Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Mattias_2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mattias_2

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Fuktmätaren jag använt är i övre konsumentsegmentet tror jag, inköpt på Conrad. Vet inte om båten varit målad med kopparfärg, i dagsläget sitter nästan ingen färg kvar. Båten ligger i Mälaren så jag har använt färgborttagnings-gel för att försöka få botten helt gelcoatren och det har varit lätt att skrapa bort efter en timme. Teorin om kopparfärg är intressant, så jag ska prova att fuktmäta från insidan till helgen för jämförelse! Angående motorplattan kan jag berätta att min i plywood bara var kex så den åkte förra året när jag hade motorn av för helrenovering. Jag hittade en extra stor skärbräda i svart plast på en stormarknad som jag kunde såga med sticksåg i ett stycke, mallade efter den gamla plywooden. Det blev mycket bra, plasten var tjock och stum men ändå lite ytmjuk vilket kändes perfekt för lite vibrationsdämpning. Denna går inte att skruva i utan jag limmade den med Sika samt de genomgående motorbultarna håller den på plats.
  2. Båten står nu på land. Har börjat skruva loss badplattformarna, säkerligen har tätningsguckan där under uppnått sin livslängd även om det inte ger höga fuktvärden som på mitten av akterspegeln där den dåliga motorbrunnsdräneringen satt.
  3. Ruttet tror jag inte det är ännu, motorbultarna är stumma och sjunker inte in när man drar dom hårt. Eftersom det troligtvis inte kommer in luft någonstans borde nedbrytningen av trät gå långsamt. Kanske ska man bara låta det vara som det är, eller såga upp en ruta 20x20cm i glasfibern på insidan av akterspegeln med en Fein och plocka bort, för att torka över vintern. Nån som testat?
  4. Ser jättekul ut! Hade en gammal träbåt själv för många år sen som var ett riktigt renoveringsprojekt. En äldre herre full av visdom sa till mig i början att inte stapla renoveringarna på varandra utan avsluta delmålen och lägga in tid att använda båten också under tiden. Jag följde inte direkt hans råd utan försökte hinna med att göra allt på en gång medan jag hade farten uppe, höll väl på i nästan två år. Mot slutet var jag riktigt less och såg båten som ett jobb mer är ett nöje. Hälsningar, Mattias
  5. Hej! Hoppas få lite kommentarer och erfarenheter från andra som kanske haft samma problem. Köpte en Flipper 640HT -89 för ett par år sedan, kollade inte fukt i skrovet då. Förra året bytte jag genomföringen för dränering av motorbrunnen som bara var smulor. Började då fundera hur länge den sett ut så och om akterspegeln tagit nån skada av det. I våras fick jag av annan anledning tag i en fuktmätare och mätte akterspegeln, värdet blev högre ju närmre mitten jag testade och jag jämförde på en genomsur brädstump som legat på uppfarten. Mätaren visade samma höga värde på båten och träbiten. Så, min tanke är att kanske försöka torka ur akterspegeln. Tips och förslag kring detta? Hälsningar, Mattias
×
×
  • Skapa nytt...