![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
nissebrun
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Då är det sannolikt en -92:a eftersom det finns en manual som tydligen är daterad -92.
-
-
Hej. Undrar om någon har en idé vilken årsmodell det kan vara på denna 60-hästars mariner.
-
Nu hänger jag inte riktigt med ?
-
Fortsättning följer. Efter att ha kontrollerat och rengjort alla anslutningar och skiftat tändspolarna så fanns plötsligt gnista på båda stiften. Det var ju positivt. Då återstår nästa problem: gängan till ena stiftet är så pass dålig att renovering är ett måste. Det verkar finnas 2 olika varianter på insatsgänga på marknaden. En som jag tittat på verkar intressant men där är en sak jag undrar över. Insatsgängan på bilden har ju som en krage längst ut. Det gör ju att stiftet inte kommer lika långt in som tidigare. Har det någon betydelse ?
-
Det ska jag absolut göra men frågan kvarstår, vad är det för någonting ?
-
Sedan undrar jag om något vet vad denna mackapär är ?
-
Nu har jag plockat bort spolen men den saknar tyvärr märkning. Kan man mäta upp den på något sätt om den är ok ? Bifogar några bilder. Tyvärr ingen inspektionslucka på svänghjulet så jag vet inte om den har några brytarspetsar.
-
Tack för alla tips. Jag provade med olika stift när jag konstaterade att ena cyl. saknade gnista. Planen är att försöka flytta tändspolarna inbördes och se vad som händer då.
-
Tack för svaret. Av vilken anledning menar du att jag ska lossa svänghjulet ?
-
Hej. Efter att min motor inte startade vid upptagningen med bogsering som följd har jag idag konstaterat att det ena, av 2, tändstiftet inte ger någon gnista. Därför har jag några frågor och övriga tips tages tacksamt emot. Motorn det gäller är en riktigt gammal Evinrude 50hk från 70-talet. Fråga 1: Är det så att motorn inte orkar att starta på endast 1 cylinder ? Fråga 2: Knappen på motorn som jag trycker in för att stänga av motorn, exakt hur fungerar den ? Nästa steg blir att kolla så den inte spökar. Bryter den strömmen till 1 eller 2 tändstift ? Vi hade nämligen varit ute en tur utan problem och nästa gång jag ska starta så finns ingen antydan till tändning. Det sista jag gjorde var ju att stänga av motorn med knappen så kanske kan den vara boven. Andra tips och goda råd tas tacksamt emot. Mvh Conny.
-
Sedan undrar jag om det är rätt att lägga sig mellan 1,5 och 2 % oljeblandning i bensinen vid ”normal” körning ?
-
Hej och tack för ditt svar. Jag har kört på NGK B7HS och funderar på om det skulle gå att köra på Biltemas stift, brisk.
-
Hej. Har sökt förgäves på nätet efter rekommenderat elektrodavstånd på tändstiften till en gammal Evinrude 50 hk 2 takt. från 70-talet. Kanske någon här sitter inne med sanningen? Mvh Conny.
-
Jag var osäker på vad som satt på innan och behövde en ny snabbt. Hittade en 13 3/4 x 15 på nätet och chansade lite.