morski
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm morski
-
Placering
Kadett
-
Tohatsu 2-takt 5hk, svag stråle! Kan inte gasa på när motor blir varm. Dör...starar dock direkt igen. Tändstyft är ren och ganska ny. Är det värme som är problem eller annat? Tips?
-
Lyckad planing! Gummibåten bör uppgraderas, denne kommer att sprättas upp av trycket! Och kylningen blev problem för motor, havet var inte rent alls...kanske alger och skit har kommit in plötsligt och vatten pinkar inte ut från motor. Minimal pink :/
-
Lås fast motorn i att köra rakt fram. Ge full gas. Kryp fram i fören så att den trycks ner. Styr gör du genom att flytta dig åt styrbord/babord framme i fören. Det går att göra rätt snäva svängar. Går det för fort så är det bara att krypa akterut igen. Fungerar utmärkt att plana med min jolle och 3,5hk motor (75 kg gubbe). Jag har förvisso uppblåsbar durk och en gummikorv under som gör att jollen blir V-bottnad, men du har ju 1,5 hk mer än mig. Med 130 kg (två pers) så är det kanske tveksamt att plana men prova att flytta fram vikten. Ny omgång på lördag/söndag blir det med minskad vikt på båten. Den närmaste delen av durken mot aktern är mjuk..ca.20cm. Det kan vara att den suger vatten under och drar båten neråt.
-
Ingen planing på första försöket: Motor 5hk - 19kg, Zodiac(21kg) 240cm med 5 plankor i golvet, ingen aluminium eller durk av plast. Jag 85kg + sonen 45kg. Utan sonen går den fortare men vet inte nu om lutningen bör justeras i aktern eller om vikten/fördelnngen är problem. gps visade 8-9km/h Tips?
-
Det är just sonen jag ska njuta med i båten lite och vill ha lite drag utan skarpa svängningar hit och dit, det är uteslutet att jaga nu annan båt med v-botten fast jag vet att den är stabilare och bättre. Ska kanske försöka stabilisera svajande plan botten och skaffa 5hk. Det blir inte dyrt att testa om jag säljer 2.3hk. Men frågan är ändå hur farligt är det med 5hk på en så lätt båt?
-
Hej! Jag vill byta motor till starkare, gummibåt 2,4m har mjuk botten med 3 ribbor närmare akter. 4hk är tillåtna men 5 och 6hk hittar jag billigt på internet. Kanske kan man stabilisera botten med några extra plankor av plast. Går det bra med lite extra kraft eller båten kommer att sprättas upp av 5-6hk? tackar!
-
Körde en timme idag och från starten gick det inte att gasa, kvävning. Efter en minut gick det bra att gasa. Fattar noll men det gör inget medan motor gör sitt.
-
Jag har konstaterat att 2-takts olja som jag körde med i ca.6 timmar är inte för utombordare utan till "landsmaskiner"...vad det nu är för skillnad. Det blir sprit för förgasaren och ny blandning av 2t-olja och bensin så får jag prova det går att gasa på.
-
Ska köra lite k-sprit kanske, bränslet är en månad gammal. Det är väl inte illa? Vet inte heller om mer eller mindre 2-takt olja påverkat motor
-
Den hostar lite och sedan stannar motor...om jag släpper gasen i tid då jobbar motor vidare i tomgång. Ska kolla tändstift imorgon kanske.
-
Tjena! Min tvåtaktare 2.3hk från 1996 går plötligt ej att gas på, motor fungerar bara i tomgång. Jag körde oftast med halv-gas då det rycker till om jag gasar ännu mer. Nu kan jag inte gasa alls, den kvävs och stannar. Kan startas lätt efter stopp men går ej att gasa igen ändå. Har inte provat den igen efter att den har blivit kall, ska kolla i tunnan....kylvatten ran ut normalt i alla fall från motor. Vet ej vilka mänger vatten det ska bli. Den pinkar. Tror mest på problem med bränslet, luft på locket kommer in i tanken utan problem. Om jag öppnar locket till motor så är det bara liten förgasare jag ser och några små slangar...är nybörjare i sammanhanget. Tips? TACK