Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

Hustomten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hustomten

  • Placering
    Kadett
  1. Impeller är nog så viktigt, liksom oljan i växelhuset, man kan behöva fler tändstift än motorn har då det är viktigt att dom stannar på rätt ställe (indexering) med rätt moment. Det finns ju många olika storlekar på motorer, här en länk, sök vidare på forumet om du inte hittar vad du behöver. Jag försökte beställa delarna för min motor i USA men det företaget var ej tillåtna att skicka till europa, men man kan ju låta nån som bor där köpa dem och skicka hit, jag lämnade in den till en aktoriserad verkstad till slut. Jag har 2009 års servicemanualer till 25-300hk som pdf . Även 4 filmer om TPS setting/vattenpump service/index stiften/växelspakslängd. http://www.etecownersgroup.com/search?keywords=service+parts&searchin=message&member=&do=findposts&id=217867&replies=atleast&numreplies=0&daterange=0&custdatefrom=&custdateto=&sort=&order=desc&radio_showas=threads&btnSearch=Search&action=doSearch
  2. Själv köpte jag en Bella Falcon 26, med ett bord på akterdäck kan man nog sitta 6st och äta, allt sitter där det ska efter 13 år, sjöegenskaperna mycket bra, och tycker själv KAD32 räcker mycket väl. Fick ett aldrig använt kapell med och takdelen har suttit uppe hela tiden som soltak, helt suveränt för mig som vill vara ute men inte i solen.
  3. Ang. Wallas spisen så har jag nyss blivit ägare till ett sådant, där informerade säljaren om att man var tvungen att ha motorn igång vid tändning/uppstart, så jag monterade en stor kondensator på spisen och det fungerar perfekt, ett tips för framtiden kanske om batteribanken inte klarar hålla spänningen som spisen kräver.
  4. Då kan du under tiden läsa på etecownergroup forumet under tiden för att få en inblick i hur detta forum är, det finns dom som tror det bara är fel på etec när dom sett forumet, men grejen är att det är nästan bara dom som har problem och kanske svårt finna hjälp där dom bor, och det är superproffs som svarar, eller begär fler uppgifter för att kunna hjälpa till. För att vara seriös registrerar man sig med motornummer för det är motfrågan No 1 när man vill ha hjälp, då kan dom se när hur och var motorn är servad mm. Lycka till från Pär i Torshälla/hustomten
  5. Svaret är kanske, finns nog ingen som kan ge svar utan att undersöka den men om du vill ta risken och köra som den är så sätt på proppen du hade från början, eventuellt byta tändstiften och montera enligt specifikationen, man behöver ofta extra stift för att samtliga ska gå att montera rätt, efter körning kan du kolla stiften igen och kanske se om alla är lika eller något skiljer sig, för att eventuellt komma vidare med felsökning. Men vad är motorn värd för dig? har du råd att chansa? Eller låta ta diagnos på motorn? Har du bytt bränslefilter nyligen, kollat att det inte är vatten i bränslet, förmodar du har fast tank som kan samla en hel del vatten och skräp med åren.
  6. Som sagt förut jag tror du behöver hjälp av ett proffs, den som sa att din propeller var "för liten" när båten först sackade i fart måste ha varit övertygad om att propellern krympt eftersom "han rekommenderar en "större"? trots att båten med befintlig propp gjort 40 knop, sådana råd säger ju allt om den rådgivaren. När du insåg att den då inte orkade varva ur, bytte du då tillbaka till den första proppen? för att köra en tvåtaktare på för hög växel (för stor propp) i uppförsbacke hela tiden är verkligen inte nyttigt, det är nog det bästa sättet att ha ihjäl en motor i förtid. i USA och Australien med flera länder säljer man inte en E-tec motor utan att prova vilken propeller kunden ska ha, just för att man vill ha nöjda kunder. Det kan vara igensatta filter/ledningar eller tjyvluft i bränslesystemet?? och jag rekommenderar som sagt en "riktig" e-tec mekaniker. Men en början är att köra diagnos på motorn, under körning. Det kan ju vara fel på en sensor eller insprutare och det hittar man inte utan att få ut diagnosen.
  7. Om inte stiften är ok och indexerade så kan du inte räkna med att den går bra, en auktoriserad, (utbildad av e-tec mekaniker) kan koppla in sin pc med diagnosprogram och läsa av värden som visar på ev. problem, även under körning. Ang tillsatser i bränslesystemet om det är vad du frågar om, så har allt jag läst om dessa slutsatsen att dom inte tillför något positivt. Endast filter kan rena bränslet, det finns även filter på varje insprutare också. Många problem kan uppstå då mekaniker som inte kan e-tec tror det är som en "gammal vanlig" 2-taktare, det ser man på "forumet" som rekommenderas ovan.
  8. kolla på har själv en e-tec 50hk och skulle aldrig köpt en om det inte vore för forumet som anges ovan, finns inga utrymmen för fel om den ska fungera optimalt, där det viktigaste är att motorn varvar ur på full gas med den belastning man oftast åker, bränslefilter med vattenavskiljare är också viktigt då man på e-tec forumet kan se att många har problem med vatten mm i bränslet.
  9. Stort tack för dina erfarenheter, intressant att höra hur du nyttjar utrustningen, jag måste nog se själv på några olika utrustningar och jämföra innan jag lägger ut pengar på detta.
  10. Tack för svaret, jo jag förstår att man behöver träna på att använda radar, och att det är nästan enbart som "chart overlay" man nyttjar den, (i vilket fall säger min bror det som bor i skärgården) och min kurs har just startat :-) tack vare dig. Finns inte mycket beg. Navman på webben, han på Nobelius sade att det inte finns några kompatibla märken, det räcker tydligen inte med NMEA i detta fallet.
  11. Hej, jag har aldrig använt radar men skulle gärna vilja ha det, och så föll det sig så att jag köpt en båt med Navman 8084, den är väl idag lite halvgammal men väl fungerande, så jag sökte på webben efter radar till den och fann en realisationssida hos Nobelius i Sthlm med en antenn plus 2kw processor, Jag ringde Nobelius och den jag pratade med sade först att den inte klarar chart overlay, vilket behandlas mycket ingående i manualen?? sedan sade han att jag måste ha en kompass?? När man läser Navmans broschyr om radar kan man läsa "When ordering a radar system, please ensure both the scanner AND processor unit are ordered" så jag blir mycket förvirrad, mer än vanligt? inte någonstans ett ord om kompass. Så jag hoppas expertisen på detta forum kan ge besked om vad som gäller?? eller leda mig till någon site med info jag inte funnit ännu.
×
×
  • Skapa nytt...