Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

spidsgatter

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om spidsgatter

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

615 profilvisningar
  1. Okej, men detta är ngt jag aldrig helt fattat. Om luftbubblor kan fastna på kugghjul etc kan de väl det även om oljan kommer nedifrån å sen rör sig väl saker därnere så ev får allt snabbt ändå olja på sig o resterande luft åker upp överst där det med rätta metoden också alltid är lite luft kvar....
  2. Måååste man verkligen fylla på växelhusolja i nedre hålet? Utombordare 70 hästar 4-takt. Jag har olja o pump men fel nippel/gäng på plastmunstycket. Nedifrån rekommenderas ju, så ej luft stängs in, men kan man inte hälla mycket mycket sakta, vänta, hälla lite till osv? Kanske värma oljan en smula innanni vattenbad?
  3. Min styrpulpetare (Uttern 5201 nyligen köpt, begagnad, går i ca 27 med 70 hk yamaha. Under vattenlinjen såg det ut som säljaren bara strukit på lite bottenfärg, dvs inget underarbete. jag påpekade skrovligheten - varpå han sa att det var typ bra, dvs skrovlig botten gör så friktionen blir vatten mot vatten, istället för båtbotten mot vatten. och det förra skall vara bättre. Detta resonemang är jag med på. Självpolerande färger som ej bildar särskilt blank yta skall ju funka så. Men så tänker jag, det måste finnas en gräns... Att åka runt med mycket ojämn botten (rivjärn) betyder väl i såna fall att man släpar med sig mycket vatten...? Har någon erfarenhet av t ex fartökning efter att ha slipat och jämnat till botten och lagt på en färg för bra fart, tex en hård färg med teflon i, eller liknande... VC17 osv. Tacksam för tips.
  4. Jag har en utter 5201, gammal ngt tung styrpulpet, på den sitter en 70 hk yamaha 4-takt. Jag kommer upp i max 27-28. Jag kan ju tilta motorn upp och ned men undrar om det är värt skaffa trimplan. Synpunkter? I vissa lägen drar motorn åt styrbord väldeligt särskilt när jag tiltat ned fören en del... Utöver att det vore skönt att kunna liksom enkelt justera snedlastning och lutning, vad mer gör trimplan? Drar det ned eller ökar bränsleekonomi, förbättrar eller försämrar fart?
  5. Tack, utveckla gärna lite. Inser att självläns är skönt, men I Uttern finns en pump med nivåvakt och batteri och närhet till el på plats.
  6. Behöver en styrpulpet, valet står mellan en Uttern 5201 (tidigt 90-tal) med 70 hk 4-takt yamaha 2012, eller en Seamaster 175 (07) med selva 4-takt 60 hk också 2007. Båda ligger nu på drygt 90 000 Seamastern är ju lite modernare (i varje fall i skick och design) och har självläns, ungefär samma längd. Uttern ngt äldre modell av båt, lite råare och slitnare, något tyngre tror jag, men kanske stadigare, men ej självläns? Båtkvalitet? Hur vikta motorerna mot varandra? Är det värdefullaste att ha rel ny motor, lite starkare Yamaha från 2012 , eller är selva 60 hk på 9-10 år 4-takt kanske helt ok? Skall åka 3 pers, ibland lite fler, transporter, på 4-5 distans, samt badturer o en del utflykter osv. Synpunkter?
×
×
  • Skapa nytt...