Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025

Neslig

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Neslig

  • Placering
    Landkrabba
  1. Ett senkommet tack för ditt svar. Väl medveten om svårigheten att byta tätningsring när båtskrället väl är i sjön valde jag dock att ta det säkra före det osäkra, och kunde i samband därmed konstatera att du hade helt rätt.
  2. Bytte olja i ett 120S segelbåtsdrev och glömde (naturligtvis) att oljedränka den nya tätningsringen innan jag omsorgsfullt drog fast dräneringspluggen. Frågan lyder följdriktigt om jag nu måste byta tätningsring och i allt väsentligt göra om hela oljebytet, eller om det bara är att betrakta som en 'rekommendation' från VP:s sida.
  3. Jo. Sprinten har jag tittat på, men hade då svårt att se hur den skulle kunna fixera masten. Antagligen lurades jag av att föreställningen att den utsätts för större krafter än faktiskt är fallet. Alldeles oavsett är det, som du konstaterar, naturligtvis orimligt att man skall montera bort mastfoten vid varje upptagningstillfälle. Så jag får helt enkelt ta ett varv till, nu med mer kött på de proverbiala benen. Tack för hjälpen.
  4. Förmodligen inte den optimala forumkategorin för en fråga kring motorseglare, men det var så nära jag kunde komma. Står i begrepp att för första gången masta av en Winga 750 (eller, för den delen, masta av överhuvudtaget). Mycket kan man tycka borde vara självinstruerande under resans gång, men inte minst mastfotens infästning förbryllar mig, då den genom rufftaket tycks vara förankrad med fyra bult med spårskruvskallar(!) i en genomgående förstärkning i ruffen. Vilket kanske inte känns som en till alla delar självklar lösning. Någon som har erfarenhet av just den här konstruktionen och kan vägleda mig så att jag inte rör till det i onödan. Jag har redan haft en del mer eller mindre pinsamma kontroverser med sagda rigg, och känner väl att det kan räcka med innovativa felgrepp från min sida.
×
×
  • Skapa nytt...