TedTurner
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm TedTurner
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
560 profilvisningar
-
Har funderat på just buntband men jag trodde det skulle glida ned. Men det är alltså så folk gör?
-
Kanske en dum fråga men hur monterar man en radarreflektor i stag/vant? Det är ju hål för montering i varje ända men hur gör jag för att den inte ska glida ned för vanten?
-
Ska erkänna att helt rätt gör vi inte, för barnen uppskattar även att vi för piratflagga i en spridare. Tror inte den är helt reglementsenlig, men vad gör man inte för att locka med ungarna... På tal om ungarna... Vanligaste frågan under gång: - När är vi framme? Vanligaste svaret: - Vi är på sjön, alltså är vi framme! Vanligaste reaktionen: - Meh.
- 48 svar
-
- 3
-
-
Under de år vi seglat har vi hållit hårt på traditionen att svenska flaggan ska upp kl 8 och halas kl 21 (eller tidigare om solen går ned tidigare) om vi är förtöjda. Jag upplever att vi är i klar minoritet som gör så. De flesta tycks flagga dygnet runt. Det är väl mer bekvämt antar jag, men för oss är det kul att hålla på traditionen och ungarna tycker det är roligt att få hjälpa till med flaggan. Funderar på vad ni nonstopflaggare tycker om oss (få) som tar in flaggan på kvällen. Tycker ni att vi är löjliga? Hur gör ni med era flaggor, och varför? Segla lugnt!
- 48 svar
-
- 2
-
Bra tips! Ska göra så.
-
Så kan det ju ha varit. Men vi har tagit ned och upp fallet flera gånger efteråt så så som det sitter nu behöver inte vara exakt så som det satt då.
-
Jag har vad som enligt manualen verkar kallas för skivbox. Svårt att se från marken, men den ser hel ut. Även med kikare. Däremot ser det ju ut att gå att hissa seglet lite till för att få bättre vinkel. Kanske ska prova det i helgen om det strular igen?
-
Ska dit ikväll och kika. Kanske blir en spännande mastklättring till helgen om det vill sig.
-
Hej! Jag vet inte om vi har/har haft en styrning/falledare. Det är en Furlex 200 och båten är en Bavaria 37. Brukar man ha det? Det kan alltså vara så att med mer vind i seglen så kommer belastningen att öka och felet återkommer?
-
Hej samlade kännare! Nu är jag konfunderad. I helgen var vi ute i 10 - kuling 15 och det var lite på gränsen för oss, även om det var skoj! Vi hade fin slör och hela genuan utrullad bakom en revad stor. När vi kom in i lä bakom en ö så rullade vi in storen helt och gick vidare med bara genuan, nu med vinden mer eller mindre rakt bakifrån. En halvtimme senare var det dags att gå inomskärs och vi skulle hamna bidevind så vi beslutade att starta maskin och rulla in genuan. Nu till problemet. När vi skulle rulla in så blåste det på och jag försökte dra in den när den fortfarande hade en hel del vind i sig. Det orkade jag inte. Istället gick vi upp i vid med ett rejält fladder till följd. Det gick då att rulla in hur lätt som helst. Precis som vanligt. Vi gick vidare för motor och när vi kom utomskärs igen så tänkte vi dra ut genuan, men det gick inte. Den satt som fastfrusen på rullen. Två varv gick, sen tvärstopp. Vi gick vidare för motor och när vi kom i hamn så gjorde vi följande: 1. Vi försökte på nytt rulla ut seglet. Gick inte. 2. Vi rullade ut seglet för hand genom dra seglet runt och bakom sig själv tills det var helt ute (jobbigt). 3. Därefter halade vi in seglet med manöverlinan. Gick hur bra som helst. 4. På nytt försökte vi rulla ut seglet på vanligt sätt. Gick inte nu heller. 5. Nu började vi bli frustrerade. Vi började googla och hittade såklart en mängd olika förslag. 6. Jag gick nu ut på däck och tittade upp när jag drog i skotet och såg då att genuafallet lindade sig själv runt staget när jag försökte dra ut seglet. 7. Vi rullade ut seglet för hand igen och tog sedan ned fallet och tog loss seglet. 