Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025

Bohus16

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Bohus16

  • Placering
    Kadett
  1. Liten uppdatering; serviceteknikern från varvet kom idag förbi båten (har min plats nära marinan) och kollade. Vi startade även motorn och körde tomgång 30 sek och sedan stängde vi av. Kollade därefter och nivån var genast lägre. Han tog då upp scenariot som MartinX skrev om tillbakarinnande olja från filter och kylare. Men det var aningens för mycket oavsett så 5 dl pumpades bort just in case. Tack alla för feedback i tråden och nu kan jag sova lugnare igen :-)
  2. Tack! OK, det är en KAD44. Nu när jag mätte så hade motorn stått kall ett dygn, vet inte om det är långt eller kort i sammanhanget. Men skall kanske testa ändå att starta upp motorn, låta den gå 5 min, stänga av och vänta i 2 min och sedan kolla? Trodde man alltid skulle kolla på en helkall motor. Å andra sidan, om det är som du skriver så kanske det får göras på detta vis också? Vet inte heller om motorn är lutande. Kanske något men svårt att säga. Ser inte så ut.
  3. Hmm, ja det får vi ju hoppas ;-) Men det tror jag inte. Motorn hade gått 360 timmar vid köp, kanske 365 vid servicen. Känslan av motorn var på topp vid köpet. Paradoxalt nog är det nu efter auktoriserad service som man känner sig orolig.
  4. Tack. Skall göra detta imorgon. Blåsta packboxar säger du... hmm. Låter spännande dyrt. Är det något jag borde märkt om det redan inträffat? Överflödig olja (om det visar sig stämma) skall förstås sugas upp asap och jag kör inte en meter längre än bort till varvet (har båten nära som tur är). Det man vill försäkra sig om är ju att ingen skada är gjord än så länge. Motorn går som sagt som en klocka. Räcker det att suga upp den extra oljan eller bör jag (läs varvet) göra om hela oljebytet med ny olja rakt igenom?
  5. Hej! För snart 3 veckor sedan så lämnade vi in vår nyköpta (begagnade) båt för motorservice då vi ville ha allt klart för säsongen bara för att vara säkra! Bland annat byte av motorolja. Båten lämnades till ett auktoriserat VP varv. Dom hade båten några dagar och sedan hämtade vi ut den, betalade och allt var frid och fröjd. Eller? Jag kollade aldrig oljan direkt efter servicen då jag förutsatte att det skulle vara i sin ordning. Kanske dumt. Idag när jag kollade oljan så noterar jag att nivån (kall motor) ligger en bra bit över max. Jag mätte till ungefär 10 mm. Novis och hypokondriker som jag är så går jag förstås igång som en raket och tänker igenom alla potentiella kommande katastrofer på en gång. Vi har ändå kört båten duktigt dessa 3 veckor (ca 40 h). Först och främst... visst är väl detta helt oacceptabelt? Jag skall ringa varvet imorgonbitti men tänkte först kolla med er här. Jag antar att det finns en liten felmarginal på stickan men detta kan väl omöjligt vara OK? Serviceboken/manualen till KAD:en kan inte vara tydligare på den punkten. Fyll ALDRIG över max. Bifogar en bild på stickan, tagen ur motorn före dagens första start - dvs helt kall motor. Motorn går för övrigt tyst och bra och håller både temp och tryck. Men har läst historier om nedslitna lager, packningar och gud vet vad...
×
×
  • Skapa nytt...