Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Ponto

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

1 följare

Om Ponto

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

1 312 profilvisningar
  1. Jag brukar förvara min RIB på tomten, på sin trailer och under en presenning med motorn på. Presenningen täcker i princip hela ekipaget och ligger mot tuberna. Det är i sig inget problem, men man behöver ha en bra takås på något sätt för att vatten och snö ska vara lätt att ta bort. På nuvarande RIB finns det konsoler och bågar som ger en bra takås. På en tidigare RIB la jag en träribba längs båten. Tuberna ska alltid vara uppblåsta och ganska hårda. Då klarar sig limningen av tuberna bäst. Motorn servas och vinterkonserveras. Sedan kan den sitta kvar på båten och ska då vara i vertikalt (nerfällt) läge. Batteriet ska hållas laddat under vintern. Se i övrigt till att båten är ren och torr.
  2. Det är helt rätt tänkt. En klassisk s.k. båtmansstol är inte särskilt säker att använda. En klättersele är det som alla proffs-seglare använder. Många använder Spinnlocks variant, Mast Pro Harness. Jag har själv en sådan och den fungerade utmärkt när jag bl.a. var uppe i masttoppen ute i havet under ÅFOR.
  3. Har man en GPS ombord, så går det alldeles utmärkt att deviera magnetkompassen med hjälp av den. En någorlunda lugn dag går man en rak kurs och styr mot ett riktmärke i land, läser av GPS:ens kurs och jämför med magnetkompassen. Det här kan man göra på hur många olika kurser man vill eller som man anser behövs. Man behöver bara gå några sekunder på varje "ben" för GPS:en hittar rätt kurs ganska snabbt. Noggrannheten med den här metoden blir fullt tillräcklig för åtminstone fritidsbåtsskeppare.
  4. Jag är inbiten Garmin-människa men "tvingas" nu till en Simrad-plotter. Där kommer jag att välja Navionics sjökort, då jag tycker dessa ser bättre ut än C-Map. (Jag har läst tråden som diskuterar Navionivs vs. C-Map.) Nu undrar jag om det är någon Navionics-kunnig person som kan förklara hur man bäst kan göra bl.a. ruttplanering på en PC när man har Navionics. Det finns tydligen en app, Navionics Boating, som verkar kunna rätt mycket. Den kostar en slant, vad jag förstår, men det framgår ingenstans hur mycket. Det verkar också som att det ingår sjökort, som man dessutom kan ladda ner till sin plotter. Jag undrar: Ska man köpa sjökort separat i någon butik eller ska man hämta sjökort via appen? Vad kostar appen, abonnemanget? Hur gör man överföring mellan plotter och PC, och vice versa?
  5. Om det är bara just kaffe som är behovet, så kan en enklare väg vara att skaffa en Handpresso Auto. Den är avsedd för 12V och fungerar alldeles utmärkt. En Espresso tar någon minut bara och enda nackdelen är att det bara blir en liten kopp i taget, men enkelt och smidigt är det. Googla på Handpresso Auto för att hitta olika försäljningsställen.
  6. Vi beställde en sådan hel bäddmadrass när vi köpte båten ny för två år sedan. Det var leverantören, Flipper Marin i Täby, som ordnade med det. Det har vi inte ångrat, tjock och jätteskön. Kostade dock 10 000 kr, så det får man vara beredd på.
