Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024

BigFred

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BigFred

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

339 profilvisningar
  1. Fin! Ja de känns rejäla. Gillar den skarpt.
  2. Hmm. Ja det där med läget på drevet får jag kolla på land. Tack för tipset! Proppen ska jag byta oavsett för jag anar att jag kan övervarva nu och det är ju dumt. Men sen det här med att mellan säg 3600 och 4200 varv så hör man mer skillnad på varvet än vad farten ökar. Vad kan det bero på? Proppen? Trimmet? Nåt annat? Tycker att om motorn varvar bra borde det inte va nåt större fel. Beväxningen? Nu kanske inte alla bottenmålar trimplanen och i Mälaren får man ju inte ha nåt bra. Men satt på badbryggan och kände under där jag kom åt. Undersidan av trimplanen och närmsta delen av skrovet känns som grova delen på ett rivjärn... hoppas det har med detta att göra. Bävar lite för hur botten ser ut när vi tar upp den
  3. Jaha märkligt med såna olikheter. Har för mig att det stod andra siffror i manualen också. Men inte de du nämner heller. Kanske är olika hur de angetts under åren. Men jag upplever det som att drevet är ordentligt intrimmat vid minus 1. Man hör även hur ljudet ändras i powertrimmet när man når bottenläget. Fortfarande. Inget där som ändrats under tiden jag haft den. Varit samma hela tiden. Och man känner som sagt när man accar hur det blir tungstyrt och drevet vill åt babord tills man trimmar ut till några +. Då släpper det och den blir mer lättstyrd. Men återigen. Det har ju inget nömnvärt med farten att göra. Dock kanske jag trimmat ut lite väl mycket då.
  4. Men mest intrimmat är ju -1. Man känner ju i ratten också när det mjuknar när man trimmar tillräckligt. Men skulle nig klara mig med +2 till +3. Men det gör inte skillnaden i fart jag upplever. Fart-tappet har jag ändå. Börén är en -78 motorn från -89.
  5. Ok hehe. Tack. Trimmar ut några steg när jag planat. Fullt intrimmad är ju -1 på displayen. Fullt uttrimmad är +4 tror jag vid färd kan va +5. Sen lyser en röd lampa på trimdisplayen. Högre än så endast för upptagning typ. Men brukar väl ligga på +3 vid marschfart. Trimmar jag ut till +4 gick det bra förut men nu tycker jag den blir vinglig och låter ännu mer som att det är för mycket trimmat. Kan bero på att familjen å packning varit ombord tidigare men inte idag. Båten går i Sthlms skärgård.
  6. Råkade visst lägga det här i seglarsnack först... vi gör ett nytt försök här istället Köpte en Ockelbo dc21 med en Volvo penta aq271c med 290-drev (singelpropp). Motorn går jämt och fint, varvar bra. Propellern ska enl uppgift vara 15x17 nu vilket är annan stigning än standard som ska vara 15x19. Tyckte tidigare i somras att den gick lite långsamt strax under 30 knop. Tyckte den borde göra över 35 iaf? Har antagit propellern vara boven i dramat. Nu däremot, nu gör den typ bara 25?! Har antagit detta bero på beväxning då den tidigare gick i Mälaren då vi köpte den. Och är således inte bottenmålad med nåt som håller sådant borta. Ligger jag på säg 3200-3400 rpm gav detta ca 22-23 knop i början på semestern. Nu ger 3400-3600 ca 21 knop. Gasar jag på mer så ökar ju farten något såklart men inte alls i paritet med varvtalet. Känns som den bara vispar runt. Låter som om det kaviterar/drar luft nästan. Vad kan detta bero på mer? Eller kan jag koppla av med att det kommer lösa sig till våren med tvättad/målad botten och standardstorlek på ny propeller? Har inga problem att varva upp till 4600 som ska va Max. Båten svarar också bra på gaspådrag från låg fart, dvs propellern biter tag bra i vattnet då. Problemet börjar i högre farter.
  7. Skrev i telefonen. Vart hamnade det nu då?
  8. Köpte en Ockelbo dc21 med en Volvo penta aq271c med 290-drev (singelpropp). Motorn går jämt och fint, varvar bra. Propellern ska enl uppgift vara 15x17 nu vilket är annan stigning än standard som ska vara 15x19. Tyckte tidigare i somras att den gick lite långsamt strax under 30 knop. Tyckte den borde göra över 35 iaf? Har antagit propellern vara boven i dramat. Nu däremot, nu gör den typ bara 25?! Har antagit detta bero på beväxning då den tidigare gick i Mälaren då vi köpte den. Och är således inte bottenmålad med nåt som håller sådant borta. Ligger jag på säg 3200-3400 rpm gav detta ca 22-23 knop i början på semestern. Nu ger 3400-3600 ca 21 knop. Gasar jag på mer så ökar ju farten något såklart men inte alls i paritet med varvtalet. Känns som den bara vispar runt. Låter som om det kaviterar/drar luft nästan. Vad kan detta bero på mer? Eller kan jag koppla av med att det kommer lösa sig till våren med tvättad/målad botten och standardstorlek på ny propeller? Har inga problem att varva upp till 4600 som ska va Max. Båten svarar också bra på gaspådrag från låg fart, dvs propellern biter tag bra i vattnet då. Problemet börjar i högre farter.
  9. såklart glömde jag skriva motortyp. Min fråga gäller en AQ271c...
  10. Hej. Vad är normalt oljetryck? min pendlar från ganska lågt vid tomgång till högt vid höga varvtal. ÄR det normalt? Har aldrig fått nån varning dock.
×
×
  • Skapa nytt...