PM47
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm PM47
-
Placering
Kadett
-
Hej Har precis provkört motorn för året. I fjol hade jag problem med att när jag körde på fullgas så gick den ner i varv och hackade. Körning på lågvarv gick bra. Har undersökt med forum och Youtube o haft isär bränslepump då den läckte. Monterade ihop - membran hela mm. Testade idag och körning i 10 min utan hackande. Däremot så upptäckte jag istället att kylvattenstrålen - som funkade vid start inte längre sprutade vatten. Varm motor. Stängde av och åkallar forumkunnande igen.. Vilka steg för felsökning? Johnson 20 från 90 talets första halva skulle jag tro.
-
Ja - jag har skruvat upp den lilla luft skriven - kanske inte är tillräckligt? När jag körde och det gick bra så hade jag locket av så då var det inga problem i alla fall.
-
Hej Tack för svar. Jag var ute idag. Upplevde samma problem efter ett tag - försökte pumpa som föreslaget men ingen effekt. Dock så upptäckte jag på väg hem, med dåligt med bensin i tank, att när jag öppnade tanklock och fick hålla tanken för att få bensin in i slangen så gick motorn kanon. Så länge jag höll tanken så så gick det bra. Det är en biltema plasttank ska tilläggas - kan det va så enkelt? Ska testa med min gamla plåttank.
-
Ingen som har haft samma problem??
-
-
Hej Bifogar en video men problemet är att motorn börjar hacka då jag drar på gas. Funkar på lågfart och även vid visst gaspådrag men när jag vill dra på så börjar den hacka som om den inte får bränsle. Någon med samma problem eller erfarenheter av motorer? Mvh 20230722_123609_1.mp4
-
Hej igen Ingen som räddat någon som gjort sammamisstag som jag eller som är mek-kunnig?
-
Behöver hjälp o tips.. Tror jag gjorde det i fel ordning vid mek..Skulle byta växelhusolja, eller först försökte jag dela växelhuset från riggen men det satt fast efter skruvarna lossades, så jag valde att bara byta olja. Skruvade bort den sk "pivot pin" av misstag, före jag lossade skruvarna till oljeavtappningen. När jag väl fick ihop allt igen så testade jag motorn men växlarna var knas. Fram funkade men inte back. Läste på nätet att jag fått justeringen fel när jag satte tillbaka "pivot pinen", nr 13 i sprängskissen. Försökte göra nåt åt detta och tog bort den igen och nu får jag inte dit den...Har skruvat på dubbelmuttern( den ena konad), nr 49, men hittar inte läge. Kan länken till växlarna "trilla ner" i växelhuset så att man inte kommer åt den igen? Vad göra? Mvh Marcus
-
Hej igen många tittar men ingen med en idé? Det är 1 och 2 som behöver lösas. Gummi upphängningen hittade jag på ebay i usa för 2 dollar styck. Blev 300 kr m frakt vilket betydligt billigare än Butikspris..
-
Hej Ny på forumet och behov av tips och tricks.. Har en Evinrude 20 hk från 89 med lång rigg, manuell start och körning, som har ett flertal problem: Upptäckte att plastdetaljen som sitter kopplad i växelspaken (kallas actuator cam i sprängskiss) gått av vilket gjorde att det inte gick att dra runt startsnöret. Plungen flyttades inte när jag växlade utan låg i låst läge hela tiden. Köpte ny reservdel. Trögt att få dit men det gick med viss våldsverkan. Skulle försöka plocka bort växelhuset också, vilket inte gick bra..satt som berget, så jag fick nöja mig med att byta oljan. Skruvade dock bort alla tre skruvarna på växelhuset, och där är kanske ett av problemen, återkommer. Oljan var fin, inte grå. Insåg att jag hade lossat en skruv för mycket när jag skulle fylla då det rann ut i hålet bredvid påfyllningen..Skulle skruva tillbaka skruven med pin på (kallas pivot pin) men den passade inte. Efter några försök och skruvande lite av varje så gick pinnen in. Sen fyllde jag på olja. 1. Vi provstart upptäckte jag att i växelspakens neutralläge så roterar propellern. Vid körning i hav så verkar det som att jag bara får i backen..Har detta nåt att göra med min pivot pin-skruv? Känns som att jag lyckats ändra om i växellägena.. 2. Trots nya tändstift är motorn svårare än nånsin att starta. Tidigare har den gått igång på ett par drag, nu krävs fasligt massa starter. Dessutom så är choken efter ett par drag helt stum och går inte att röra. Vad kan det vara tro? 3. Har upptäckt att samtliga gummiupphängningar mellan rigg och upphängning har gett upp. Vulkningen gummi-plåt har släppt. Ena sidogummiupphängningen saknas och andra går att återanvända. Reservdelar här skulle gå på 1200 kr styck! Försäljaren sa att ett alternativ var att "steloperera", och det är väl den vägen jag får gå. Någon som har gjort detta tidigare på nåt sätt? Tänkte försöka hitta billigt gummielement och bygga fast på nåt sätt. Som ni läser så är det en motor so mär på väg att ge upp, men vill prova att fixa och ha den några år till.. Tacksam för tips!