  7. Jag är väldigt nöjd med båten rent generellt, som vi köpte ny 2016. Det kan kanske ändå vara intressant för andra ägare att höra om de bekymmer som vi trots allt ändå haft. Redan efter någon månad packade aktre ankarspelet ihop. Det blev i samband med ankring rena tamp-salladen som tryckte sönder skivan och kniven som styr tampen. Det var en kink på tampen som kördes fast. Detta reparerades omgående på garantin i samband med första service. Vi har också haft en läckande dusch på akterspegeln. Lätt att åtgärda, men kan ge följdverkningar för elektroniken som sitter alldeles innanför. Läckande eluttag för landströmmen har vi också haft. Kontakten sitter oerhört dumt och samlar gärna vatten i en hög, som läcker in. I vårt fall gav det ständig utlösning på jordfelsbrytare både iland och ombord. Även detta åtgärdades kostnadsfritt och nu tror jag man gjort en något bättre lösning på de nya båtarna. Alldeles nyss råkade vi ut för två andra fel, oberoende av varandra, men ändå. Babords frontruta har spräckts och krackelerat. Båten står ute, men är täckt på ett bra sätt, tycker jag. Ingen snö eller is har lagt sig på presenningen på hela vintern och det finns ingen som helst åverkan på presenning eller täckställning. Jag tror att rutan har haft inbyggda spänningar och sprängts av de kraftiga temperaturväxlingar som varit senaste tiden. I dagarna la också batteriladdaren av. Verkstan har varit och tittat och de tror att det möjligen kan ha kommit fukt på laddaren vid något tillfälle och slagit ut elektroniken. Laddaren måste alltså bytas ut. Kan det möjligen vara den tidigare läckande duschen?
  8. Vilken smart CTEK-pryl, Per. Jag har kopplat in en vanlig digital voltmeter och fäst den ovanpå den vita batterilådan på babordssidan. Kanske ska man investera i en CTEK-variant i stället...? Jag köpte också båten utan ekolod, men redan vid första servicen bad jag om att få ett ekolod installerat. Vet inte vilken givare de satte in, men det är en som går genom skrovet och fungerar bra i alla farter. När det gäller solceller har jag helt enkelt skaffat en lös vikbar 100 W-panel. Den slänger jag upp på rufftaket vid behov (inte under körning så klart) och kan då placera den där det inte är någon skugga. Jag tycker den lösningen duger bra.
  9. I vår Aquador 27 HT har vi valt att stuva porslin, torrvaror o.s.v. i plastlådor med lock under passagerarsätet. Det är lådor typ SmartStore på Clas Ohlson m.fl. ställen. Tror vi har tre lådor där. Ja, det blir lite plock att lyfta och stuva för att få fram rätt låda, men man vänjer sig snabbt. Likaså har vi några sådana lådor under bädden i förpiken för diverse kläder. Kastruller och så har vi under diskbänken. Det är kastruller av lite camping-karaktär som man kan bunta ihop. Då ligger de stadigare utan att skramla. Generellt kan man säga att det är en ganska liten båt och man får acceptera lite campingliv i den. TV har vi valt bort, så där har jag inget förslag. Vi använder dator och internet för att se nyheter, filmer och andra program.
  10. Jag har också en Aquador 27 HT. Gångvärmen är riktigt bra och ska inte innebära något problem att sitta och köra utan att ha en tjock jacka på sig. Om det är kallt och fuktigt ute, ska du dock starta upp motorn i god tid innan du kör iväg så att defrostern hinner torka upp rutorna på insidan. Det tar rätt lång tid att få bort fukt och imma på insidan, men när det väl är gjort så är det torrt och varmt i båten. Ha en skön tur.
  11. Jo, det är en bra idé, men jag hoppas att någon kanske kan tipsa om firmor eller vem som gör dessa jobb på ett bra sätt. Eller har tips på vart man kan köpa. Nu ser inte jag var du bor, men ett av de bästa företagen i Sverige på att hantera tuber till RIB-båtar m.m. är Ekens Naval i Täby, Stockholm. De reparerar och byter olika märken och material, men jag vet inte om de specifikt klarar exakt din båt. www.ekensnaval.com
  12. Ponto

