fotomarkus
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm fotomarkus
-
Placering
Kadett
-
Faktum är att slangen från filtret var smalare och hade trätts in i den grövre slangen som gick vidare till pumpen. Den klenare slangen var riktigt tajt att få på filtrets anslutning, särskilt när den vid ett tillfälle sprack och vi fick korta den. Med din info låter det ju inte omöjligt att slangen kan ha ställt till problem, vi får se vid nästa provkörning helt enkelt.
-
Det du säger om värmen låter intressant. En duktig mek har kollat på tänddelarna och inte hittat några brännmärken eller så, det ser bra ut, men å andra sidan var motorn sval då. I går ville meken byta bränsleslang mellan bränslefiltret och bränslepumpen, den var ganska smal och han tyckte att den gick alldeles för trögt att blåsa igenom. Teorin var då att motorn har gått bra en stund eftersom flottörhusen hinner fyllas under tiden man puttrar ut från hamnen, och sen räcker det bränslet en stund när man drar på mer gas men efter någon minut blir det för lite bränsle och då dör motorn. Jag förstår inte varför problemet skulle ha uppstått just nu men det känns värt att prova den nya slangen i alla fall, i går kväll blev det för sent för en provtur så det får bli till helgen. Vid bryggan gick dock motorn utan bekymmer på tomgång och olika varv men det var ju utan växel i så vi får se hur det går när den får belastning. Återkommer...
-
UPPDATERING Efter felsökande såg vi att bakre förgasaren (solex) flödade över, ett litet skräp hade fastnat i nålventilen och efter det startade motorn och verkade gå som en klocka. Körde då några repor utanför hamnen på fullgas och tomgång, gick fint. I dag var vi därför hoppfulla och skulle prova en längre tur. Startade fint, gick bra i cirka fem minuter på nära fullgas, därefter dog den sakta för att till slut stanna. Fick i gång den men gick som tidigare med pendlande varvtal, vi tog oss tillbaka. Upprepade proceduren med förgasaren och nålventilen även om den inte såg ut att flöda. Nu startar motorn igen, tänder väldigt lätt. Dock pendlar varvet vid lite gaspådrag. Har även provat med soppa direkt från dunk. Vad tror ni? Sitter det mer skit nånstans i förgasarna? Utöver ovanstående har jag bytt tändstift även om de gamla inte visade tecken på några fel. Bränslepumpen suger soppa också. Fick tips om att bränslefiltret kanske är igensatt men då tycker jag inte att den borde gå lika risigt med slangen rätt ner i dunken.
-
Får bli till att klippa ut en packning själv ur ett ark jag hittade på Biltema, hittade ingen färdig packningsring. Men ska glaskoppen fyllas med bränsle innan jag monterar tillbaka eller klarar bränslepumpen att suga bränsle ändå? Tänker om det måste vara fyllt där innan för att skapa rätt flöde eller så.
-
Vet du eller någon annan vilka mått det SKA vara på packningen? Tog slarvigt nog inte med mig den hem men vill försöka se om jag får tag i en packning i dag innan jag åker till båten igen.
-
Uppdatering från kvällens felsökande: Provade först att köra tryckluft in i bränsleröret till förgasarna för att se om något kunde sitta i vägen där. Gav inget resultat. Inget vatten i vattenavskiljaren, lite smuts i filtret dock. Vet nån förresten hur tätningsringen ska sitta i/under glasbehållaren? Hade svårt att få tillbaka den vettigt då den verkar för stor. Fick det inte riktigt tätt igen. I alla fall provades även att koppla bränsleslangen direkt i en bensindunk. Det gav heller inget resultat. Och där är vi nu.
-
Hej, Fick äntligen tag på en Ockelbo T17 DL som jag varit sugen på. Provkörde den innan köp och den gick väldigt fint, särskilt till skillnad mot en annan jag provkört innan. Drar hela historien från hemtransport i fall något där kan vara orsaken: Körde hem 15 mil i spöregn som fortsatte över natten. I går sjösatte jag och en kompis, sen var vi ute på havet i säkert 30 minuters effektiv körning och allt var frid och fröjd. Därefter börjar motorn att pendla i gången, den gick ner och till slut la den av helt. I början gick den att starta igen men med samma symptom vid körning, bäst gick den just ovanför tomgången, alltså med lite drivning. På tomgång och högt varv la den av. Eftersom vi hade tankat i 20 liter 95 oktan utan blyersättning, var nog 30 liter i den innan, så misstänkte vi att den behövde bly. Väntade en halvtimme medan vi hämtade blyersättning och tömde i, därefter gick den bra vid start men efter en kort körning på 300 meter var symptomen tillbaka och sedan la båten av och blev otroligt svårstartad igen. Fick bli bogserad tillbaka till hamn vilket så klart inte känns skoj med en nyköpt båt som utlovades att gå problemfritt. Dock blev det sent i går så i kväll ska jag tillbaka och undersöka men hjälp mig, vad kan felet vara? Det vi i alla fall såg i går är att bränsle finns i behållaren vid bränslepumpen. Oljan i motorn är svart och fin. Tack på förhand!
-
Tack för svar alla. Jag får se om säljaren är beredd att se över bekymren, främst med att motorn lägger av. Jag är inte bunden till just Ockelbos T17 men båtmodellen lockar mig, men jag tycker att i "max 50 000"-klassen är det sparsamt med dem. Det finns en nyutlagd T17 på Blocket just nu, men med en Mercruiser 120 hk. Hur står sig den motorn mot AQ:s motsvarighet? Kom Mercruiser som original till Ockelbo eller är den eftermonterad?
-
Tack för svar! Några frågor uppstod dock vid provkörningen.. Instrumenteringen glappade, tycks inte vara original, så det var svårt att lita på varvräknaren som levde ett eget liv och aldrig ville visa över 3 000 rpm trots att det tydligt hördes att motorn varvade vidare och min upplevelse är att den gick stabilt och bra i höga farter. Temperaturmätaren levde också ett eget liv men efter provkörningen gick det utan vidare att lägga handen på avgaskröken. Det stora bekymren var dels att vid hastigt gasavdrag så dog motorn för att sen gå att starta utan problem igen, detta hände upprepade gånger. Vad kan det bero på? Och när backen lades ur var det alltid med en kraftig duns, är det normalt? Slutligen så upplevdes gasresponsen som något långsam, ökade man på gasen så tog det uppskattningsvis 1-3 sekunder innan motorn fick liv, är det också normalt? Förstår att frågorna är svåra att svara på utan mer info men vore skönt att få en hint om det ringer varningsklockor hos någon.
-
Hej, Ska strax kolla på en Ockelbo T 17 med AQ115-motor och vp100-drev. Är färsk på båtar så jag undrar vad jag behöver vara vaksam på? Båten ligger i vatten för provkörning, men går det att kolla oljan i drevet då eller måste den upp på land? Hur bör varv och knop se ut om motorn är i gott skick? Tacksam för svar,