Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Salty

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    179
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

26 Expert

Om Salty

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

1 402 profilvisningar
  1. Hög självrisk påverkar ju att premien blir lägre. Ett alternativ med 10 000 kr i självrisk och det påverkar premien med ca 30-40% ifrån första alternativet på 3000 kr om jag minns rätt när jag kollade på en båt för några år sedan. Övriga skadeförebyggande åtgärder ger ofta upp till 30-40% beroende på val av båt. Förarintyg (Alternativt erfaren sjöbjörn) 🛳🐨 För motorbåt kan det finnas en hel del skadeförebyggande åtgärder som sänker premien med ganska mycket: Fastlåst båt med klass 3 vid brygga Inlåst båt/utombordare under vintern Gpslarm Micropunkter Imånga fall kan det ju vara en fördel i att investera i dessa förebyggande åtgärder. Dels kan det ofta handla mellan 15-30% i rabatt om man vidtagit alla åtgärder. Har man genomfört dessa har man sannolikt mindre sannolikhet att man drabbas av något oförutsett vilket är den största vinsten. aldrig kul när man kört på grund, eller drabbats av stöld... 😕 Så det kan ju vara bra att även kolla med sitt försäkringsbolag vilka skadeförebyggande åtgärder som kan vara lämpligt att genomföra. Med vänliga hälsningar Salty
  2. Sista natten för säsongen 😭 Kan dock se tillbaka på en magisk sommar.... 🙂 Blir en lång vinter....🙄
  3. Hej Liten återkoppling..... Idag skruvade jag loss oljetrycksgivaren på min mercruiser 5,7 och mätte med hjälp av en oljetrycksmätare. På tomgång var oljetrycket lågt, ca ett halvt kg, till 0,7 kg (Mätaren på instrumentbrädan visar till vänster om noll) När jag gasar upp till 2000-3000 varv i friläge hamnar trycket på ca 3 kg. Det som jag tyckte var märkligt var att oljetrycksmätaren fortfarande gjorde utslag på instrumentbrädan. Borde den väl inte gjort om kabeln och givaren var loss? Finns det något annat som mäter oljetrycket än detta? Är förgasar motor.... Olja är ny i höstas. 25/40 Känns rätt illa att trycket är så lågt vid tomgång..... Någon som har något råd vad jag kan göra? Eller vilka orsaker det kan vara till detta? Varv och marinor har flera veckors väntan, så någon mekaniker har jag inte möjlighet att få hjälp av utan antar att jag får avvakta.... Känns trist just nu..
  4. Det finns liten gästhamn, dock inte så många platser. Däremot är det väldigt ofta ledigt... 🤔
  5. Hej Tack för dina synpunkter. Ville försöka återberätta så tydligt som möjligt, varpå alla tänkbara problem tog jag med. Uppskattar ditt råd, kommer att kontakta någon som hjälper mig att titta på elen. Kände att flera av mätarna rör sig på ett sätt att hag misstänker att jag har elfel i mitt system. Men oljetrycket behöver jag få koll på.med det snaraste....
  6. Hej Hoppas få lite hjälp, tyvärr är jag själv inte alls duktig på motorer men önskar lära mig mer. Har en mercruiser 5,7 ifrån 98, helt renoverad 2014. Gjorde komptest på marinan i våras och det såg mycket bra ut. Motorn går bra och låter helt ok. Problemet jag får är att oljetrycket visar 0 efter att båten ha gått i marschfart. Den går helt till noll direkt när jag drar av gasen. (mätaren riktigt rycker ner till.noll) Innan dess visar den ca.25-30 på mätaren. Går jag upp i march ökar trycket igen. Jag får ibland att mätarna inte riktigt stämmer. Ser att voltmätaren visar något lägre än vad min NASA visar på mobilen när generatorn laddar, varvmätaren fladdrar ibland iväg, framförallt vid start. Mätaren på instumentpanelen visar högre än vad plotter och mobil gör (ca 30 knop nör vi ligger i 25-26) Tog inför förra säsongen loss och filade på kontakter, tyckte inte att kontakterna hade ärgat något. Vet ej om detta har något med värdet för oljetrycket att göra. Ang oljetrycket blir jag orolig. Hade liknande problem i fjol och då bytte varvet oljetrycksgivare så den är ny. Olja är ny sedan i höstas (service) samt impellern ok. Oljenivå ok och ser fin ut. Filter är bytt i höstas. Några råd att ge mig inför mitt problem? Uppskattar Er hjälp oerhört då jag själv har nycket dålig erfarenhet att felsöka på egen hand. Mvh Salty
  7. Vindö camping på Orust. Fungerade o tömde allt, men trycket var lägre än normalt.
  8. Med all självinsikt för att min egen förmåga inom ellära är väldigt låg, så bör jag inte ge några råd. Det kommer o sluta med båtbrand. Fick hjälp av en vän med installationen. Hoppas att någon i forumet kan besvara din frågeställning. Bhemac brukar vara riktigt kunning inom området, Georg mfl. Träffar min bekant inom någon vecka, kan be han kika på det då och hör av mig så snart jag bett han titta på det. Ville med mitt inlägg kommentera att Garmin 420S och GFS10 fungerar utmärkt, när det väl är på plats! Med vänliga hälsningar Salty
