Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

Hennes

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hennes

  • Placering
    Landkrabba
  1. Vi har en yamarin 5220 med en Yamaha motor , allt är från 2005. Båten har gått som en klocka hela sommaren, förra sommaren, ja sen vi köpte den sommaren 2013. Men nu är motoroljan o'boyfärgad. Min man säger att den alltid sett ut så. Vilket innebär att vi kört runt med förmodligen vatten i motoroljan i 3 år utan problem. Suck. Vi har bytt oljan årligen och servat och vinterkonserverat den enligt vad som skall göras. Vi kär den rätt ofta på full Power då jag drar ring och Wake-board bakom mig. I söndags skulle vi plocka upp båten och min man han ut på öppet vatten när den liksom tappade kraft och dog. Blåste en del så tur att den inte gick på grund. Efter några minuter kunde han starta den igen om man pumpade bensin via bränsleblåsan, dock 3-4 knop gick den bara i, men kom hem iaf. Grannen hjälpte oss upp med den från vår strand och vi trodde väl att det var bränslepumpen till dess att vi såg oljan :/. Den startar som en klocka men i friläge skakar den och låter förkyld, men sen kan man gasa på och då låter den normalt, tills den dör. Inga varning signaler, men det känns som om det går in i något safety mood?! När jag ringde båtfirman sa de bara- det låter dyrt. Vi bytte olja när vi kom hem och körde igenom den igen, men oljan bli o'boy färgad med en gång. Nu skall man idag trycktesta motorn. Om en cylinder gått är det ens lönt att laga den? Jag har läst att topp packningen kan det vara eller termostaten, eller zinkanoderna. Jag behöver lite tips, oerfaren båtfru som jag är vill jag inte heller att man kan säga hejvilt till mig vad det är och jag nickar och ser dum ut och betalar. Den har ju som sagt gått och låtit bra fram till nu, med förmodligen en del vatten i motoroljan. Kan motorn skurit? Och vad är dyrt i motorsammanhang?
×
×
  • Skapa nytt...