Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Micke_N

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Micke_N

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

553 profilvisningar
  1. Har en Mercarb 2BBL på min Mercruiser 5.7L V8, jag har inte reflekterat så mycket över detta tidigare men förgasaren har en nippel som inte är ansluten någonstans. Vad har den för funktion? Har sett på div bilder på nätet och ibland sitter det en sådan här nippel på förgasaren (akterut) och ibland sitter det en plugg med insexfattning istället. En teori jag har är att det är till för att sätta en vakuum-mätare när man justerar förgasaren, men i så fall - borde den inte pluggas igen när man kör "som vanligt" för att undvika att det sugs in luft där? /Micke
  2. Uppföljning del 2: När det gäller sändningsdelarna så ser de rätt bra ut utifrån, dvs kablar, fördelarlock, tändmodul har nog bytts de senaste fem åren eller något liknande. Har sökt på en del internationella forum och det verkar som att mitt problem kan bero på en dålig hall-sensor i fördelaren, så jag beställde en sådan och tänkte se över tänddelarna när jag ändå skulle bort med locket. Det var lite av en besvikelse när jag öppnade fördelaren och såg att även hall-sensorn verkar bytt hyfsat nyligen. Men, har jag kommit såhär långt tänker jag inte avstå från att byta den, dessutom är ju själva funktionen inte direkt synlig. Kabeldragningen till sensorn var inte något vidare dels gick de vita kablarna nästan rakt över tändspolens terminaler (drogs om och bort från denna emi-källa) och jordningen satt i styrbords lyftögla under en något litet rostig bult (flyttades ner till jordbult nere på blocket). Tog även isär de 5-6 trådar i vit/lila/grå färger till tändmodulen som har kabelskokopplingar, sprayade kontaktcleaner i kabelskorna och satte ihop dem igen. Såg även till att dessa kom längre från tändspolen. Det intressantaste var dock rotorn i fördelaren, den hade en tydlig oxidering längst ut på toppen: Tog lite stålull och polerade upp den till skaplig glans blåste sedan på med kontaktcleaner, både på rotorn och i locket. Locket ser rätt bra ut inuti, även här är terminalerna oxiderade men det är inte direkt görbart att putsa dem: Monterade sedan rotor och lock, då passade jag även på att lyfta på alla tändkablarna (en i taget) och blåsa lite kontaktcleaner i hattarna och på terminalerna på locket. Jag har inte bytt tändspolen, har en begagnad fungerande, men av ren nyfikenhet vill jag köra och se om detta gjort susen och har i så fall bättre koll på var felet låg. Jag har också sett över förgasaren ytterligare litegrann, bytte filtret där bränsleledningen går in i gasaren men det var inte särskilt igensatt. Jag kollade även flottörens lägen, det övre läget ser ut att vara ca 10 mm: Det nedre läget ser ut att vara drygt 20 mm Eftersom jag har fjäderbelastad nål ska det vara 27 mm, så jag böjde pinnen lite och fick ner den mot 25 mm och lämnade den där. Slutligen bytte jag också bränslepumpen, jag hade en elektrisk Carter 152-875. Ersättaren för denna heter Carter P4389 (lustigt nog sa etiketten på pumpen fortfarande 152-875). Tror nog inte denna har med problemet att göra, men den har varit med ett tag och det är givetvis bättre att byta ut fungerande delar än att byta ut en som gett upp på något tråkigt ställe ute på sjön. Tyvärr han jag inte med att provköra innan det var dags att kasta in handduken för dagen, återkommer när det har körts och vad det gav för resultat. (Ser att bilderna på flottören blivit vridna automagiskt, beklagar men det får vara så tills vidare...) /Micke
  3. Uppföljning del 1: Försökte utesluta tomgångsmunstycket förra helgen, på sätt och vis lyckades jag - det är inte där felet ligger. Jag började med att, mycket försiktigt, vrida in tomgångsblandningsskruven tills den gick i botten för att veta hur långt ut den var (ca 2,25 varv). Skruvade sedan ut den helt så hålet blev öppet. Sedan blåste jag in förgasarrengöringsspray från Mekonomen, lät det verka någon minut och sedan blåste jag samma väg med "Tryckluft på burk" för att slippa bolla med en kompressor inne i båten. Upprepade detta tre gånger och under tiden rengjorde jag också blandningsnålens spets med rengöringsspray. När allt var rent skruvade jag in blandningsskruven i botten, försiktigt förstås, och sedan ut igen till rätt position. Startade motorn och lät den värmas upp till normal temp på något förhöjd tomgång, när motorn var varm och choken släppt landade tomgångsvarven på 750 rpm, i friläget, så det kändes ok. Åkte sedan ut en sväng med båten, höll mig på max 1500 rpm i kanske 10-15 minuter och motorn gick fint, drog sedan på till ca 3200 rpm i fem minuter för att komma tillbaka till hamnen - och då visade det sig att felet fanns kvar. Motorn stannade (larmet piper) men går att starta igen efter kanske en minut eller något liknande. Så hypotesen är nu att det är ett slags "värmefel" som det också nämndes här ovanför. Givetvis känns det som att tändningsdelarna nu är i fokus, jag släpper bränslespåret ett tag men har ett par åtgärder planerade där också. Ska göra ett inlägg till och peta in lite bilder efter dagens mekande.
