. Har du provat med Green Viking sanitetsvätska? Det kan göra underverk för en luktande toa
  9. Kanske OT men om du är fullt frisk, behövs det verkligen ett ankarspel till en 26fot båt då? Byt till ankarolina och ett lagom stort ankare. inget krångel problemet löst.
  10. Vet inte om det är vanligt med frifall och kätting men vi har det i alla fall. I fören alltså. Det är en friktionsbroms som man kan frigöra med vinchhandtaget. Men det är ytterst tveksamt om det skulle kunna fungera med den typen av frifall vid landförtöjning. Det blir nog mest någon form av störtankring tills kättingen tar slut. Är det någon som har provat att ro ut med ankare och 30m kätting? är det ens praktiskt möjligt?
  11. 30-50m ankarkätting i aktern när man förtöjer mot land verkar ganska tungt och överdrivet för en 26 fot motorbåt. Precis som Kblomster skriver så behövs det inte så särskilt tunga grejor vid landförtöjning. Vi landförtöjning brukar jag använda Bruce+ 2m kätting och resten ankarolina (band). Funkar inte det är den antagligen bara berg på botten å då funkar inget annat heller. Vid svajankring behövs det å andra sidan ganska rejäla grejer om man ska sova gott. I fören har vi 25kg Rocna-ankare och 70m kätting (10mm)som vi alltid backar fast. Jag har iofs en tyngre båt men det visar ändå på skillnaden i utrustning mellan svajankring och landförtöjning
  12. Sent svar, men ändå Om man har frys och tillräckligt med ström för att ha den igång så är det nog rätt onödigt med en vakuumförpackare också. Vi har inte frys och tycker att det är en bra grej att kunna förlänga hållbarheten på mat som vi lagar i förväg inför längre seglingar. Vi vakuumförpackar en del torrvaror också, främst för att inte få mjölbaggar eller liknande, och så vet man att det håller sig tort. Har inte en susning vad det är för fabrikat dock. Ett annat tips om man inte har frys är att göra egna konserver i en tryckkokare. Funkar utmärkt med köttfärssås och div grytor.
  13. Trevlig läsning. Lycka till med sista biten hem.
  14. Några frågor @Martin64 Har du 50m kätting till akterankaret? vad är det för typ av båt? @Hybro Hur stor är båten? hur stort ankare har du? Rekommendationen om 5 gånger djupet vid svajankring gäller förkätting och lite överdimensionerat ankare. För lina behövs nog det dubbla. Ett tips vid svajankring är att backa fast ankaret, då man vet på en gång om det sitter
  15. På det stora hela hade vi det riktigt bra i Gambier under lockdown-perioden. Påtagligt bättre än ”sådär.... ” i alla fall. Det finns betydligt värre ställen än Söderhavet att fastna på Vill man läsa mer om segling i Franska Polynesien under Corona-restriktionerna så är bloggen ovan just uppdaterad.
×
×
  • Skapa nytt...