Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

peter-maringuiden

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om peter-maringuiden

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

533 profilvisningar
  1. Väldigt bra svar, det tackar man för ! Motorn var väldigt svårstartad men fick igång den tillslut och körde sedan 17 distans efter den dog i min hemmahamn när jag skulle lägga till. Motorn har stått i en vecka men nu i dagarna så tömdes den på vatten. Jag har dock bestämt att det blir ett nytt utbytesblock. Men skulle så gärna vilja hitta vart allt vatten har kommit in. Är det smidigt att kika backventilen ? Hade bra komp i hela motorn så det bör ju tyda att topparna är hela så länge inte någon kanal har spruckit. ? Sen är jag väldigt kluven till varför vattnet var rostigt i höger limpa och "rent" i vänster.. Det var den "rena" sidan som hade vattenfyllda cylindrar . Sen rostiga hade ytterst lite vatten i en avgaskanal, så kan vara ett litet läckage där, men det förklarar ju inte allt rostvatten ? Hur upptäckte du att det var just backventilen som var sönder ? Motorn tappade varv sedan plötsligt dog den lugnt. Verkstan sa det. Under upptagningen lyfte traktorn båten med kraftig lutning framåt så det verkar rimligt.
  2. Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt? Är de inte bättre att du läser igenom tråden? Allting står ju. Och det är en inombordare Japp. Nu har jag gjort det. ingen inombordare!
  3. Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt?
  4. Vad är det för motor? Inom- eller utombordare?
  5. Tillägg / rättelse: En hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 75 kg en meter på en sekund. En människa kan i bästa fall utvecka en halv hästkraft. En häst har cirka 20 hästkrafter, En liter vatten väger ett kilo: Att pumpa bort (=lyfta) 75 liter vatten på en sekund kräver en hästkraft. Med 20 hästkrafter kan vi pumpa bort 20 x 75 liter per sekund = 1500 liter per sekund. Verkningsgraden på pumpen är inte 100% så låt oss halvera den. Då kan vi pumpa bort 750 liter per sekund. Slutsats: 20 Hk är mer än vad någon fritidsskeppare behöver för en länspump.
  6. 20 hästkrafter -> några liter per minut? Inte så! Varje hästkraft kan pumpa typ 50 liter per minut (beroende på en massa saker). Med den pumpen kan du ösa ut runt 1000 liter per minut. Mycket mer än man normalt behöver.
  7. tackar för det var oljetrycks givaren som spökade den är nu bytt problemet är löst tack ska du ha peter!! Roligt att höra att ett problem mindre finns i världen ... !!!!
  8. Jag är lång så jag är van vid att stolar är designade för "normalstora". Sist jag flög fick jag inte ens plats i stolen men flygbolaget fick in några 30-tal mer medan jag stod i mittgången. Bra jobbat! I båten har hela ryggen stöd när främre delen är nerfälld men nackstödet har ingen justerbar nack-kudde så nackstödet är för lågt för både mig och min fru. Jag kör alltid med främre delen uppfälld. Vill ha koll!
  9. Har själv en Flipper 640DC med en Yamaha 150 där bak. Jag kan intyga att den vinglar lite i låg fart men den vänjer man sig med. Trimplanen minskar "vinglet" lite men brukar inte använda dem längre. För övrigt är det en fantastisk båt med mycket bra sjöegenskaper även i hög sjö för en så relativt liten båt. Utrymmet är bra planerat och disponerat. Vattennivån är, precis som du säger, precis på gränsen men jag har inga problem med det. Det finns en kran man kan stänga om det stör med vattnet.
  10. Har själv en 640DC. Det är konstruktionen av denna modell som gör att det alltid ligger på gränsen vid normal belastning. Antar att de inte ville höja durken högre. Det finns en kran under aktersoffan som man kan stänga om man kör med många passagerare eller last men backventilen ska normalt stänga. Har aldrig behövt stänga kranen även med 4 st. i aktern.
  11. Säkert en "dum" fråga, men vad innebär "överplana"? Hur bär en båt som överplanar sig åt?
  12. Jag fick in vatten bakvägen på min Mercruiser 5.0 på land. När jag startade den (på land med spolmuff) för att pumpa in glykol small det till och sedan knackade motorn kraftigt. Vatten i en cylinder gjorde att den vevstaken krökte sig. Hur slutade din motor att snurra?
  13. Vet vet jag inte men Google har några tips. Riddarfjäderns Marina har en till salu. Du kanske kan ringa dit? https://www.facebook.com/RMmarinaAB/posts/825420840921913 Mer på Google (inkl. denna sida): https://www.google.se/search?hl=sv&q=Nimo+190+GTS&rlz=1I7GGNI_svSE520&gws_rd=cr,ssl&ei=g9fwV836NMWSsgGJ0LygBw
  14. Båt- och motorfabrikanter jobbar ofta tätt med försäkringsbolag för att få oss konsumenter att engagera verkstäder för service som inte behövs. Har själv varit i kontakt med en kompetent och välvillig servicetekniker som sa att det räcker med en liten service nästa år och vi fixar stämpeln i serviceboken. Tyvärr slutade denna kompetens och en riktig byråkrat tog hans plats. Motorn har gått 10 timmar i år. Verkstan vill ta betalt för 100-timmarsservice. Tråkig attityd och ingen (teknisk) kompetens.
  15. galonen! Ber om ursäkt. Jag läste inte uppmärksamt. Om den larmar och slutar larma om du varvar upp motorn och sedan inte larmar när den går ner på tomgång är det med 99% säkerhet definitivt oljetrycksgivaren. En sådan kostar inte mycket men om du vill testa kan du: 1. Lokalisera oljetrycksgivaren på motorn 2. Kör motorn till larmen går. 3. Med en liten hammare eller liknande, knacka på givaren. Blir det tyst då har du hittat felet.
×
×
  • Skapa nytt...