Bensin123
Medlemmar-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Tack! Jajjamen, Blev en Suzuki DF150APX med xl-rigg. En nyhet från Suzuki 2017. Har bara kört 13 timmar ännu, men den verkar passa båten perfekt. Grymt stark. Tappat 6 knop i toppfart jämfört med min gamla DT200, men har en mycket bättre vrid i låga farter. Båten går bäst i 20 knop, så toppfarten är inte så viktig. Bränsleförbrukningen är bara 1/3 del av tidigare. På 13 timmar har jag förbrukat 110 liter bensin, men under inkörning, så det har gått lugnt...
-
Tack för alla idéer! Får väl passa på att visa några bilder på det färdiga resultatet. Installationen fungerar över förväntan! Motorn är i bra höjd över ytan och inget vatten i motorbaljan. Vattenlinjen oförändrad trots 100kg extra vikt, tack vare att bracketen har sin egen flytkraft. Ekipaget toppar 33 knop och går märkbart stadigare. Och bränsleförbrukningen..... det är som natt och dag jämfört med 2-taktaren.
-
Har precis köpt en helt ny utombordare, årmodell 2017. Tycker att motorblockets gjutningar är i grövsta laget, ytan är skrovlig och ej homogen färgad. Se bilden nedan. Visar en pora i blocket där något gulaktigt syns. Vad är det? Är detta normalt? Misstänker att grundfärgen kan vara gulaktig........ Vid provstart fungerar dock allt som det ska. Det vore ju konstigt att Suzuki släpper igenom defekta motorblock från sin fabrik.
-
- Utombordare
- Suzuki
-
(och 2 mer)
Taggad med:
-
Probox... Intressant! God ide, men försent. Bygget är redan klart. Akterspegeln är nu höjd 5 tum, och undersidan har fått skrovform. Blir mycket intressant att se hur det kommer att funka.
- 36 svar
-
- 1
-
Frigolit är inget vidare. Däremot kan man väl använda Polyuretanskivor Boncell?säljs på båtaffärer och används som distansmaterial i båtskrov.
-
Nu står eländet i garaget! Projektet kan påbörjas. Notera hur mycket vatten som får plats bakom bracketen. Endast ett 10mm dräneringshål finnes. Ytterligare 100 kilo onödig vikt jag åker omkring med. Tog ett borrprov i akterspegeln för att kolla skick på plywood. Ingen förruttnelse, men blöt. Konstruerad med 4 lager tunn plywood, varvat med glasfiber. Glasfiber-plywood-glasfiber -plywood-glasfiber.......... Har inte stött på sådan konstruktion förut, med blir ju stabilt. Dessvärre blir det mycket svårt att byta plywood utan massiva ingrepp.
-
Jag har haft många båtar genom åren. Samtliga har haft fukt i akterspegeln. Hållfastigeten har aldrig varit något problem. Träbiten inuti lever i en syrefattig miljö och ruttnar mycket långsamt..... Plasten står för den största styrkan. Så länge du inte har plastpest, kan du kan gått åka vidare som det är. Brukar upptäckas vid håltagning och borrning. Är spånorna bara fuktiga och inte ruttna syns ju enkelt.
-
Bra det här med att bolla idéer fram och tillbaka! Du har rätt när det gäller flytkraften från motorbaljan, den ska man nog ta till vara på, Kan säkert lyfta halva motorns vikt. Problemet med rostfritt-alu känner jag till. Problemet kanske delvis kan lösas genom bra ytbehandling av delarna med färg. Men en duktig alu svetsare kanske jag kan hitta.......... Dubbelbottnad motorbalja är smart. Skulle kunna plastas ihop med höjningen, vilket skulle ge en mycket stark konstruktion. Problemet är bara att det inte kommer att gå att dra åt de nedre motorbultarna, då ingen baksida finns. Går nog att lösa med en inplastad gänga..... Hålrummet kanske måste fyllas med frigolit, samt dyvika man kan öppna vid upptagning.
-
Bra förslag! Att höja hela bracketen är ju ganska smart. En del jobb, men kanske genomförbart. Problemet är bara att de övre bultarna sitter precis under relingslisten. Måste kapa av lite där i så fall. skall undersökas när det blir lite varmare ute. En annan ide är ju att plugga dräneringshålen i motorbaljan och använda en länspump istället. Vid eventuell akterpegelhöjning så blir ju kanten lite högre och minde risk för vatteninträngning. En sådan höjning skulle nog inte plastas, utan snarare svetsas i rostfritt stål. Har en plan för det.
-
Mycket användbar info! Setbacken är ca 60 cm. Då skulle motorn upp 6 cm. Då skulle jag i princip kunna höja akterspegeln med 6 cm och köra original L-rigg. Nuvarande Suzuki modeller har 508mm rigglängd. Den jag har nu är lite udda med 550mm. Därav den lite lägre kavitationsplatte läget.
-
Bra idéer! Frigoliten måste definitivt bort. Får bli lite plastande där. Blir ett intressant vårprojekt!
-
Här syns allt vatten som fyller upp motorbrunnen. ca 90 liter. Självlänsas under gång, men återfylls när man stannar. Lustigt att man ska åka runt med ett akvarium där bak.......... Kan ju knappast vara tanken från fabrik?
-
Lutar definitivt åt lösningen som firefish är inne på. En höjning innebär ju också att jag blir av med 90 liter vatten i "motbaljan" vilket ger 90 kilo extra flytkraft. Ja, uttern 7000 har en liknande konstruktion som min båt. Samma storlek med bracket. Har noterat att dessa båtar har mindre motorer, klarar sig med 90 hk.....
-
Precis håller med! Jag har ej köpt ännu. Det fina med att köpa nytt är ju att man kan välja precis vad man vill ha! Tänkte isåfall låta en firma här i byn svetsa en adapter i rostfritt. Ja det ser så ut, men jag har aldrig sett någon med inombordare. Däremot när finnspeed gick i konkurs på 80-talet köptes märket upp av Bella. De använde exakt samma skrov i sin Bella 7500, med inombordare. Den förlorade då sin akterkabin. Finnspeed 745 är en udda fågel. Svårt att hitta info om den. Bellan är mycket vanligare.
-
Bra info! Jo den planar riktigt lätt med nuvarande motor. räcker med halv gas för att komma upp i plan. Planingströskeln ligger vid 12 knop. Så 20-25 knop räcker att puttra runt i. Det extra trimplanet tror jag man kan använda till att styra vattnet så den träffar propellern rätt. Kan bli klurigt vid backet montering annars, då motorn är långt ifrån skrovet. Blir en "bulle" i vattnet mellan motor och skrov. Jag får gå på båtmässan och diskutera detta med tillverkarna. Kanske bästa sättet att få lite klarhet i detta med motorval. Verado..... det är med kompressor? Därför lättrimmat?