8. Nu var rullen och staget tomt och det gick hur bra som helst att rulla åt alla håll. 9. Vi hissade nu upp seglet igen och rullade in det. Det gick bra. 10. Vi försökte rulla ut seglet på vanligt sätt. Ånyo gick det inte. Frustration! (någonstans här halkade undertecknad på peken och gick i vattnet - jag var nu faktiskt "sur", men ytterligare en lärdom rikare - och tacksam över att inga andra fanns på bryggan - en gapskrattande fru räckte gott och väl som publik.... ) 11. Ned med seglet igen. 12. Nu hissade vi fallet med en pilotlina (så att vi kunde få ned det). Med fallet uppe och hissad pilotlina så snurrade vi på hela profilen och det gick hur bra som helst. 13. Återigen ned med fallet och upp med seglet igen. Och nu plötsligt så gick det att både rulla in och rulla ut. Vi har alltså (kanske) "lagat" felet. Men vi vet inte hur och varför. Det vi vet är att fallet virade sig runt profilen och då tog det stopp. Det är såklart inte bra och så ska det inte vara. Men vi har ju inte gjort mer än att ta ned seglet och ta upp det igen, några gånger. Och nu fungerar det alltså. Vad kan ha hänt? Vi seglade i relativt hårt vind och vi ett tillfälle tappade genuan luften helt på läns och när det fylldes igen så small det till i hela riggen. Jag tänkte då att detta är inte bra om det händer på många gånger. Kan det ha böjts till något i masten då? För det var ju efter det som det inte längre gick att rulla ut seglet (även om det gick att rulla in). En annan möjlighet: det fladdrade rätt bra när vi rullade in det. Kan det under fladdret ha lindat sig fel på något sätt? Eller kan fallsvirveln på något sätt ha tagit stryk och att det nu fungerar igen bara är ren tur? Långt inlägg, men vi är fundersamma på vad som kan ha hänt. Nu verkar det som sagt fungera, men man blir ju lite nervös att det lika gärna kan strula igen till helgen när vi ska ut igen eftersom vi inte vet vad som egentligen hände... Någon som har några tankar kring detta? Segla lugnt! /TedTurner
-
Många bra tips! Härligt! Ska testa mig fram. Sedan får man väl som Mackey skriver ovan kanske skippa den mentala spärren om kritvita däck. Med en 9-åring, en 7-åring och en 1-åring plus två klumpiga vuxna får man väl helt enkelt räkna med lite smuts då och då...
-
Har i några år ägt en båt med teakdäck, men nu köpt en (förhoppningsvis mer lättunderhållen) båt med plastdäck. Något jag upptäckt tämligen omgående är att på vit plast syns smuts väldigt snabbt. Hur sköter ni era däck under säsong? Jag har nu under två veckor i sjön tvättat däcket med sjövatten två gånger och infört skogräns, men hur gör ni andra? Tvättar ni med sjövatten och bara slänger ut en hink? Tvättmedel? Skurar ni? Hur ofta? Måste erkänna att detta har jag faktiskt aldrig funderat över och mitt förra teakdäck var säkert smutsigare än det såg ut...
-
Har nu varit vid båten och tittat på detta med nya ögon tack vare er hjälp. Senast drog jag ner mer fett via fettpressen och möjligen var det därför, eller så är det ett mirakel, för nu var det torrt. Vågar inte ropa hej ännu dock och jag vill igen tacka för goda råd! (Hur lyckades folk bli båtägare innan internet?) Ska ge mig på att byta slangklämmor till hösten som ni rekommenderade. Har även köpt i reserv ifall oturen är framme nu under säsong. Nåväl, tack igen och ni lär inte slippa mig på ett tag då detta alltså är helt ny mark.
-
Stort tack för din hjälp, och ett mycket utförligt svar! Om jag förstår dig rätt så ska hela paketet förskjutas bakåt? Alltså, utifrån min bild, så ska glanden lite mer åt höger och alltså sluta lite mer tätt över några fler gängor? Och slutligen skruvas låsmuttern tillbaka? Har jag förstått det rätt då? En annan (kanske mycket dum fråga) dock. Båten ligger ju i skrivande stund i vatten. Om jag börjar meka med låsskruv/gland, kommer jag då att sänka min båt eller är det lugnt? Med andra ord, måste jag vänta med detta till efter säsong eller kan jag göra det redan nu? Fettpressen förstår jag att jag testa redan nu. Tack igen för ett bra och pedagogiskt svar!
-
Här är bilden där axeln går ut.