-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm jolag
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
Stockholm
Senaste Profilbesöken
642 profilvisningar
-
Sålde båten inför 2021, men hann med 5 säsonger med min konstruktion. Det enda jag behövde göra som inte finns med i min beskrivning var att begränsa flödet i bypassen. Gick för mycket vatten genom den som i sin tur resulterade i för varma avgaser. Kort och gott satte jag en aluminiumplugg från Do88 (som jag borrade ett litet 8mm hål i) i silikonslangen som jag anslutit till bypass på risern. Inspekterade bockhorn och slangar varje år fram tills hösten 2020, har fungerat perfekt, inga bekymmer med korrosion eller värme.
- 24 svar
-
- 1
-
Jag hade exakt samma bekymmer på båda min 41or. Det var ett avgas läckage i flänsen mellan turbon och avgasknät. Kan vara mkt svårt att se, mina läckage var i underkant och man kunde endast skönja lite sot precis intill klämman. Plocka bort knät och inspektera, du ser på anläggningsytan om det smitit ut avgaser. En 41a suger enorma mängder luft och ett avgasläckage syns sällan någon annan stans än just på luftfiltret där partiklarna sugs in. Som bonus när du tar bort knät får du koll på hur statusen är där sjövattnet blandar sig med avgaserna + ovankant på bockhornet.
-
jolag började följa Trimfena / Hydrofoil på liten utombordare?
-
Har själv testat hydrofoil på gummijolle med 15 och 9,9hk, ger knappt märkbar skillnad i lyft från låga farter. Däremot tappade jag ca 2 knop på topp, där bromsar hydrofoilen samt ger för mycket lyft så att båten överplanar. Det enda som gett resultat är trimplan anpassade för gummijollar, finns mig veterligen inte att få tag på i Sverige så jag beställde dem via ebay från USA. Kanske inte den billigaste lösningen efter tull och moms men resultatet blev fantastiskt bra. Planar mkt tidigare och kan köra mkt långsammare utan att man faller ur plan. Rätt monterade bromsar de inget i högre farter. Ta en titt på länken, kanske du kan tillverka en kopia? Annars kan en propeller med lägre stigning hjälpa till, högre varvtal vid planingströskeln innebär tillgång till mer motoreffekt, det i sin tur ännu högre varv o.s.v. Jag har exempel på jolle där vi med 9.9hk och 2pers kom upp i 7,5 knop, efter propellerbyte orkade den över planingströskeln och gjorde 14 knop. Tappade 1,5 på topp ensam men det spelade mindre roll i sammanhanget. http://www.maximarine.com/products/lifters/index.html Men som Mikael skriver, 9,9hk på 140kg 4m båt är inte så mycket. 15hk är nog den bästa vägen att gå.
-
Visst är risern jordad via flänsen mot turbon jordkabeln som jag satt dit är bara en extra säkerhetsåtgärd om den befintliga kontakten/jordningen blir dålig.
-
Fick den inte heller att fungera, kopiera in denna länk i din webläsare www.lagerlof.name\D4Riser_AD41.pdf
-
Beskrivningen blev lite stor,,, så jag laddade upp den här: http://www.lagerlof.name\D4Riser_AD41.pdf Fick inte länken att fungera, här är URL'en att kopiera in i webläsaren www.lagerlof.name\D4Riser_AD41.pdf
- 24 svar
-
- 1
-
Beskrivningen blev lite stor,,, så jag laddade upp den här: http://www.lagerlof.name\D4Riser_AD41.pdf
-
Slangar och övergångar är från do88.se, fick tag i allt där efter rekommendation från Peter MMSAB i Västerås. För övrigt så var det av MMSAB jag köpte båda D4 risers’erna, fick faktiskt låna dem först för att se om de fick plats. Kunde dessutom matcha priserna på ebay så funderar du på min ”MacGyver” lösning kontakta Peter för risers. Jag kan sno ihop en ritning/beskrivning tillsammans med artikelnummer men då får du ge mig någon dag
-
Helt rätt, den ligger på tok för djupt i sjön. Risken är överhängande för vatten i turbon och turboras i förtid. Vill det sig illa rinner det ner i limpan/grenröret och vidare till ngn av cylindrarna som står öppen. Eftersom vatten inte kan komprimeras så är det motorras när du vrider om startnyckeln. Har precis åtgärdat samma problem med min båt, har dubbelmontage med 2st AD41or, monterade i dem i vintras från att ha haft två st 31or. Nu väger inte 41orna så mycket mer, bara +80kg styck, men tillsammans med ny 100kg jolle och lite annat så blev vattennivån i de nivåerna som visas med ritningen. (Båten låg även för djupt med 31orna, men jag reflekterade aldrig över det.) Efter en del efterforskningar så visar det sig att jag (precis som ni) knappast var ensam, massor med installationer från fabrik som absolut inte är godkända enligt Volvo Pentas spec. Dessutom massor med onödiga turboras och förstörda motorer genom åren. Som tidigare nämnts installerades drevförlängare för att kunna montera motorpaketet högre, men det var sällan tillverkarna gjorde det. Att båten fungerar bra i 25 år betyder ingenting, det räcker med någon eller några extra personer en kväll, så som man aldrig belastat båten tidigare och så har man vatten i motorn. Vanligast är att man då och då får lite vatten i turbon, inget man märker förutom att den behöver bytas på tok för tidigt. I dagsläget jobbar man med risers, d.v.s. man leder avgaserna uppåt för att sedan gå i en böj nedåt och på så sätt höja säkerhetsmarginalen för vatteninträngning. Ja, det finns risers till 41orna, men den enda originalvarianten är till TAMD, dvs den med backslag och tyvärr höjer den inte avgaserna så mycket. Men det finns andra risers som går att använda. Turboflänsen som sitter på 41orna är samma som till massor av andra marinmotorer. Själv monterade jag rostfria risers från Volvo Penta D4, blev riktigt bra och kan nu ligga fullastad med jolle och bjuda in folk så hela sittbrunnen blir full utan att riskera vatten i motorerna. Dock så måste man ha plats ovanför turbon för att montera en riser. Ett annat alternativ som jag övervägde vara att plugga skölden och leda ut avgaserna genom akterspegeln, men eftersom jag hade gott om plats blev D4 risern bäst. Min installation innebar att jag kapade bockhornet och körde med en 60 grader böjd reducering. Resultatet blev mkt mer förtroendeingivande än den lilla originalgummimuffen, dessutom lättare att inspektera då jag får loss övergången utan att montera bort avgaskröken/risern. I bifoga bild syns även jordsladden mot drevet som är viktigt efterson risern är i rostfritt.
- 24 svar
-
- 3