Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025

Betongfarbrorn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Betongfarbrorn

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag har en fundering angående en skuren Yamaha 50hk från 1988. Tre cylindrar. Det började med att "någon" körde sönder motorn, och denne någon var faktiskt inte jag! Men i alla fall, när jag sedan tog över motorn för att reparera den så insåg jag att mittencylindern hade en spricka i fodret. Detta gjorde så jag helt enkelt fick skaffa ett nytt komplett block, för att slippa bryta ihop helt och hållet. Men nu så här i efterhand så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av foderbyte och vad det kan kosta? Det går ju att få tag i foder för en ganska rimlig peng. Men vad kostar arbetet? Och vem gör det? Jag är tacksam för alla svar!
  2. Usch, det lät jobbigt! Jag hoppas att så inte är fallet. Motorn går ju fläckfritt på allt annat än just tomgång, så jag tror ändå inte att det är packboxen? Men OM det skulle vara det. Blir det ett helvete då?
  3. Jag hoppas att du har rätt! Antagligen har du det. Jag ska prova på måndag. Fungerar det så blir jag glad! Jag återkommer med besked.
  4. Jag har precis vevat igång en yamaha 50hk, årsm 88. Motorn går väldigt bra så fort man ger den lite varv, men tenderar att nysa ordentligt på låga varv. Speciellt vid tomgångskörning och allra helst när motorn fortfarande är kall. Detta kan även uppstå när man har varit ute och kört en stund och ska lägga till vid bryggan. Precis när man ska lägga i backen, när motorn är på låga varv åter igen, så nyser den till och stannar. Dock så är motorn väldigt lättstartad och det finns inget annat som tyder på att något skulle vara fel? Är det någon som har upplevt detta och vet vad det är? Jag ska kontrollera luftskruv, lågfartsmunstycke och eventuella läckage, men det kanske finns något annat som jag inte har tänkt på? Tacksam för tips!
×
×
  • Skapa nytt...