Obs att det inte är något oljetryck i oljetråget där det mesta av oljan finns. Oljetrycket skapas av oljepumpen som suger upp oljan i tråget och pumpar ut den i motorn via oljekanalerna. Sedan finns det andra kanaler där oljan rinner tillbaka ner i tråget. Oljetrycket är alltså trycket i någon given oljekanal där oljetrycksgivaren sitter.
Lite för mycket olja spelar alltså ingen roll. Om man däremot fyller på så mycket olja att vevaxel och vevstakar ligger i olja så kommer dessa att "piska" in luftbubblor och ev. göra skum av en del av oljan. Om det är för mycket luftbubblor i oljan så kommer oljepumpen inte att klara att hålla oljetrycket uppe eftersom olja med luftbubblor inte kan pumpas lika effektivt. Oljetrycket blir då för lågt.
Men för att komplicera det hela så finns det också ett behov att ventilera vevhuset eftersom det alltid smiter förbi lite förbränningsgaser förbi kolvarna. Om dessa gaser vart instängda så skulle trycket i vevhuset öka och packningar skulle börja läcka. Vevhusventilation finns på i princip i alla förbränningsmotorer. Det man ev. kan fundera över är att om man fyller i rejält för mycket olja så minskar luftvolymen i vevhuset och gaserna som smiter ner där får mindre plats och hinner kanske inte ventileras ut via vevhusventilationen tillräckligt snabbt vilket kanske skulle kunna ge ett ökat tryck i vevhuset (men inte öka oljetrycket).