    Längd på spinnakerbom

    Det är riktigt att gennakern enligt SRS är ett undanvindssegel, och räknas dessutom som spinnaker. Gennakern får inte skotas över spirbom och det får inte spinnakern heller. Däremot får båda seglen skotas över en spinnakerbom. Jag ser inte något särskilt förbud för gennakern för det. Enligt kappseglingsreglernas regel 50.3a framgår att ett bogspröt eller peke inte är en utriggare. Således saknar det betydelse hur (var) gennakern är halsad. Den får ha spinnakerbom ändå.
  13. Ponto

    Längd på spinnakerbom

    Det är i princip rätt, men det förutsätter att man kappseglar enligt SRS-regeln. Nu framgår det inte av frågeställaren enligt vilka regler han eventuellt tänker kappsegla. Enligt redskapsreglerna, som SRS hänvisar till, är gennaker att jämföra med spinnaker. Det innebär att gennakern visserligen inte får spiras med spirbom, däremot får den skotas över en spinnakerbom och det var ju just spinnakerbom som frågeställaren undrade över. Skillnaden på spirbom och spinnakerbom framgår av redskapsreglerna F.1.4d, och handlar om att spinnakerbom fästs på masten för en spinnaker (och gennaker) medan spirbommen kan fästas på annat rundhult för ett försegel.
  14. Ponto

    Längd på spinnakerbom

    Kappseglingsreglerna är inte alltid enkla att läsa och förstå. Jag hittar en regel 50 som handlar om segelsättning och skotning samt regel 54. Dessa är inte enkla och glasklara, men jag tycker det verkar som om det är ok att spira en gennaker. Regel 50.4 definierar skillnaden på ett försegel och en gennaker, men oavsett vad en gennaker räknas som, så anger regel 50.3c att skothornet på ett försegel får skotas till eller fästas i en spinnakerbom eller spirbom, om man inte samtidigt har en spinnaker hissad. Regel 54 säger att ett försegels halshorn ska vara faststatt i båtens mittlinje. Det borde innebära att en gennaker (om den inte är spinnaker) ska fästas vid eller framför förstaget, på peke eller inte, och får sedan skotas via spirbom eller direkt mot skrov eller däck.
  15. Jag vet inte vad jag har för mastlängd.. Men segelfria höjden jag går under är lägst 14 meter.. Drar vi då av 1,5 - 2 meter båt får vi en mastlängd på 12 - 12,5... Jag glömde dessutom att det ska med en coaxiakabel till tv antennen upp till toppen.. Jag har bara ett par spridare, som sitter drygt halvvägs upp.. Jag funderar på att dra hela kabelbunten till toppen.. Sedan dra ner kabel till spridarna på utsidan, om jag nu bara kommer på nåt klurigt sätt att fästa, skydda kablarna på vägen ner... Som sagt, jag vill ha två 18 watts led flodljus ovanpå spridarna för ljus framåt vid tilläggning, och två dylika under spridarna för däcksbelysning samt navlights också ledlampor hängande under spridarändarna... Och som sagt en ankarlanterna i toppen också den led.. Så totalt, med en vettig anslutning, blir det ju en bunt... Vad sägs om att ansluta navlamporna ihop paralellt med en 1,5mm kabel, flodlamporna parvis med 2,5mm, plus ankarlampan med 1,5.... Skulle det kunna funka om jag säkrar flodljusen med 10ah, nav, ankare med 10ah....? Ps... Kan man inte använda transparent plastslang, typ Tygon el dyligt.. Har för mig att dom finns med innerdiameter upp till 25mm..? Det enkla svaret är att det kommer att funka dåligt. Det här med kalkylatorer för beräkning av kabelarea är inget hokus pokus, utan enkel konkret vetenskap. Om man förser elektriska förbrukare med ström via lång kabel, så blir det förluster. Dessa förluster ger spänningsfall för förbrukaren och ökat effektuttag i batteriet p.g.a. uppvärmning av kabeln. Ju grövre kabel man har desto mindre blir förlusterna. En LED-lanterna drar inte mycket ström, men ska du ha den i maststoppen så behöver du 2x2,5 mm kabel bara för den. Däcksbelysning under spridarna rekommenderar jag att du reducerar till en stark LED-lampa. Dra direkt till spridarna och inte via masttoppen. Där behövs det minst 2x6 mm. Flodbeslysning föröver rekommenderar jag att du också reducerar till en stark en lampa. Dra direkt till spridarna och inte via masttoppen. Där behövs också minst 2x6 mm. Du kan inte ha gemensam jord om du ska köra förbrukarna samtidigt. Då måste jordledningen vara betydligt grövre. Tänk på att när du ska dimensionera säkringarna, så finns det effektförbrukning även i kabeln eftersom den är så lång.
×
×
  • Skapa nytt...