oyster
Medlemmar-
Innehålls Antal
249 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
14 TrovärdigOm oyster
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
1 646 profilvisningar
-
Jag lämnade in mitt till Christian Gilander på Marinbutiken i Åkersberga. Det var frifallsmekanismen som strulade....
- 4 svar
-
- 1
-
Det blir ju så mycket roligare att jobba med bra verktyg 🙂 Sen kostar ju en båtpolering ca. 10.000 om man lejer bort den, så jag har inga problem att lägga den summan och sen göra polering själv på både bil och båt i fortsättningen.
-
Ja, men det är nog en bra maskin! Ser ut som en kopia av Rupes. Menzerna är ett bra val, deras one step polish och sen ultimate protection är en bra combo!
-
oyster började följa Design av NMEA-nätverk, Rubbing - roterande/oscillerande - Nybörjare, Forbina 10000 vs Nord West 355? och och 2 andra
-
Om du har tänkt att behålla maskinerna länge så rekommenderar jag Rupes eller Flex. Jag rekommenderar också att du köper en större och en mindre. T.ex. En maskin för större ytor, t.ex. skrovsidor. Oscillerande med fast rotationsmönster: https://waxdog.se/varumarken/flex/flex-xce-10-8-125/ Mindre maskin för små ytor: https://waxdog.se/varumarken/rupes/rupes-lhr75e-std-polermaskin-mini-bigfoot-endast-maskin/ alt. https://waxdog.se/varumarken/flex/flex-pxe-80-108-ec-25-set/
-
Jag garanterar att ingen blir åksjuk i en Forbina, det är bara dumheter. Apropå användning av stora mängder massivt trä så får man också tänka på om man har underhåll av båt som största fritidsintresse eller om man har annat för sig. En Storebro t.ex. är ju otroligt fina båtar, men varenda del av inredningen är ju trä, sen mer trä utomhus och nästan alltid skruvade teakdäck.
-
Efter flera somrars grillförbud så kör jag nu Weber Q1000, grillar ofta på fördäck med den. Perfekt!
-
Jag slipade hela båten lätt med grovt slippapper. I dom fall där det såg ut som att många färglager hade lossnat och jag var osäker på om det var epoxi eller glasfiber jag såg så la jag på ett lager epoxy. Sen på med två lager antifouling sealer.
-
Jag hade exakt samma problem med antifouling sealer förra året, med blåsor och färg som släpper. Inget problem med färgen säger tillverkaren. Dom ville att jag skulle blästra hela båten och göra om allt från början. Det gjorde jag dock inte, så vi får se hur det ser ut i höst.
-
Nej, bara i huvudet 🙂 Men nu har jag allt klart för mig så det blir nog bra!
-
Absolut, den ska förbi förarplatsen. Men sen ska jag upp till flybridge också och då blir det enklare med en drop eftersom jag varken vill starta eller sluta stamkabeln där.
-
Stort tack för info, då kanske det får bli en sån multiport-box så slipper man dra så många drop-kablar om man t.ex vill ha både multi-displayer och plotters inkopplade.
-
Hej, Ska dra in ett nytt NMEA-nätverk i båten och undrar om man kan ha flera enheter på en och samma drop-kabel? I Garmins dokumentation tolkar jag det som att det är 1:1 förhållande mellan en enhet och varje T-koppling på back-bone kabeln. Medans i det här exemplet tolkar så kan man grena en drop-kabel med flera T-koppling eller en multi-port box. Någon som gjort något liknande?
-
Ja, kanske går det att byta men kåpan i botten av motorn har rostat bort och lagret var också rostigt. Så motorn går men låter illa. Visst kan man göra ett försök och lämna in den till någon som får renovera den, men hade jag fått tag på en ny hade jag inte tvekat. Enligt personen jag pratade med är det väldigt fin kvalitet på äldre Engbo spel, med tyska eller engelska motorer. Nu kinesiska som dom flesta andra tillverkare.