  4. Jag har en Mercruiser 5.7 (-96) med Mercarb 2 BBL förgasare som stannar när jag kört motorn varm och drar ner till tomgången. Att starta motorn kall är inga problem, 3 snapsar med gasen så drar den igång utan bekymmer och landar på förhöjd tomgång. Senaste tiden har jag kört turer på 10 minuter till en timme och oavsett längd kommer man ju fram till målet och drar ner på farten för att till sist gå ner på 3-4 knop - och det är då motorn stannar. Jag kan få igång motorn igen, jag får hålla igång startmotorn 15-20 sekunder så börjar den tända och sen startar den, eventuellt med lite hjälp från gasreglaget. Min hypotes är att det är något med bränsletillförseln, jag har kollat efter vatten i soppan och den är ok. Har beställt en ny bränslepump och nytt filter till förgasaren, ska byta det när det kommer. Tror dock egentligen inte på att dessa skulle vara problemet då motorn går fint på 3200 rpm en timme i sträck. Skulle också kunna vara en dålig flottör som tagit åt sig bensin och/eller att den är justerad fel, kanske igensatt flottörhusventilation - men jag tänker mig att motorn skulle suga flottörhuset torrt vid högre motorvarv i alla dessa fall? Jag har bara problem vid avslag till tomgång. Någon som har tankar kring detta? Skulle också kunna vara en vacuumläcka, att allt är tätt när motorn är kall men när allt värmts upp sugs det in luft någonstans och motorn börjar gå på för fattig bränsleblandning. Har inga tecken på fattig blandning i högre fart. Jag gissar snarare att det är tomgångsmunstycket som blivit igensatt. Eftersom motorn går bra på höga varv är huvudmunstycket troligen rent och vid kallstart sugs bränsle den vägen(?). Har någon provat att skruva ut tomgångsmixskruven och blåsa förgasarrengöring in den vägen? Tänkte testa detta och låta den verka medan jag byter bränslepump och filter i förgasaren. Jag vill helst försöka skjuta upp förgasarrenoveringen till i höst (har också beställt renoveringskit inkl ny flottör) så om någon har tips på något mer att kontrollera och/eller snabba åtgärder för att utesluta något tar jag emot det tacksamt. Annars får jag lägga några timmar på förgasarrenovering redan nu, är ju inte så hemskt mycket jobb egentligen.
  5. För uppföljningens skull tänkte jag bara skriva vad som (inte) hänt sen sist. Körde kanske 6-8 distans i helgen, 4 ganska korta turer mellan några öar. Inget mera läckage, torkade ordentligt rent innan första körningen och lade in en duk som suger olja (men inte vatten). Verkar alltså som att oljan förmodligen trängt ut under säsongens första körning när tätningarna var lite torra. Nu när jag slipper oroa mig för motorlyft kan jag ta itu med tjuvstoppen när motorn är varm, men det får bli en egen tråd på forumet...
  6. Tog ytterligare en titt igår och fick med mig ett par bilder. Baksidan av insuget och oljetrycksgivaren var torra, så därifrån kommer det inte. Här är en bild tagen nästan rakt från sidan (från styrbord sida in mot motorn) där man ser att lite olja sprätt ut från motorn, på en kanske 10-15 cm bred strimma. På denna bild ser man underkanten av svänghjulet, det som jag funderar är att om bakre vevaxeltätningen vore dålig skulle det vara spår av olja som stänkt eller runnit på svänghjulet? Körde som sagt en timme i ca 20 kt / drygt 3000 v/min och sedan har båten stått i en vecka. Oljan borde haft gott om tid att både tränga ut och sedan rinna ner längs svänghjulet? (Eftersom både jag och mobilen hängde uppochner för att ta bilden verkar den hamna uppochner i forumet också....)
