Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025

jlsys

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jlsys

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

535 profilvisningar
  1. Motorn sitter i en Albin 23 så den är lätt tillgänglig men jag är inte en mekaniker. Byta termostat, impeller, avgasrök och olja är väll det som jag hittills lyckats med. Men om det inte är svår kanske det kan vara värt att låta en mekaniker göra det. Och som tidigare sagts, det gäller att vara vilken cylinder man skall byte på med.
  2. Pumpen fungerar och det är martec kylning. Men problemet verkar vara på sjövattensidan. Om det skulle komma lika mycket kylvatten vid höga varv som vid låga så skulle det inte vara några problem. Tycker det är konstigt att det upphör när motorn får över sådär 1000rpm
  3. Hej Efter årets sjösättning så har jag problem med kylningen på min sötvatten kylda MD17c. Den kyler bra på tomgång och rikligt med sjövatten går ut med avgaserna men när man varvar upp den så kommer nästan inget kylvatten ut ur avgasröret och motorn går varm. Jag har nytt impeller samt kontrollerat slangen från insuget. Även placerat denna slang i ett kar med vatten och fick samma resultat då. Inför vinterfarvarningen så kördes motorn med glykol men det var en kall vinter så lite orolig något tagit skada ändå. Tyvärr går den varm ganska fort så kan inte köra den till något varv och inte fått tag i någon som kan komma och titta på motorn så mottager gärna tips på hur jag kan fortsätta min felsökning för att hitta problemet.
  4. Motorn är här varm och den kyls med sötvatten. Kört motorn ca 3h och både kylvatten och motorolja verkar inte minskat nämnvärt. Vid tomgång rycker det knappt något. Tänkte med på om det kunde vara olja så försökt se om jag jag se en blå ton eller någon film på vattnet men tycker mig inte se det. När md17 en gång var ny kunde den varva som Max 2500, med några år på nacken blir den gärna lite varm så håller mig runt 2000. Förutsatt att det sitter rekommenderad propeller på.
  5. Hej Jag har nyss gått från att använda båt med utombordare till en med en gammal md17c. Det är en viss skillnad på hur motorerna uppför sig och blir lite osäker på den rök som jag ser bakom min md17c vid ca 2000 varv. Ni med erfarenhet, vad tycker ni om hur avgaserna ser ut på filmen som länken nedan visar. Är det normalt eller är det läge att låta någon titta på motorn? https://goo.gl/photos/ZQvbUH68hw2nu9Vx6
×
×
  • Skapa nytt...