Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

gabbe12

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om gabbe12

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

556 profilvisningar
  1. Spontant så tycker jag att det borde vara möjligt att komma över 30 knop med 100hk på den båten. Det låter dock konstigt att du kan öka varvet utan att hastigheten förändras, är propellern oskadd? Det är ju svårt att ge några tips utan att känna till vilket maxvarvtal du har och vad motortillverkaren rekommenderar, men en propeller med liknande diamater och 19 i stigning kanske är vettigt att testa.
  2. Tack för svar! Efter närmare efterforskning så rekommenderar Mercury faktiskt ett toppvarv mellan 5000 och 6000 rpm, och där ligger jag ju redan med marginal. Jag har inte lyckats hitta någon effektgraf för motorn så jag vet inte om det skulle vara möjligt att plocka ut mer effekt om jag fick upp varvet 400 rpm. Om jag byter ligger en Spitfire med 17 i stigning närmast, båten känns mycket rapp, vibrationsfri och stark så det finns ingen direkt anledning att testa någon annan modell.
  3. Idag blev det äntligen jungfrufärd med vår Flipper 575 efter att den under vintern har renoverats och fått ny motor. Den Evinrude 70 VRO -89 som suttit på sen båten var ny byttes mot en Mercury F100 EFI -2016. Största skillnaden är ljudet, på tomgång får man kolla på varvräknaren om den ens är igång, och i 25 knop är det snudd på att vind och vågor överröstar motorn. De vibrationer som upplevdes som störande med förra motorn är helt borta. Jag hade funderat över hur mycket båten skulle lida av den att den nya motorn är 50kg tyngre, men det märktes inte alls, tack vara power trim kunde den tvärtom plana ner till 6-7 knop, det gick inte med gamla motorn (som saknade Power trim). Jag undrar dock om jag borde testa en annan propeller. Just nu sitter det en Spitfire 12.5 med 19 i stigning och motorn orkar inte varva mer än 5300rpm, den uppgivna maxeffekten skall finnas vid 6000rpm. Å andra sidan går den 36.2 knop GPS-fart trots det låga varvtalet och det är ganska behagligt att kunna köra 25 knop med 3700 rpm på motorn. Mer toppfart är egentligen ointressant förutom att det vore häftigt att kunna spräcka 40 knopgränsen. Kanske skulle man testa en Spitfire 12.8 med 17 i stigning bara för skoj skull?
  4. Jag rollade min Flipper 575 från babyblå till grafitgrå för några månader sen, jag använde "sträckfärgen" som det tipsas om ovan och resultatet blev perfekt. Jag känner igen problemet med små porer, jag fick det på ett tiotal ställen vid första varvet färg. Jag löste det genom att rengöra med silikonborttagare, blanda en kapsyl lack och "spackla" igen porerna med detta, sen våtslipade jag ytan jämn och rollade ett nytt lager. Båten ser 20 år yngre ut.
  5. Jag har också jämfört lite och sneglat på E-tec runt 100hp. Då jag på vintern kör 800cc E-tec (ca 155hk) så är jag bekant med tekniken och jag gillar den verkligen. Men om man jämför Evinrude 90 H.O. med Mercury F100 EFI (båda fyrcylindriga) så har E-tec som jag ser det möjligen en enda fördel, och det är serviceintervallerna. Men om servicen stäcker sig till byte av motorolja och filter som dessutom är busenkelt att göra på nya Mercury så väger det argumentet ganska lätt. Evinrude behöver ju å andra sidan tanka 2-t olja så det går kanske på ett ut. För övrigt då. Mercury är fyrtakt, Evinrude är tvåtakt. Ingen av dem behöver byta kamrem. Ingen av dem behöver justera några ventiler. Mercury är billigare i inköp. Mercury har större slagvolym, 2.1l mot 1.7l Mercury är lättare, 163kg mot 177kg
  6. En kvalificerad gissning baserat på användarens signatur, Älmhult. Dock verkar det vara ett lager snarare än en traditionell butik.
  7. Fast just Spitfire från Mercury (fyrbladig) marknadsförs som en lösning som ska ge bättre acceleration fast med samma toppfart jämfört med Black max (trebladig).
  8. I alla fall Mercurys 80-115 serie är mycket servicevänliga. Jag har själv årets modell av en F100 EFI och det är busenkelt att byta olja och filter, dessutom behöver ventilerna aldrig justeras samt att den som sagt har kamkedja. Jag gillar att serva själv så jag uppskattar ovanstående. Om 150hk är lika trevlig vet jag dock inte.
  9. Jag har använt biltemas färgbortagningsmedel nu i höst för att avlägsna bottenfärg och det funkade hyfsat. Visst blev det en massa skrapande ändå, men det hade vart helt omöjligt att skrapa bort allt utan medlet. Ca 4 omgångar med medel och skrapa krävdes för att avlägsna bottenfärgen och ett lager epoxi. Jag var ganska noga och hade nästan en helt ren gelcoat när jag var klar.
  10. Är det lönt att kosta på sin nya motor dyra lås på bultarna? Möjligen avskräcker det någon småhandlare, men dessa proffs verkar ju få lös dem ändå? Bättre att "bara" motorn försvinner än att halva akterspegeln blir förstörd. I detta fallet så måste ju både båtarnas och motorernas lås ha forcerats. Det är upp till tolv godkända lås som har forcerats på några timmar?. Min slutsats är att ett godkänt lås inte försenar ett proffs mer än några minuter, och det verkar ju uppenbarligen inte förhindra stölder. Att uppfylla försäkringsbolagens krav på lås är såklart vettigt om man vill kunna få ersättning.
  11. Jag stod inför samma fråga/dilemma nyligen, jag ville ha en ok DC med en ny pålitlig motor för 100k. I slutet av juli köpte jag en Flipper 575 -89 utrustad med en motor från samma år. Båten är riktigt fin med nytt kapell, nyklädda dynor, hydraulstyrning och en ganska ny båtvagn. Motorn (Evinrude 70) funkar oxå som den ska, men jag planerar att byta ut den till en fabruksny fyrtaktare i vinter. Båtköpet förbrukade ca halva budgeten och nu blir det en utmaning att hitta en ny motor för andra halvan. Inte helt lätt men heller inte helt omöjligt om man är lite om sig och kring sig.
  12. Jag funderar på att uppgradera en Flipper 575 med en ny fyrtaktare. Original Evinrude 70 -89 väger ca 115kg. En Yamaha F70 AETL EFI skulle nog passa bra, den väger 119kg och har en cylindervolym på 996cm3. Men för samma pengar kan jag få en Mercury F80ELPT EFI, den väger 163kg och är på 2100cm3!, dvs dubbelt så stor cylindervolym. Jag antar att den upplevs som betydligt starkare genom hela registret? Hur funkar det med en 163kg motor på Flipper 575? Är 163kg inget problem så kan man ju å andra sidan lägga till 10-12.000kr och köpa en Mercury F100ELPT EFI som väger lika mycket. Tankar, tips och erfarenheter av fyrtaktare på Flipper 575 mottages tacksamt.
×
×
  • Skapa nytt...