Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Frippe-fixar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Frippe-fixar

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej igen och tack för alla svar! Har nu änligen fått tid att titta mer på problemet. Det bubblar en hel del i expansionskärlet redan vid 1000 varv så då är det väl tyvärr minst topplockspackningen som måste fixas. Fler frågor: Jag ska köra någon timme till marinan och ta upp båten. Antar att jag bör köra på lågt varv. Några risker med att köra? Bör jag få problemet åtgärdat och kylvätskan påfylld innan vintern eller kan det vänta till i vår? (Expansionskärlet är fortfarande fullt trots att ca 2 liter kylvätska kokat ur). Tar gärna emot tips på någon som kan fixa problemet på en AQD40. Har båten i Åkersbergatrakten. Ungefärlig kostnad för denna typ av reparation?
  2. Hej, har problem med att kylvätskan expanderar (Volvo Penta AQD40). T.ex. efter en 1-2 timmars tur på ca 2800 varv och ca 80 graders temp så har det läckt ut ca 3-4 dl kylvätska genom hålet och locket på expansionskärlet. Men expansionskärlet är fortfarande helt fullt (över max). Även om jag suger ur kylvätskan, till miniminivån, innan jag startar så fylls den upp. Om jag håller mig på max 1500 varv så är temperaturen ca 70 gr och kylvätskan kokar men den läcker inte så mycket. Jag antar att jdet är läckage i värmeväxlaren, d.v.s. det kommer in sjövatten. Kan det vara något annat problem? Kan det vara ett ”enkelt” problem som packningar i värmeväxlaren? Eller är det troligare att det är en spricka/hål i värmeväxlaren mot sjövattensidan? Finns det något man kan göra själv för att konstatera vad felet är innan jag monterar bort hela värmeväxlaren och skickar den på reparation? En annan fråga: Vad är det som gör att kylvätskan cirkulerar i kylsystemet (färskvattensidan)? Tar gärna emot tips på företag i Sthlms trakten som reparerar Volvo Penta värmeväxlare.
×
×
  • Skapa nytt...