patttho
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm patttho
-
Placering
Kadett
-
Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk För att saltvatten och även sötvatten som inte är absolut rent (destillerat vatten) ger korrosion. På mitt förra jobb (och ibland i nuvarande) kräver ofta kunden att elektroniken som är inkapslad i lådor testas i saltdimma, dvs fuktig salthaltig luft under 1-10 dygn. Det är ett av de mest dödande testet för kontaktdon, kablar och allt som skall leda ström - eller isolera från den. Och här talar vi istället om nedsänkning i vatten (troligen saltvatten), dvs saltvatten och fukt kommer krypa låååångt in i kablar m.m. och vara kvar länge. Tro mig och de andra som skriver - för att få en pålitlig och fungerande båt måste du sannolikt byta alla elkablar, instrument och elektronik. Kanske något absolut vattentätt instrument kan ha klarat sig, men det skall du inte räkna med. Jag tror tyvärr din kalkyl är alldeles för optimistisk. Hade båten kostat hälften, så kanske. Men att t ex motorn är uppstartad och "konserverad" säger inget annat än att den av någon outgrundlig anledning gick att få liv i. Har den legat under vatten i en vecka så skall du inte räkna med att den är pålitlig eller annat än skrot. Det är alltså du som köpt båten om jag fattat det rätt, eller är du bara spekulant och den inte är såld än ? Tack för ditt utförliga svar. Den är såld. Grämer mig att jag inte slog till, men efter denna information kanske det var bra Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk För att saltvatten och även sötvatten som inte är absolut rent (destillerat vatten) ger korrosion. På mitt förra jobb (och ibland i nuvarande) kräver ofta kunden att elektroniken som är inkapslad i lådor testas i saltdimma, dvs fuktig salthaltig luft under 1-10 dygn. Det är ett av de mest dödande testet för kontaktdon, kablar och allt som skall leda ström - eller isolera från den. Och här talar vi istället om nedsänkning i vatten (troligen saltvatten), dvs saltvatten och fukt kommer krypa låååångt in i kablar m.m. och vara kvar länge. Tro mig och de andra som skriver - för att få en pålitlig och fungerande båt måste du sannolikt byta alla elkablar, instrument och elektronik. Kanske något absolut vattentätt instrument kan ha klarat sig, men det skall du inte räkna med. Jag tror tyvärr din kalkyl är alldeles för optimistisk. Hade båten kostat hälften, så kanske. Men att t ex motorn är uppstartad och "konserverad" säger inget annat än att den av någon outgrundlig anledning gick att få liv i. Har den legat under vatten i en vecka så skall du inte räkna med att den är pålitlig eller annat än skrot. Det är alltså du som köpt båten om jag fattat det rätt, eller är du bara spekulant och den inte är såld än ? Tack för ditt utförliga svar. Den är såld. Grämer mig att jag inte slog till, men efter denna information kanske det var bra Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
Nya dynor tror jag kostar 25000. Lite lack och slipning sen är det klart ;-). Slutpris lång under 345000. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
Bavaria 350 såldes för 145000 kr på Kvd. https://youtu.be/eRXzo8klzN8 Motorn startades upp och konserverades efter bärgning. Borde fungera bra. Teakdäcket som är löst på vissa ställen borde gå att limma fast igen. Jag tycker båten ser ok ut på video. Tycker inte det bordet vara så mycket jobb att få den i bruksskick. Åsikter? Kanske 200000 efter renovering. För det priset köps ingen motsvarande båt. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk