klinus
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm klinus
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
664 profilvisningar
-
Haha, ja exakt, vi är inte särskilt många tunga personer dock, två vuxna och en bebis, så det är packning man får försöka stuva om i fören på något sätt. Hur kollar jag vatten i mellanbotten? Är det någon form av dyvika eller handlar det om att borra upp? 😬
-
Har bara mätt med eniros på sjön för även knopmätaren är trasig (hade tänkt vänta till hösten med att fixa elgrejerna) men då kom jag upp i 18 knop. Den har faktiskt en del tulpaner under, ska skrapa bort dem och se om det märks någon skillnad. Ang om motorn sitter för högt så kan det mycket väl vara så, är inte så bra på att se sådant, kollade när jag köpte den och tyckte det såg normalt ut, men när jag kollar bilder nu (hittar ingen jättebra) så kanske att antikavitatipnsplattan sitter lite över båtbotten?
-
det låter ju lovande! Det händer ingenting när man trycker på knapparna, har bara hunnit undersöka sladdarna som hastigast och det såg rätt ärgat ut på kopplingsplinten från trimplanen så förhoppningsvis är det bara det som är fel. Ska undersöka det!
-
Ja nästan, eller jag kan komma ner på precis över 5000 varv, beroende lite på hur tungt lastad jag är. Kan man säga ungefär vilket rpm som borde vara marschfart? Jag har ingen flödesmätare tyvärr men skulle gärna ha en. Att motorn är för tung för båten var en riktigt tråkig tanke som jag inte ens tänkt på, vad kan jag göra åt det förutom att byta till en mindre motor? båten har hydraliska trimplans men som inte funkar, skulle de kunna påverka så pass mycket? Eftersom båten är en akterhyttare blir det ju nästan automatiskt så att man packar den rätt baktung, men jag får kanske bli bättre på att packa i fören.
-
Hej! Första året med en Uttern 5000 ac. Vi använder den som pendlingsbåt till sommarstuga på ö, enkelsträcka är enligt eniro 3 km. Motorn är en 60hk 4takt mercury från 2018, båten är egentligen rekommenderad max 50hk. Jag har försökt fråga runt hur jag kör så bränslesnålt som möjligt, och fått förklarat för mig att jag ska dra på full gas, och sedan när båten gått upp i plan dra ner gasen och tilta ut så mycket jag kan. Men jag får det inte riktigt att fungera när jag provar. När jag gasar på för att komma upp i plan ligger motorn på strax under 6000 rpm, sedan ligger den på ca 5500 rpp. Jag kan dra ner på gasen lite lite grann, kanske till 5000 rpm, men då ser jag hur fören börjar sticka uppåt rätt fort. Tilta ut går nästan inte alls, så fort jag börjar tilta så börjar båten att guppa väldigt, även när det är nästan vindstilla och vågorna är minimala. Kan man säga något om rpm och bränsleekonomi, vid ungefär vilket rpm är det rimligt att ligga i marschfart? Eller finns det något annat sätt att mäta hur bränsleeffektivt jag kör?
-
-
Är helt grön på det här med båtar, så här kommer en troligen dum fråga, men vad är det enklaste materialet (arbetsmässigt) för att såga till tex täcklucka för bensintanksutrymmet eller sittbänkar av? Jag tänker mig typ plywood fast minus allt jobb med lackning och slipning Människan som är så bra på att producera ett överflöd av plast, det måste väl finnas något plastskivematerial som är i princip underhållsfritt?
- 27 svar
-
- 1
-
Tjena! (hoppas ok med trådkap + upplivning av gammal tråd, men den här bilden visar precis vad jag är ute efter) Har tänkt göra exakt såhär, med en snarlik båt, men jag började fundera på hur det funkar i en öppen båt om det regnar, om EVA är så likt skumgummi? Betyder det att de suger åt sig vatten som en svamp så att man blir blöt om brallan när man sätter sig sen? Hur upplever du det som har kört ett tag?
-
ok, tack! Så sladdarna "från" batteriet "till" motorn skickar även tillbaka ström till batteriet? Jag använder båten extremt korta sträckor, till och från en ö, max 10 minuter bara, betyder det att jag måste vara extra uppmärksam på batteritorsk?
-
Hej! Här kommer en riktig nybörjarfråga! Har precis uppgraderat från en eka med liten snurra till en något större styrpulpet. Köpte båten med motor och batteri och allt kopplat, motorn är en johnson 60hk från tidigt 80-tal. Jag kopplade in en länspump med nivåvakt häromdagen, och det gick utan problem, men jag blev orolig för att den skulle tömma batteriet (70ah), så jag nämnde det för en bekant. Han sa att jag inte behövde vara orolig, eftersom alla motorer har en generator som laddar batteriet. Stämmer det? Det är endast ett sladdpar från batteri till motorn, men jag har inte öppnat motorn och kollat hur det ser ut där. Om generatorn ska kunna ladda batteriet, borde det inte gå sladdar från generatorn till batteriet, eller fungerar sladdarna åt båda hållen?
-
Hej! Har en liten plasteka som är i rätt bra skick, men färgen på sittplatserna samt en del av durken är målad i en så ful färg så jag skulle vilja måla om den. Jag anar att den förra ägaren har målat det själv, då det ser lite slarvigt maskat ut på sina ställen. Jag försöker lista ut vad jag ska ha för färg, två-komponent verkar vara ett dåligt alternativ eftersom jag inte vet vad färgen under är målad med? Dessutom så verkar de färgerna ha ett extremt begränsat kulörutbud. Om man ska måla om i köket så kan man ju gå och få en färg tillblandad i vilken kulör man än önskar, men det verkar vara lite knepigare med marinfärger. Detta är ju inte på båtens utsida, så den kommer ju inte få direktkontakt med vatten (förrutom regn), kan jag köra med någon typ av plastfärg eller lackfärg? Sprayburk? Våtrumsväggfärg kanske? Kan jag göra på något annat sätt, till exempel blanda en färg som inte är anpassad för båt, och sedan lägga en lack ovanpå till exempel? Tack!