  7. Har du undersökt motorrumsventilationen? I min Bayliner 2655 -96 vill det komma in lite regnvatten genom ventilationsöppningen, sen rinner det ner genom slangen till motorrumsfläkten och sedan hamnar det i kölsvinet. På andra sidan är det inga slangar så där droppar det ner längs insidan på skrovet. Vet inte hur det ser ut på din båt, men det är samma/liknande ventilationsgaller på flera amerikanska märken.
  8. Du kan ha rätt Eld, det som talar emot är att den byttes av tidigare ägaren för tre-fyra år sedan. Det som talar för att du kan ha rätt är att han, om än händig, gjorde det själv. Blev inte motorn monterad spikrakt är det väl här det ger sig till känna.... Jag ska också kolla extra noggrant kring oljetrycksgivaren och bakkanten på insuget. Skulle eventuellt kunna komma olja därifrån som sedan rinner ner.
  9. Tog en närmre titt igår, det är lyckligtvis inte så mycket olja som läckt ut. Det fanns lite olja på trågets utsida runt pluggen, inte så konstigt när det är lägsta punkten. Ingen olja på tråget framför pluggen, litegrann bakom. Kring motorns framsida och drivremmarna är allt rent och torrt, så där kan jag utesluta en del felkällor. Även babords sida av motorn är torr. Det ser närmast ut som att oljedroppar "kastats" från startmotorn ner på durken under den och något litet åt sidan (styrbord). När jag kände med handen upp mellan startmotorn och tråget kände jag lite olja på startmotorns kåpa, torkade med ett papper och det var inte mycket som syntes på det. Kollade så gott jag kunde med spegel i skarven mellan motor och drev och det såg torrt ut. Jag har nog skit i filtret i förgasaren och/eller pickupröret i tanken, hursomhelst kan motorn kännas riktigt "sur" och vilja stanna och dessutom vara svår att få igång efter någon lite längre körning och motorn är varm. Så nu funderar jag om det kan vara så att ett "överdrivet" gnuggande med startmotorn senaste körningarna kan ha gjort så att det smutsat ner med oljedroppar värre än vanligt?
  10. OK, tack för tipsen allihopa. Tar med spegel och ficklampa så ska jag ta en närmre titt. /M
  11. Körde första turen häromkvällen med vår Bayliner 2655, först ca 1 nm till tankstället och sedan ca 20 nm i 20 knop. Motorn, -96 Mercruiser 5.7 2BBL, gick fint hela turen utan något anmärkningsvärt, temperatur och oljetryck normala. När vi närmade oss bryggan gick motorn ojämnt på tomgången, varierade mellan kanske 6-800 varv och jag upplevde att jag fick dra på ganska mycket på gasreglaget för att få upp motorn över 1000 varv. Jag lade sedan ur växeln igen och efter kanske en halv minut på tomgång dog motorn, vi var bara några meter från bryggan så vi gled in. Att motorn dött på tomgången har hänt förr, hände några gånger förra sommaren (vi köpte båten då) men jag har inte tänkt så mycket på det. Efter att ha stått där i 5-10 minuter körde jag båten från hämta/lämna-bryggan till vår båtplats, inget konstigt hände. När vi förtöjt båten öppnade jag motorluckan, då upptäckte jag att det var olja under motorn. Det var även någon deciliter vatten sen tidigare så jag har svårt att säga exakt hur mycket olja det var. Klockan var sent så jag kollade lite snabbt efter själva läckan och det verkar som att det kommer från skarven/packningen till oljetråget, på styrbords sida. Förutom att det var olja under motorn såg det ut att ha stänkt olja rakt i sidled som träffat insidan av skrovet, på sidan av lådan som septiktanken sitter på. Ser ut att ha runnit olja från skarven längs trågets sida och sen troligen droppat ner. Så nu är frågan "varför" denna läcka uppstod, är det så enkelt att packningen är blåst? Oljetrycket har som sagt inte sett högt ut på mätaren, kan detta hända ändå? Jag ska ta en noggrannare titt i helgen, vad mer bör jag titta på exvis vevhusventilation som kan ligga bakom att detta hände? Tacksam för tips! mvh Micke
×
×
  • Skapa nytt...