  9. Satte in GFS10 till min Garmin 420 S förra året. Gick bra och är supernöjd med resultatet!
  10. Jag delar din uppfattning om att bränslekostnaden är en viktig och avgörande roll utifrån valet av båt. Därigenom anser jag att andrahansvärdet på stora båtar har en hög risk för prisfall. Beg marknaden idag upplever jag som rätt kylslagen och mindre båtar för dagsturer säljer merparten av nya båtar. Har en båt som drar 2,5 l Nm och det kommer kännas trist att på sikt inse att kostnaden för bränslet bara ökar och för mig med medelinkomst så är andra alternativ något jag får titta på. Andra omvärldsfaktorer påverkar givet vår hobby/livsstil. Världsläget med minst 4 galningar vid rodret (Kim, Putin, Donald & Assad) så är det ju inte så märkligt att myndigheter förvarnar om att vi bör klara oss minst en vecka på egna resurser. Utifrån det scenariot så blev min båt änn svårare o få såld/dyrare att använda framöver.... Politiker runt om spelar ett högt spel så det kan ju vara så att vår livsstil/situation förändra rätt fort... https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1XOWa/trump-efter-misstankta-kemgasattacken-hogt-pris-att-betala
  11. Finns många entreprenörer runt om i vår värld som ser nya möjlihheter som tur är. Länken nedan belyser utvecklingen inom solenergi. Tak med inbygda solpaneler. När stora fastighetsbolag annamar och om det skulle i en framtid vara en byggnorm att nybyggda hus har takpannor/tak med solpaneler lär det vara en bra lösning enligt mitt tycke. Benders (Mkt stor marknadsaktör inommtakpannor) hade även lanserat en takpanna med inbyggda solceller vad jag förstått. Kan man få till lösningar som detta till en standard, tror jagbdet kan vara en positiv del även för cårt klimat med en begränsad mängd sol. ☺ https://www.va.se/nyheter/2018/03/26/ljus-framtid-for-svensk-greentech---har-ar-takpannorna-som-producerar-el-owilli/
  12. Planen är att på fredag ska jag sjösätta mig själv i havet inte långt ifrån Fiskebäcksil. Årets första dopp.... 👀 Tittade på Viva och det låg på ca 2 grader en bit därifrån.. Båten får vänta några veckor 😎
  13. Inom detta område kan man som båtägare även påverka sin premie... Följa & investera i de skadeförebyggande åtgärder som lämnar rabatt (och förhoppningsvis leder till minskad risk för stöld & därmed extra kostnader, arbete och mindre tid på havet) Sen, den svåraste och mentalt ofta helt omöjliga åtgärd: (Förutom Panteniuskunder) Sänka värdet på sin båt iförsäkringen m i n s t var 3e år. 😢 I de absolut flesta fall (bolag) får man ut marknadsvärdet och inte det värde som anges i försäkringsbrevet. Det utgör enbart en högsta utbetalning, under förutsättning att marknadsvärdet är samma belopp... Dvs, sänker man inte värdet på sin båt, så betalar man sannolikt mer premie än nödvändigt eftersom ersättningen grundas på marknadsvärdet, den dagen skadan sker. Inte det belopp som anges i försäkringsbrevet. Att inte sänka värdet på sin båtförsäkring utifrånnhur marknadsvärdet förändras är väl nästan samma kapitalförstöring som att teckna bilförsäkring med fri körsträcka ? (Över 2500 mil) men bara köra bilen 6-700 mil? 😉
  14. Jag läste på ett forum på Facebook för ca 3 veckor sedan med en skribent som fick en inte lika kraftfull höjning av sin premie, men dock på 27%. Se bifogad bild. Så det verkar vara fler som fått höjning av premie, med en icke planande båttyp i försäkringshandlingarna.... 😔
  15. Hej Efter samtal med en person som arbetar inom djurbekämpning så fick jag förklarat att det mycket väl kan vara så att de kom in genom att springa på bjälke ifrån takstolen och hoppa den korta bit som är ner till båten. Bjälken är placerad ca 1 m högre än badbryggan och hoppet är då ca 50-60 cm ut från takstolen. Rimligtvis är det därifrån de kom in. Hursom, två lådor med gift nedanför båten (Placerade precis vid trailerns däck) samt en tredje mindre i sittbrunnen plus 4 st fällor av den svarta varianten tog död på dem alla. Använde även en tippbräda med 2 möss som trilla i. Blev dock väldigt problematiskt. Ville inte slänga ut dem då gårdens katt kan stryka med om de kommer åt liket..Vill inte hälla ut glykol utan returnerar till miljöstation. Omständig lösning. Sparar lådorna samt de svarta musfällorna, dom var kanon. Hasselnöten går under inga omständigheter att få loss, så dessa är jag supernöjd med. Mvh Salty
×
×
  • Skapa nytt...